České dráhy: Hlavní změny v jízdním řádu 2019 u mezistátních a dálkových vlaků

09.10.2018 14:04

Mezistátní jízdní řád Českých drah se pro rok 2019 příliš nemění. Novinkami jsou páteční posilové SC Pendolino Košičan z Prahy do oblasti Tater a Košic, přibližně čtvrthodinové zkrácení cesty z Prahy do Mnichova a nové přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravy s Berlínem vlakem nightjet.

České dráhy: Hlavní změny v jízdním řádu 2019 u mezistátních a dálkových vlaků
Foto: red
Popisek: ČD - logo

U vnitrostátních dálkových vlaků představuje největší změny zrychlení dopravy mezi Prahou, Plzní a dalšími západočeskými městy, náhrada některých doplňkových vlaků InterCity spoji SC Pendolino a více přímých spojů mezi Prahou a Opavou. Do dalších rychlíků budou zařazeny komfortní klimatizované vozy. Pro lepší orientaci cestujících dochází k jednotnému pojmenování vlaků a linek.

„Jízdní řád mezistátních vlaků Českých drah, které provozujeme v kooperaci se zahraničními partnery, je i v roce 2019 stabilní. Na žádné lince nedochází k revolučním změnám. Spíše menší změny odrážejí společný cíl národních železničních dopravců postupně vylepšovat nabídku mezinárodních spojení a reagovat na změny v poptávce po službách železnice,“ vysvětluje na úvod přehledu změn v mezistátní dopravě Českých drah Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro obchod.

Směrem do Bavorska dojde ke zrychlení spojů mezi Prahou a Mnichovem přibližně o čtvrt hodiny. Zkrácení cestovní doby je možné díky otevření nových Ejpovických tunelů, které zrychlí cestu mezi Prahou a Plzní. Západní expresy tak budou z pražského hlavního nádraží odjíždět ve 45. minutu, zatímco dosud to bylo už ve 33. minutu. Naopak do Prahy přijedou v 19. minutu, dosud to bylo až v 31. minutu.

Z Maďarska a z jižního Slovenska bude prodloužena jízda posledního denního spoje Metropolitan s odjezdem z Budapešti v 17:40 a z Bratislavy v 20:10 až do Prahy, kam přijede 11 minut po půlnoci. Dosud tento vlak končil v Brně. Zajistí tak další pozdější večerní spojení z Brna do Prahy s odjezdem z moravské metropole ve 21:37.

K drobným změnám dochází také v dopravě mezi Čechami, Moravou a severním Slovenskem. Posilový vlak EC Roháče nahradí vlak SC Pendolino Košičan s pozdějším odjezdem z Prahy. Vlak pojede obvykle v pátek v trase Praha (15:41) – Olomouc – Ostrava – Žilina – Poprad-Tatry – Košice (přij. 23:05) a obvykle v sobotu ráno se bude vracet v trase Košice (6:58) – Poprad-Tatry – Žilina – Ostrava – Olomouc – Praha (přij. 14:19). Na této trase dojde ve směru ze Slovenska do Prahy také ke zrychlení nočních vlaků Slovakia a Bohemia, které budou jezdit v podobném rozsahu jako v letošním roce. Slovakia bude do Prahy nově přijíždět v 7:31, tj. o cca 50 minut dříve, a vlak Bohemia přijede do Prahy v 6:16, tedy přibližně o 80 minut dříve.

K doplnění nabídky přímých spojení dochází ve směru do/z Polska. Vlak EC Báthory Budapest – Břeclav – Bohumín – Warszawa, dosud provozovaný pod jménem Varsovia, poveze přímé vozy Budapest – Břeclav – Kraków. Spoj Cracovia Praha – Kraków poveze novou skupinu přímých vozů Praha – Warszawa. Obě skupiny vozů budou přepojeny mezi vlaky Báthory a Cracovia v Bohumíně a vytvoří další, již třetí denní přímé spojení Prahy s Varšavou a zcela nové přímé spojení jižní Moravy s Krakovem. Druhé takové spojení nabídne skupina přímých vozů na vlaku Sobieski Wien – Břeclav – Bohumín – Warszawa – Gdynia, který poveze od 13. dubna 2019 také skupinu přímých vozů Wien – Břeclav – Bohumín – Kraków.

Větší změny v mezinárodní dopravě čekají noční spoje v souvislosti se zavedením přímého vlaku nightjet ÖBB z Vídně přes Břeclav a Bohumín do Berlína. Jedná se o mezistátní trasu, která byla hojně využívaná až do 40. let minulého století a opuštěna byla v rámci poválečného uspořádání Evropy. Tento vlak nabídne nově přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravska s Berlínem. S řadou návazných spojů jako jsou vlaky Metropol Budapest – Břeclav – Praha nebo Chopin Bohumín – Kraków – Warszawa budou zachovány i hlavní trasy přímých lůžkových a lehátkových vozů napříč střední Evropou, tedy např. Praha – Budapest a Praha – Kraków – Warszawa, Wien – Warszawa nebo Budapest – Berlin a Budapest – Kraków – Warszawa. Vzájemné přepojení přímých vozů se bude dít v režii Českých drah ve stanicích Břeclav a Bohumín. Tyto české železniční uzly tak ještě více posílí svoji roly ve středoevropském železničním prostoru.

