Cílem kontrol bylo vyhledat a následně v případě protiprávního jednání postihnout ty internetové prodejce a poskytovatele služeb, kteří poškozují práva a zájmy spotřebitelů. Nedostatky byly zjištěny v 682 z 867 kontrolovaných e-shopů a uložené pokuty dosáhly souhrnné výše 4,8 milionů korun. Vysoký počet podání spotřebitelů, kteří se na ČOI v roce 2014 obrátili, je odrazem skutečnosti, že počet virtuálních obchodů roste souběžně se zájmem spotřebitelů o tuto formu nákupů.
„Spotřebitelům doporučuji, aby si před nákupem v e-shopu ověřovali sídlo a důvěryhodnost prodejce. Část podání adresovaných České obchodní inspekci se totiž týkala internetových obchodů, které jsou provozovány zahraničními subjekty se sídlem mimo státy Evropské unie. Právě nákupy v e-shopech ze třetích zemí představují pro spotřebitele zvýšenou míru rizika jak při dodání zboží, tak i při vymáhání spotřebitelských práv,“ upozorňuje Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
V období od 1. 1. do 31. 12. 2014 bylo předběžným monitorováním a vyhodnocením spotřebitelských podání vytipováno ke kontrole celkem 867 e-shopů, některé z nich i opakovaně. Kontroly byly zaměřeny především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.