CzechTrade: Velkou Británií hýbe situace kolem brexitu, vývozu se však čeští podnikatelé bát nemusí

01.02.2019 17:25

Vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie nese pro český export do této země značná rizika. Problematická je zejména varianta označovaná jako tzv. „tvrdý brexit“, protože obsahuje i riziko zavedení tarifních překážek obchodu. Agentura CzechTrade však nadále zastává názor, že není nutné se vývozu za kanál La Manche obávat.

CzechTrade: Velkou Británií hýbe situace kolem brexitu, vývozu se však čeští podnikatelé bát nemusí
Foto: CzechTrade
Popisek: CzechTrade

Česká republika vyváží do Velké Británie zboží a služby za více než 200 miliard korun a struktura českého vývozu sestává z celé řady výrobků. Jedná se zejména o automobily, autokomponenty či mechanické součásti. „Varianta tzv. ‚tvrdého brexitu‘ by pro podnikatele znamenala překážky v podobě cel, navýšení administrativy spojené s procesováním exportu, pomalejší logistiky spojené s pevnou hranicí nebo odlišné regulace. Ve hře i nadále zůstává více variant, od zastavení brexitu přes opakování referenda až po dohodu s EU o minimalizaci ekonomických škod brexitu, která by zachovala současný stav exportu a importu, dokud by nedošlo k dohodě o volném obchodu,“ uvádí Martin Macourek, vedoucí zahraniční kanceláře v Londýně.

Podle agentury CzechTrade by poslední zmíněná varianta byla pro český export nejlepší, neboť zachová kontinuitu českých exportních toků a ukončí současnou nejistotu. Nicméně čeští vývozci se expanze do Velké Británie nemusejí obávat. „Britové zůstávají pragmatičtí. I nadále pořádáme exportní akce s významnými britskými výrobci, kteří hledají kvalitní, konkurenceschopné dodavatele. Jako příklad lze uvést chystané dodavatelské fórum s největším britským výrobcem autobusů Alexander Dennis,“ říká Martin Macourek.

Na druhou stranu brexit nepřináší pouze komplikace. Je možné jej brát také jako impuls k inovacím skrze investice do technologií či k rychlejšímu pokročení směrem k digitalizaci firem. „Brexit v některých případech obnažuje nízkou přidanou hodnotu českých vývozců. Proto by se firmy měly snažit o hodnotový posun v dodavatelském řetězci. Inovativní exportéry se speciálními výrobky či službami nemůže zastavit ani tvrdý brexit,“ uzavírá vedoucí zahraniční kanceláře v Londýně Martin Macourek.

CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již více než 20 let partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. CzechTrade disponuje sítí 50 zahraničních kanceláří na 5 kontinentech.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

7:02 CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

Česko posiluje svůj potenciál evropské golfové destinace. Golfový turismus patří k významným zdrojům…