DPP: První pravidelná trolejbusová linka Palmovka – Miškovice má zelenou

6. 3. 2021 15:40

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) může začít s první etapou stavebních prací na elektrifikaci autobusové linky č. 140, získal totiž pro ni pravomocné stavební povolení.

DPP: První pravidelná trolejbusová linka Palmovka – Miškovice má zelenou
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy
reklama

DPP pro provoz na této lince chystá v nejbližších týdnech vyhlášení veřejné zakázky na nákup 15 nových kloubových bateriových trolejbusů, které bude na tuto linku nasazovat. Stavební práce plánuje DPP zahájit ještě v letošním roce. První cestující by se novými trolejbusy na lince Palmovka – Prosek – Letňany – Čakovice – Miškovice mohli svézt na konci příštího roku.

Elektrifikace autobusové linky č. 140 je součástí koncepce využití alternativních paliv v podmínkách autobusové dopravy DPP a současně jedním z nejstarších projektů znovuzavedení pravidelné trolejbusové dopravy do Prahy. DPP v rámci tohoto projektu nahradí na lince č. 140 z Palmovky do Miškovic stávající naftové autobusy zcela bezemisními a tiššími bateriovými kloubovými trolejbusy, pro které postaví necelých 15 kilometrů trolejového vedení a potřebnou napájecí a nabíjecí infrastrukturu. Trolejové vedení bude po zprovoznění pokrývat zhruba 50 % trasy a autobusová linka č. 140 se změní na trolejbusovou linku č. 58.

V rámci projektu DPP využije rovněž necelý kilometr stávajícího trolejového vedení v Prosecké ulici. Trolejové vedení nově vybuduje mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice. Trolejbusy budou v těchto úsecích využívat napájení z trolejového vedení, zatímco na zbytku trasy, tj. na 50 %, pojedou v režimu na baterii. Zázemí pro bateriové trolejbusy DPP vybuduje v garáži Klíčov, kde vznikne 18 nabíjecích stání. Trolejová síť na lince bude napájena ze třech měníren – stávající kontejnerové v Prosecké ulici, nově postavené v garážích Klíčov a z objektu bývalé trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech, která po více než 55 letech bude opět sloužit svému původnímu účelu. K nabíjení trakčních baterií trolejbusů bude rovněž pomáhat bateriová nabíjecí stanice, kterou DPP postaví v Čakovicích. DPP v rámci tohoto projektu chystá v průběhu letošního března vyhlásit veřejnou zakázku na nákup 15 ks kloubových bateriových trolejbusů, a posléze také tendr na zhotovitele infrastruktury.

Anketa

Má vláda Andreje Babiše dovládnout do voleb?

84%
16%
hlasovalo: 19587 lidí

„Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí a do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem. S DPP se nám podařilo připravit další z projektů, díky kterému jsme zase o něco blíž k tomuto cíli. Na lince č. 140 z Palmovky do Miškovic nahradíme stávající naftové autobusy bateriovými trolejbusy, které nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy. V průběhu března vyhlásíme veřejnou zakázku na nákup 15 kloubových bateriových trolejbusů, a posléze také veřejnou zakázku na zhotovitele infrastruktury. Kromě toho letos taky začneme stavět novou tramvajovou trať z Barrandova do Holyně, z Modřan do Libuše, postavíme smyčky na Zahradním Městě či u depa Hostivař,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„První etapu stavebních prací na elektrifikaci autobusové linky č. 140 bychom chtěli začít ještě letos na jaře v koordinaci s TSK, která chystá rekonstrukci Prosecké ulice. Zrealizujeme zde kabelovou trasu a připravíme základy na nové stožáry pro trolejové vedení v návaznosti na stávající infrastrukturu. Se stavbou trolejového vedení v Libni, na Proseku a v Letňanech počítáme v příštím roce. Nevznikne zde ale les nových stožárů. Ve většině případů místo stávajících stožárů veřejného osvětlení postavíme kombinované, které budou sloužit jak pro veřejné osvětlení, tak pro trakční vedení. Díky tomu dojde současně i k modernizaci veřejného osvětlení. Máme ambici stavbu dokončit a trolejbusovou linku do Miškovic zprovoznit do konce příštího roku,“ dodal Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Letos v únoru Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo DPP přidělení finanční podpory ve výši 306 mil. Kč z fondů EU, konkrétně z Operačního programu Praha – půl růstu (OP PPR) na nákup nových trolejbusů právě na linku č. 140.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 142 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 25 denních, 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2021 DPP vlastnil 1 165 autobusů, 1 trolejbus, 811 tramvajových vozů a 146 vlakových souprav metra. Podnik měl k 1. 1. 2021 celkem 11 192 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 379 řidičů MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

ČEZ: Skupinu EUROVIA CS bude pohánět bezemisní elektřina od ČEZ

7:29 ČEZ: Skupinu EUROVIA CS bude pohánět bezemisní elektřina od ČEZ

Výstavba a údržba dopravní infrastruktury v České republice bude ekologičtější. Skupina EUROVIA CS s…