Češi se vyhýbají zbytečným dluhům, svátky i dovolené financují převážně z úspor

18.11.2012 9:24

Pro 90 % Čechů jsou peníze velice důležitou oblastí a většina z nich tvrdí, že za svou finanční situaci nese vlastní odpovědnost. I proto v poslední době veřejnost spíše šetří a nákupy vánočních dárků nebo zimní dovolené chce financovat zejména z úspor.

Češi se vyhýbají zbytečným dluhům, svátky i dovolené financují převážně z úspor
Foto: erasvet.cz
Popisek: Era

Ačkoliv podle posledních údajů České národní banky meziročně stouply úvěry tuzemských domácností u bank a finančních institucí o téměř 47 miliard, chovají se Češi ke svým financím zodpovědně. Kromě toho, že největší podíl na zmíněném dluhu tvoří úvěry na bydlení, u kterých banky velice pečlivě prověřují schopnost dlužníků plnit závazky, mají domácnosti také větší tendenci spořit. Například podle říjnového průzkumu Ery jen 4% Čechů uvažují o půjčce na vánoční dárky. „Více než třetina respondentů ovšem připouští, že zná ve svém okolí někoho, kdo tímto způsobem vánoční nákupy financuje. Nicméně veřejnost se čím dál víc snaží vyhnout platbám zbytečnosti a učí se zhodnocovat své peníze,“ říká výkonný ředitel Řízení segmentů Poštovní spořitelny Aleš Pospíšil.    

Kromě vánočních dárků, za které české domácnosti plánují stejně jako před rokem utratit zhruba stejnou sumu – v průměru kolem 5000 korun – představuje v nadcházejících měsících další výdaj zimní dovolená. Podle aktuálního šetření Ery většina dotázaných za ni nechce zaplatit víc než 20 000 korun. „Záleží samozřejmě na velikosti rodiny, ale i v tomto případě platí, že drtivá většina financuje pobyty na horách z úspor a pouze 5 % si půjčuje od bank nebo rodiny a přátel,“ dodává Aleš Pospíšil.

Pozitivním jevem je zvyšující se zájem předcházet finančním problémům. Potvrzuje to jak návštěvnost webových stránek Koeficientu rozumného zadlužení (www.rozumnezadluzeni.cz), kde si lidé mohou jednoduše spočítat, zda si mohou či nemohou dovolit půjčku, tak poboček Asociace občanských poraden. „Oproti minulosti k nám přitom lidé nechodí až ve chvíli, kdy je nejhůře, ale poradit se, jak postupovat, aby se nedostali do finančních problémů,“ potvrzuje Stanislav Skalický, ředitel Asociace občanských poraden, kde ročně poradí více než 70 tisícům lidí.

Era jde cestou zjednodušování produktové nabídky a maximálně se zaměřuje na požadavky dnešního klienta. Jejím cílem je poskytnout srozumitelné, praktické, dostupné a funkční služby, které se bez ostatních zbytečností přizpůsobí potřebám zákazníků.

Era a Poštovní spořitelna jsou obchodní značky Československé obchodní banky, a.s.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …