Češi se vyhýbají zbytečným dluhům, svátky i dovolené financují převážně z úspor

18.11.2012 9:24

Pro 90 % Čechů jsou peníze velice důležitou oblastí a většina z nich tvrdí, že za svou finanční situaci nese vlastní odpovědnost. I proto v poslední době veřejnost spíše šetří a nákupy vánočních dárků nebo zimní dovolené chce financovat zejména z úspor.

Češi se vyhýbají zbytečným dluhům, svátky i dovolené financují převážně z úspor
Foto: erasvet.cz
Popisek: Era
reklama

Ačkoliv podle posledních údajů České národní banky meziročně stouply úvěry tuzemských domácností u bank a finančních institucí o téměř 47 miliard, chovají se Češi ke svým financím zodpovědně. Kromě toho, že největší podíl na zmíněném dluhu tvoří úvěry na bydlení, u kterých banky velice pečlivě prověřují schopnost dlužníků plnit závazky, mají domácnosti také větší tendenci spořit. Například podle říjnového průzkumu Ery jen 4% Čechů uvažují o půjčce na vánoční dárky. „Více než třetina respondentů ovšem připouští, že zná ve svém okolí někoho, kdo tímto způsobem vánoční nákupy financuje. Nicméně veřejnost se čím dál víc snaží vyhnout platbám zbytečnosti a učí se zhodnocovat své peníze,“ říká výkonný ředitel Řízení segmentů Poštovní spořitelny Aleš Pospíšil.    

Kromě vánočních dárků, za které české domácnosti plánují stejně jako před rokem utratit zhruba stejnou sumu – v průměru kolem 5000 korun – představuje v nadcházejících měsících další výdaj zimní dovolená. Podle aktuálního šetření Ery většina dotázaných za ni nechce zaplatit víc než 20 000 korun. „Záleží samozřejmě na velikosti rodiny, ale i v tomto případě platí, že drtivá většina financuje pobyty na horách z úspor a pouze 5 % si půjčuje od bank nebo rodiny a přátel,“ dodává Aleš Pospíšil.

Pozitivním jevem je zvyšující se zájem předcházet finančním problémům. Potvrzuje to jak návštěvnost webových stránek Koeficientu rozumného zadlužení (www.rozumnezadluzeni.cz), kde si lidé mohou jednoduše spočítat, zda si mohou či nemohou dovolit půjčku, tak poboček Asociace občanských poraden. „Oproti minulosti k nám přitom lidé nechodí až ve chvíli, kdy je nejhůře, ale poradit se, jak postupovat, aby se nedostali do finančních problémů,“ potvrzuje Stanislav Skalický, ředitel Asociace občanských poraden, kde ročně poradí více než 70 tisícům lidí.

Era jde cestou zjednodušování produktové nabídky a maximálně se zaměřuje na požadavky dnešního klienta. Jejím cílem je poskytnout srozumitelné, praktické, dostupné a funkční služby, které se bez ostatních zbytečností přizpůsobí potřebám zákazníků.

Era a Poštovní spořitelna jsou obchodní značky Československé obchodní banky, a.s.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Nemocnice Písek nabízí ženám s rakovinou prsu kompletní péči

10:06 Nemocnice Písek nabízí ženám s rakovinou prsu kompletní péči

Písecká nemocnice nabízí jako jedno z málo pracovišť v jižních Čechách komplexní diagnostiku i léčbu…