ČVUT: Unikátní ultralehká „stíhačka“ jde na dračku

06.05.2016 19:05 | Zprávy

Uspět i komerčně - tento potenciál v sobě zahrnuje málokterý studijní projekt. K výjimkám patří unikátní ultralehký letoun UL-39 Albi – výsledek 17 let trvajícího projektu Ústavu letadlové techniky při Fakultě strojní ČVUT v Praze. S celým „příběhem letounu“, jehož projekt ideálně propojil studium, výzkum a spolupráci s průmyslem, se mohli zájemci podrobně seznámit při přednášce, kterou 3. května 2016 fakulta na své půdě uspořádala.

ČVUT: Unikátní ultralehká „stíhačka“ jde na dračku
Foto: ČVUT
Popisek: ČVUT

Rozruch vzbudil nekonvenční letoun už při svém prvním letu před zraky médií počátkem dubna. Mimořádný zájem vyvolal i na veletrhu Aero Friedrichshafen 2016 o tři týdny později. Hned několik zájemců bylo připravených si ojedinělý letoun koupit, pokud by byly k dispozici i kusy na prodej. Na přednášce hlavního řešitele projektu Ing. Roberta Theinera, Ph.D. se tak sešlo několik set posluchačů z řad studentů, fandů letectví a leteckých profesionálů. Slovo v jejím rámci pak dostali i zástupci firem, které se na vývoji podílely (La Composite a Jihlavan Airplanes). Dotazy bylo možno klást také hlavnímu konstruktérovi či zkušebnímu pilotovi, ale i dalším členům vývojového týmu.

Stěžejním úkolem bylo přijít s novým typem pohonu a současně dodržet váhový limit pro ultralighty. Vznikla tak zcela nová koncepce v kategorii UL letadel - pístový motor, který nepohání vrtuli, ale dmychadlo uvnitř trupu. Rotor tvoří 13 lopatek, z nichž každá váží pouhých 112 gramů, a lze tak jejich váhu přirovnat třeba k sáčku bonbonů. Projektu v průběhu let věnovalo své diplomové práce přes 120 studentů a několik dalších pak svá studia doktorská. Vývoj letounu přitom dál pokračuje. Nelze vyloučit ani to, že unikátní pohon bude v budoucnu využit i pro jiné účely, než jen pro ultralehká letadla.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Kdy skončí s klimatickou hysterií i Evropa?

Tak to by mě taky zajímalo, a taky to, kdo je za tu hysterií zodpovědný a co se musí stát, aby se Evropa probudila? Neselháváte náhodou vy jako europoslanci, když nejste schopni ji zastavit a zařídit, aby se EU vzpamatovala než bude definitivně pozdě?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Firmy chtějí v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejčastěji do pěti procent

11:20 Hospodářská komora: Firmy chtějí v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejčastěji do pěti procent

Téměř 70 % zaměstnavatelů plánuje v příštím roce zvýšit mzdy. Nejčastěji půjde o navýšení do 5 %, té…