Nejzřetelnější změnou v dálkové mezistátní i vnitrostátní dopravě pak bude na většině tratí odklon od pojmenování jednotlivých vlaků a jejich náhrada jednotnými jmény platnými pro celou linku. Výjimkou budou jen některé vybrané spoje s částečně odlišnou trasou nebo řazením. Poprvé byl tento model využit v končícím jízdním řádu u linky Praha – Brno – Bratislava – Budapest, která získala pojmenování Metropolitan. Podobně budou linka a spoje z Prahy do Vídně a Grazu pojmenovány Vindobona, do Berlína a Hamburku ponesou jméno Berliner, do Žiliny přes Valašsko pojedou spoje Valašský expres nebo z Ostravy do Banské Bystrice nebo Zvolena zamíří skupina vlaků se jménem Fatra. Podobné změny se uskuteční také u vnitrostátních vlaků a linek.

Rychleji do Plzně, Chebu a Klatov, návrat Pendolin do Ostravy a vlaky InterCity častěji do Opavy

„Ani ve vnitrostátní dopravě nejsou plánované žádné rozsáhlé změny. Mezi nejvýznamnější novinky tak bude patřit zrychlení cestování mezi Prahou a západními Čechami a návrat k provozu s plným počtem souprav rychlovlaků Pendolino. Ty tak nahradí některé dosavadní spoje InterCity, které Pendolina během oprav nahrazovala. Kvůli rostoucímu počtu cestujících mezi Prahou a střední a severní Moravou také rozšíříme nabídku spojů v tomto směru, především v exponované dny. Blíží se také konec původních „koženek“, jak lidé říkají osobním vozům z bývalého východního Německa. V dalších rychlících je nahradíme modernizovanými a často také klimatizovanými vozy. Zbývající původem východoněmecké vagóny pak prošly revitalizací. Koženku nahradily textilní potahy a renovací prošly i toalety a další vybavení vozů,“ doplňuje přehled změn pro jízdní řád 2019 ve vnitrostátní dálkové dopravě Českých drah Michal Štěpán.

S otevřením nových tunelů u Ejpovic dojde k dalšímu výraznému zkrácení cesty do západních Čech. Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hod. 25 minut na 1 hod. 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hod. 18 minut na 1 hod. 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hod. 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expres zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.

U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hod. 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hod. 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hod. 26 minut. Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem el. zásuvek nebo s většími stoly pro práci.

Na trať Praha – Ostrava se vrací po opravě a revitalizaci všech jednotek Pendolino základní přibližně dvouhodinový interval rychlovlaků a kvůli rostoucímu počtu cestujících a vyčerpané kapacitě vlaků Českých drah na této relaci dochází k posílení spojů. Místo vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic. V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl.n. v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.

Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude ve 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny. InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19). Nově též v soboty bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy hl.n. přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy. Poslední denní spoj Moravan z Prahy (21:24) do Olomouce (23:51) bude prodloužen až do Přerova (00:07) a také v opačném směru bude tento první ranní spoj z Moravy veden již z Přerova (4:13). Do Prahy přijede jako dosud v 7:04 hod.

Komfortní vagóny zařazeny do dalších rychlíků

V souvislosti se zajištěním vyšší kvality cestování v komerčních vlacích provozovaných na obchodní riziko Českých drah na lince Ex 1 mezi Prahou a Ostravou je zvažováno převedení všech těchto spojů na vlaky s povinnou rezervací. Datum, od kdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášen v průběhu platnosti Jízdního řádu 2019.

Na lince R 5 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb bude zavedena nová služba dětské kino pro nejmenší cestující a moderní klimatizované oddílové a velkoprostorové vozy s el. zásuvkami pro dobíjení elektroniky budou nasazeny také na přibližně polovinu rychlíků linky R 20 Praha – Děčín. V těchto soupravách budou tvořit základní část, která bude doplněna v pracovní dny o posilové klasické rychlíkové vozy pro zajištění vyšší kapacity vlaků na této lince. Také vlaky linky R 20 obsluhované těmito moderními vozy nabídnou cestujícím nové doplňkové služby jako je dětské kino nebo místa pro přepravu osob na vozíku včetně vozu vybaveného zvedací plošinou a speciálně vybaveným bezbariérovým sociálním zařízením. Více komfortních klimatizovaných vozů bude zařazeno také v rychlících linky R 18 Praha – Luhačovice.

Další mezistátní i vnitrostátní spoje a linky zůstávají v provozu bez větších změn. Obvykle pouze s drobnými časovými posuny.

reklama

autor: Tisková zpráva

Odchod do důchodu

Paní Schillerová, přijde mi to, nebo nějak často měníte své názory? Teď tvrdíte, že je pro vás navýšení věku odchodu do důchodu nepřijatelné, ale podle jiných, s tím souhlasili a zrovna vy jste to jako ministryně sama navrhovala - https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/396856-schillerova-chce-zvysi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha podpoří prevenci ve školách, má předcházet šikaně či záškoláctví

22:04 MHMP: Praha podpoří prevenci ve školách, má předcházet šikaně či záškoláctví

Pražští radní odsouhlasili poskytnutí dotací na prevenci ve školách a školských zařízeních v Praze p…