Celovečerní film Nový Babylón pochází z dílny židovských autorů, kteří významně ovlivnili sovětskou kinematografii. Leonid Trauberg a Grigorij Kozincev byli zakladateli „Továrny excentrického herce“. Pokud to ještě režim dovoloval, hlásili se mimo jiné k francouzskému literárnímu naturalismu nebo k odkazu impresionistů, dadaistů i amerických filmových tvůrců.
Hudbu složil Dmitrij Šostakovič (1906-1975), vynikající klavírista a skladatel, který se v počátcích své kariéry živil jako pianista v biografech. Jak sám přiznal, i tato „nádeničina“ ho předurčila k vytváření výborné filmové hudby, kterou později tvořil rovnocenně s „velkou“ tvorbou. Film měl pohnutý osud. Těsně před premiérou ho cenzoři zkrátili na nesmyslné torzo. To přineslo komplikace i skladateli Dmitriji Šostakovičovi, který měl minimum času na úpravu hudby. Do toho se bouřil orchestr kvůli extrémní náročnosti partů. Film, který nakonec při premiéře neobstál, zažívá slávu až po objevu větší části vystříhaného materiálu a následné celkové rekonstrukci v roce 2006.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Český rozhlas