Česká obchodní inspekce: Klasické předváděcí akce jsou stále na ústupu

20. 2. 2019 16:51

Česká obchodní inspekce dlouhodobě monitoruje konání předváděcích akcí. V posledních letech zaznamenala, že jejich počty klesají. V roce 2016 zjistila porušení zákonů u 76 procent kontrol a v roce 2018 to bylo pouze u 27 procent kontrol.

Česká obchodní inspekce: Klasické předváděcí akce jsou stále na ústupu
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Organizátoři předváděcích akcí nejčastěji a opakovaně porušují zákonem stanovenou oznamovací povinnost. „Výsledky kontrol potvrzují, že konání klasických předváděcích akcí je na ústupu. Nekalé a agresivní praktiky šmejdů se však přesouvají do internetového obchodování, na sociální sítě nebo do oblasti nabídky a nákupu energií. Přestože ČOI zaznamenala v počtu konání předváděcích akcí výrazný pokles, bude i nadále v těchto kontrolách pokračovat,“ říká ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce uskutečnila v roce 2018 celkem 73 kontrol. Vedle odhalování nekalých a agresivních obchodních praktik kontrolovala ČOI také plnění oznamovací povinnosti, dodržování zákazu přijetí platby za výrobek nebo služby před uplynutím 7 denní lhůty od uzavření smlouvy. Z celkového počtu provedených kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů při 20 kontrolách, tj. 27,4 %.

Počet tradičních předváděcích akcí klesá. To je patrné i z počtu podání spotřebitelů. Česká obchodní inspekce v roce 2016 obdržela 281 podání a v roce 2018 jich bylo 28.

Zjištěné nedostatky

K porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, došlo ve 37 případech:

  • v 11 případech se jednalo o porušování zákonem stanovených oznamovacích povinností v souvislosti s konáním akce (§ 20 odst. 1)
  • v 9 případech došlo k porušení ustanovení, které ukládá organizátorům předváděcích akcí oznámit ČOI pořádání akce 10 pracovních dní před jejím konáním (§ 20 odst. 3)
  • v 6 případech pozvání na předváděcí akce neobsahovala některé z povinných údajů, jako časový harmonogram, identifikaci nabízených či propagovaných výrobků a jejich cenu, tj. cenu bez zohlednění případných slev individuálně sjednaných se spotřebitelem na organizované akci, také byly zjištěny i případy, kdy nebylo uvedeno ani jméno, sídlo a identifikační číslo osoby, která akci pořádala (§ 20a)

V 1 případě porušili prodávající zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole, tím, že nesplnili uložená opatření.

Uložená opatření a sankce

ČOI uložila v roce 2018 celkem 15 pokut v celkové hodnotě 4 740 000 Kč, což je o 17 424 000 Kč méně než v roce 2017 (22 164 000 Kč).

Nejvyšší pokuty, které nabyly v roce 2018 právní moci za předváděcí akce, byly uloženy v celkové výši 2 000 000 Kč společnosti Exen trade s.r.o., mimo jiné i za užití nekalých obchodních praktik a uvedení nepravdivých údajů při oznámení konání předváděcí akce. Dále se jednalo o společnost WORM s.r.o., které byly uloženy pokuty v celkové výši 1 500 000 Kč. Třetí nejvyšší pokuta v celkové výši 500 000 Kč byla uložena společnosti BNM-MEDICAL CZECH SE, s.r.o.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

ČEZ: Web Top 100 - Internetové stránky ČEZ kralují mezi weby českých průmyslových a energetických firem

22:11 ČEZ: Web Top 100 - Internetové stránky ČEZ kralují mezi weby českých průmyslových a energetických firem

Nová česká, německá a francouzská mutace, vylepšená zákaznická sekce nebo užití profesionálních a un…