České dráhy: Parní legendu soustruží v pražském depu

24.11.2021 7:33 | Tisková zpráva

Do Prahy dorazila ze Slovenska legendární parní lokomotiva 498.104 Albatros. Ve Středisku údržby Jih jí pracovníci Českých drah obrábějí kola na moderním podúrovňovém soustruhu, jediném svého druhu u nás. Lokomotivní řada 498.1 drží československý parní rychlostní rekord 162 km/h.

České dráhy: Parní legendu soustruží v pražském depu
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Moderní podúrovňový soustruh Českých drah je v České republice jediný svého druhu. Obrábí tandemově, a je tak podstatně rychlejší než jiná obdobná zařízení. Železniční dvojkolí soustruží přímo na vozidlech bez toho, aby se jakékoliv komponenty musely odmontovávat, navíc lze k soustružení přistavit i ucelené jednotky bez nutnosti rozpojení.

„Albatros je první parní lokomotivou, kterou jsme soustružili, proto si přípravy vyžádaly poměrně velké množství času. Občas se k nám dostanou vozidla, která ještě nejsou v běžném režimu na tratích, ale zatím se testují ve VUZ. Mezi jiné zajímavé kusy, které jsme soustružili, patřily například podbíječky. Soustruh běží každý den na denní a obden na noční směně. Od začátku používání tento stroj osoustružil už celkem 14 976 náprav,“ popisuje František Kozel, ředitel Oblastního centra údržby Střed Českých drah.

Lokomotiva 498.104 Albatros

Anketa

Půjdete na třetí dávku očkování proti covidu?

37%
hlasovalo: 40769 lidí

O lokomotivu 498.104 se stará slovenský Albatros klub, ten tento stroj využívá k historickým jízdám a setkáním, a to nejen na Slovensku.

Lokomotivy řady 498.1 vyrobily Škodovy závody v Plzni pro Československé státní dráhy v letech 1954 – 1955, a to v souvislosti s narůstajícím rozsahem železniční dopravy. Celkem bylo vyrobeno 15 kusů této řady, které v provozu doplňovaly čtyřicítku rychlíkových lokomotiv předchozí řady 498.0. Novější řada 498.1 drží Československý parní rychlostní rekord 162 km/h.

Slovenská lokomotiva 498.104 navštívila soustruh naposledy v roce 1972. „České dráhy mají nejmodernější soustruh a příjemné pracoviště. Malá, běžná kola vám osoustruží kdekoliv, ale s těmi obrovskými je problém, proto jsme si objednali službu u Českých drah,“ říká předseda Albatros klubu Jaroslav Vereš. Strojvedoucí Albatros klubu a ZSSK Milan Bauer dodává: „Když kola osoustružíte, máte je jako nová a na jízdě je to znát. Dynamika je daleko lepší, lokomotiva lépe sedí na kolejnicích.“.

Nově osoustružená kola parní lokomotivy by se ve vší parádě měla předvést už 4. prosince, kdy Albatros čeká Mikulášská jízda v okolí Bratislavy.

Video ze soustružení kol najdete na Youtube kanálu Redakce ČD ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP má svůj první průjezdný lakovací box pro vícečlánkové tramvaje

19:15 DPP má svůj první průjezdný lakovací box pro vícečlánkové tramvaje

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v Opravně tramvají v Ústředních dílnách v Hostivaři uvedl do prov…