České dráhy představily první Vectron v barvách národního dopravce

23.11.2017 10:24

První dvě z deseti moderních lokomotiv Vectron, které budou od prosince v pravidelném provozu vozit mezistátní vlaky do Drážďan a nejpozději od června 2018 i do Berlína a Hamburku, dostala polep v korporátních barvách národního dopravce.

České dráhy představily první Vectron v barvách národního dopravce
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Na boku lokomotivy jsou siluety měst, jimiž vlaky při cestě k Severnímu moři projíždějí. Díky nasazení těchto lokomotiv se už v roce 2018 zkrátí cestovní čas mezi Prahou a Berlínem na 4 hodiny. To je nejrychlejší cestovní čas v historii přímého spojení obou metropolí. 

„Vectrony v modrošedých barvách Českých drah představují další moderní vozidla, které budeme nasazovat na naše spoje. Díky nim dále posuneme konkurenceschopnost železniční dopravy ve střední Evropě. Deset lokomotiv je určeno pro společný česko-německý projekt kvalitního a rychlého spojení Prahy s Drážďany, Berlínem a Hamburkem. Tuto skutečnost připomíná i zvolený neobvyklý design, který představuje hlavní dominanty těchto čtyř měst,“ zdůraznil Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek, na úvod dnešního slavnostního představení prvního modro-šedého Vectronu pronajatého společností ELL Českým drahám.

„S obchodními partnery úzce spolupracujeme na spuštění pravidelného provozu. Díky tomu můžeme zahájit ostrý provoz do Drážďan a Lipska bez odkladu hned od prvního dne nového jízdního řádu. Na konci jara pak pojedeme napříč celým Německem až do Hamburku a Kielu,“ připomněl plánovaný provoz Vectronů v novém jízdním řádu Miroslav Kupec. 

Společnost ELL zajistí během pronájmu také komplexní údržbu a servis na svých lokomotivách. K tomu využije dílenský personál DKV Praha, který již také prochází nezbytným zaškolením.     

Z Prahy do Berlína poprvé v historii za 4 hodiny

„Kombinace rekonstruované tratě a nasazení moderní interoperabilní lokomotivy nám umožní s partnerskou DB dosáhnout historicky nejrychlejší spojení Prahy a Berlína. Doba jízdy mezi oběma metropolemi se zkrátí na pouhé čtyři hodiny a nabídne nejen dobrou alternativu k cestě autobusem, ale díky pohodlí a službám na palubě vlaku především k cestě autem. Výhoda rychlého a komfortního vlaku mezi Prahou a Berlínem je zvlášť viditelná, pokud se musí člověk sám věnovat řízení a kvůli tomu přijde o svůj čas, který může ve vlaku věnovat práci, odpočinku nebo kvalitnímu občerstvení,“ upozornil při slavnostním představení nové lokomotivy v barvách Českých drah Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu.  

Vlakové spojení Prahy a Berlína funguje už od roku 1851. Na počátku trvala tato cesta více než 16 hodin. Díky vývoji modernějších, výkonnějších a rychlejších lokomotiv, lepšího zabezpečení nebo modernějším brzdovým systémům se cestovní čas na konci 19. století zkrátil až na 7,5 hodiny. Přibližně 6 hodin trvala cesta mezi Prahou a Berlínem ve 30. letech 20. století. Průměrná cestovní rychlost byla kolem 60 km/h. Tyto parametry, tedy nejrychlejší vlaky s jízdní dobou kolem 6 hodin, běžné expresy s cestovním časem okolo 7 hodin a cestovní rychlost okolo 60 km/h, vydržely i více než čtyři desetiletí po 2. světové válce až do začátku 90. let.

Mezi Prahou a Berlínem se začalo cestovat rychleji až se spuštěním elektrického provozu na začátku 90. let a díky postupné modernizaci tratí na obou stranách hranice po pádu komunismu. Na vybraných úsecích byla zavedena rychlost až 160 km/h. Postupně se tak podařilo zkrátit cestovní čas pod 5 hodin.

V končícím jízdním řádu trvá cesta mezi hlavními nádražími v Praze a v Berlíně cca 4 hod. 29 min, mezi stanicemi Holešovice a Südkreuz pak 4 hod. 13 min. V roce 2018 se zkrátí cesta mezi centry metropolí na 4 hod. 7 min a mezi pražským nádražím Holešovice a berlínským Südkreuzem dokonce pod 4 hodiny. Po obnovení Dresdner Bahn na území Berlína a zvýšení rychlosti mezi Drážďany a Berlínem na 200 km/h v roce 2020 je pak možné očekávat další zkrácení cestovních časů mezi českou a německou metropolí.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

19:02 Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

Už jen přibližně dva týdny – do 2. května – mají podnikatelé čas na elektronické podání daňového při…