Ceny automobilů na CNG za posledních 12 měsíců významně poklesly, zájem řidičů naopak roste

14.07.2014 13:26 | Zprávy

Vozidel poháněných CNG jezdí podle nejnovějších statistik po českých silnicích přes 7 200, do konce roku jich bude dokonce 8 000. Český motorista přitom může vybírat z více než 60 modelů vozů, k nimž nejnověji přibyla také Škoda Octavia v provedení pro zemní plyn. Jaká je však ekonomika vozů na CNG? Vyplatí se i tam, kde řidiči nejezdí každý den dlouhé vzdálenosti?

Ceny automobilů na CNG za posledních 12 měsíců významně poklesly, zájem řidičů naopak roste
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Zkušenosti z provozu CNG vozů v České republice ukazují, že toto palivo sníží běžné provozní náklady automobilu o 30–50 %. V mnoha případech lze dokonce po českých silnicích jezdit za částky nepřesahující 1 Kč za ujetý kilometr. U českých motoristů ale stále přetrvávají pochybnosti, jak rychle se jim vyšší pořizovací cena vozu na zemní plyn vrátí. Pohled do ceníků českých prodejců automobilů ukazuje, že návratnost je dnes již velmi rychlá.

Ceny vozů se srovnaly

V posledních měsících došlo k dalšímu poklesu ceny CNG vozů. Jejich pořizovací cena je dnes u nejvýznamnějších modelů v porovnání s verzí na benzín či naftu stejná, nebo dokonce nižší. Případné rozdíly v neprospěch CNG se pohybují v řádech desítek tisíc korun, které se řidiči vrátí po najetí maximálně 50 000 kilometrů.

Dobrým příkladem je Škoda Octavia, kterou mladoboleslavská automobilka prodává od června letošního roku také v provedení pro CNG. Při porovnání verzí na zemní plyn a naftu je dnes CNG jen o zhruba 10 000 Kč dražší, jezdí však přibližně o 0,4 Kč na kilometr levněji. „Rozdíl v ceně se proto při rozumném množství najetých kilometrů mezi 20–30 tisíci ročně vrátí nejpozději do 1 roku od koupě vozu,“ vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze společnosti E.ON. U benzínové verze 1,4 TSI, s níž CNG srovnává sama mladoboleslavská automobilka, je rozdíl v ceně necelých 30 000 Kč. Návratnost je ale velmi podobná: důvodem je vyšší spotřeba benzínového modelu i cena tohoto paliva.

Rozdíl v ceně mezi vozy na naftu a CNG prakticky není

Zájem o model Škoda Octavia v provedení na zemní plyn přitom potvrzuje sama automobilka Škoda, která v polovině června evidovala přes 250 závazných objednávek a do konce roku chce prodat na českém trhu až 1 000 kusů tohoto modelu. Není přitom jediným výrobcem vozů, který CNG podporuje – na českém trhu se dobře prodávají také vozy značek Volkswagen či SEAT.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Vystoupení z EU

Nemyslíte, že když vystoupíme z EU, vedlo by to jen k tomu, že by se rozhodovalo o nás bez nás? Protože na evropském trhu jsme dost závislý.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Česko patří k světové kongresové špičce

16:13 CzechTourism: Česko patří k světové kongresové špičce

Česko znovu potvrdilo své místo mezi předními kongresovými destinacemi světa.