ČOI: Při slevách si u pokladny kontrolujte účtenku, ceny se mohou lišit

02.07.2018 17:37

V souvislosti se slevovými akcemi se může spotřebitel na českém trhu setkat s tím, že účtovaná cena zboží neodpovídá avizované slevě. Na tuto oblast se v 1. čtvrtletí 2018 zaměřila i Česká obchodní inspekce.

ČOI: Při slevách si u pokladny kontrolujte účtenku, ceny se mohou lišit
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Provedla 1 620 kontrol a porušení zákonů zjistila téměř ve 45 %, což je o 5% více než v minulém roce za stejné období. „Z dosavadních poznatků ČOI vyplývá, že spotřebitelé poukazují především na nesprávné účtování cen výrobků v rámci slevových akcí. Naši inspektoři se setkali i s takovými případy, kdy rozdíl účtovaných cen činil až 130 korun v neprospěch spotřebitele,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce provedla na celém území České republiky v období od 2. ledna do 31. března 2018 kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev. Provedla 1 620 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 723 případech, tj. 44,6 %.

Kontroly zboží za akční ceny a ze sezónních slev – 1. čtvrtletí 2018

 

Inspektorát

Počet provedených kontrol

Kontroly se zjištěním

Zjištění v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

91

15

16,5%

 

Jihočeský a Vysočina

210

95

45,2%

 

Plzeňský a Karlovarský

216

119

55,1%

 

Ústecký a Liberecký

300

111

37,0%

 

Královéhradecký a Pardubický

184

84

45,7%

 

Jihomoravský a Zlínský

386

170

44,0%

 

Olomoucký a Moravskoslezský 

233

129

55,4%

 

Celkem

1 620

723

44,6%

 

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.) a to v 961 případech:

  • v 277 případech prodejce nedodržel poctivost prodeje – např. správné účtování cen (§ 3)
  • v 254 případech prodejce neinformoval spotřebitele v souladu s cenovými předpisy, tzn. o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb - často šlo o případy, kdy spotřebitel nebyl řádně seznámen s konečnou cenou (§ 12)
  • v 81 případech prodejce nevydal doklad při zakoupení výrobku (§16)
  • další porušení zákona o ochraně spotřebitele byla zjišťována již v menším rozsahu

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce v 1. čtvrtletí 2018 pravomocně uložila 577 pokut v celkové výši 12 925 900 Kč. Nejvyšší pokuty byly v tomto období pravomocně uloženy společnosti Tesco, jednalo se o 13 pokut v celkové výši 3 835 000 Kč.  Řetězci Penny Market bylo uloženo 8 pokut ve výši 2 540 000, společnosti Ahold 6 pokut ve výši 1 777 000 Kč. Ve všech případech společnosti opakovaně při slevách nedodržovaly zákon o ochraně spotřebitele, která např. ukládají prodejcům správně účtovat nebo spotřebitele řádně seznámit s konečnou ceny výrobků.

Dále ČOI zakázala prodej 6 029 kusů výrobků. Hodnota zakázaného zboží činila 757 496 Kč. Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání 107 kusů měřidel.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zoo Liberec: Za asistence zkušených chovatelů přišlo na svět mládě kondora královského z Olomouce

22:03 Zoo Liberec: Za asistence zkušených chovatelů přišlo na svět mládě kondora královského z Olomouce

Zoo Liberec slaví další chovatelský úspěch. Díky dlouholetým zkušenostem se libereckým odborníkům po…