Nebudou v něm chybět speciální komentované prohlídky Muzea MHD, Ústředních dílen DPP v Hostivaři nebo procházky po trati první elektrické dráhy, řada koncertů vážné i populární hudby v Muzeu MHD, vyznačení nové naučné turistické stezky na Letné, vydání nové knihy Příběhy petřínské lanovky, oblíbené rodinné hry Tripper nebo turistických vizitek. Vše vyvrcholí speciálním průvodem 13 historických i současných tramvají z Královky na Letenské náměstí. Vstupné na jednotlivé akce si fanoušci MHD mohou zakoupit již nyní na webu Fanshopu DPP ZDE.
18. červenec 1891 byl jedním z nejvýznamnějších dnů nejen v historii městské hromadné dopravy v Praze, ale také v dějinách železniční dopravy v České republice a české techniky vůbec. V tento den přesně v 9:20 zahájila provoz první elektrická tramvaj Františka Křižíka na trati od Letenského zámečku k tehdejší Královské oboře. Jenom o týden později, 25. července 1891, začala cestujícím v Praze sloužit lanová dráha k nové rozhledně na Petříně. DPP při příležitosti těchto výročí uspořádá letos v červenci sérií eventů, které vyvrcholí 18. července 2021 speciálním průvodem 13 historických i současných tramvají po trase Královka – Pražský hrad – Právnická fakulta – Staroměstská – Palackého nám. – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Dlouhá třída – Letenské náměstí.
Nejstarším zástupcem v průvodu bude elektrický obousměrný motorový vůz ev. čísla 109 od Ringhoffera a Křižíka z roku 1901, který si mimochodem letos připomíná 120 výročí od uvedení do provozu. Pojede spolu s otevřeným vlečným osobním vozem ev. č. 526 z roku 1896. Éru Rakousko-Uherska budou v průvodu reprezentovat ještě vůz ev. č. 240 z roku 1908 společně s vlečným vozem ev. č. 628 z roku 1909 a motorovým vozem Ringhoffer ev. č. 349 z roku 1915, který se dochoval z dodávky 11 tramvají pro tehdejší DPP. První československou republiku budou v průvodu zastupovat tramvaje Ringhoffer ev. č. 2172 z roku 1929 a muzejní souprava ev. č. 2222 z roku 1930 s vlečným vozem ev. č. 1111 z roku 1928. V průvodu nebude chybět ani tramvaj T1 ev. č. 5002 z roku 1951, T2 ev. č. 6003 z roku 1958 a T3 ev. č. 6102 z roku 1962, což je nejstarší dochovaná tramvaj T3 na světě. Nedávnou historii pražské tramvajové dopravy v průvodu zastoupí muzejní vozy T3R PLF, T6A5 a KT8, současnost pak 14T a 15T. Na Letné bude následovat doprovodný program, např. setkání s legendou Františkem Křižíkem nebo slavnostní otevření nové naučné turistické stezky.
Na jubileum a speciální akce k němu cestující upozorňuje speciálně polepený vůz Škoda 15T s náměty z historie tramvají. Navíc všechny tramvaje DPP jsou označeny logem připomínajícím 130. výročí zahájení provozu první elektrické tramvaje v Čechách. Součástí doprovodních akcí bude také pojmenovávání tramvaje 15T po profesorovi Františku Jansovi v týdnu od 12. července. DPP chystá také vydání nové knihy Příběhy petřínské lanovky, speciální edice rodinné hry Tripper věnované oběma výročím, další série turistických vizitek a fotonálepek. Nebude chybět nová série výročních propagačních a dárkových předmětů, které si fanoušci MHD budou moci zakoupit na webu Fanshopu DPP, v Infocentrech DPP a v Muzeu MHD. Ke 130. výročí od zahájení provozu první elektrické tramvaje se připojí také Kinobus, který v týdnu od 19. července bude promítat speciální představení, film Tam na konečné z roku 1957 legendárních režisérů Elmara Klose a Jána Kadára. Vstupenky a jízdenky na všechny plánované akce si zájemci mohou zakoupit na Fanshopu DPP ZDE. Informace k jednotlivým akcím budou k dispozici na webových stránkách DPP.
PROGRAM KE 130. VÝROČÍ ZAHÁJENÍ PROVOZU PRVNÍ ELEKTRICKÉ DRÁHY V ČR
1. Setkání s Františkem Křižíkem – speciální komentované prohlídky v Muzeu MHD
Speciální program, v této podobě vůbec poprvé v historii Muzea MHD, který návštěvníky seznámí s Františkem Křižíkem, jeho dílem, činností a myšlenkami, které vedly ke vzniku pražské elektrické dráhy a nejen jí. Zakončen bude krátkou jízdou soupravou historických tramvají ev. č. 240 a 628 na trase Vozovna Střešovice – Pražský hrad – Chotkovy sady – Hradčanská – Vozovna Střešovice. Návštěvníci si nakonec odnesou malý dárek.
Délka programu: 80 minut (60 minut prohlídka Muzea MHD, 20 minut jízda historickou tramvají)
Termíny:
Pondělí 12. 7. 2021 od 17:30
Úterý 13. 7. 2021 od 17:30
Pondělí 19. 7.2021 od 17:30
Úterý 20. 7. 2021 od 17:30
Kapacita: 20 účastníků na 1 prohlídku
Cena: 200 Kč
2. Hudební festival Vozovna
Večerní koncerty Lenky Filipové, Ivana Hlase a kapely Šlapeto na horním dvoře vozovny Střešovice.
Termíny:
Lenka Filipová – čtvrtek 15. 7. 2021 od 19:30, vstupné 300 Kč
Ivan Hlas – pátek 16. 7. 2021 od 19:30, vstupné 250 Kč
Šlapeto – sobota 17. 7. 2021 od 19:30, vstupné 250 Kč
Kapacita: maximálně 400 osob
3. Komentované procházky po tratích bývalé lanovky na Letnou a první pražské elektrické dráhy z Letné do Bubenče
Komentované procházky s Pavlem Fojtíkem, publicistou a historikem MHD. Účastníci se dozvědí vše o době vzniku a následném provozu obou dopravních zajímavostí.
Délka procházky: cca 2 kilometry, 90 minut
Termíny:
Středa 14. 7. 2021 – 17:00 sraz u Letenského tunelu (Štefánikův most)
Středa 21. 7. – 17:00 sraz u Letenského tunelu (Štefánikův most)
Cena: 100 Kč
4. Speciální průvod historických i současných tramvají
Speciální průvod 13 historických, muzejních i současných tramvají reprezentujících uplynulých 130 let provozu DPP v Praze po trase Královka – Pražský hrad – Právnická fakulta – Staroměstská – Palackého nám. – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Dlouhá třída – Letenské náměstí. Průvodu se zúčastní vozy: 109 + 526, 240 + 628, 349 + 855, 2172 + 1562, 2222 + 1111, 5002, 6003, 6102, T3R PLF, T6A5, KT8, 14T a 15T
Doba jízdy průvodu: 45 minut
Termín: neděle 18. 7. 2021, sraz vozidel ve smyčce 7:15 – 7:30, společné focení tramvají 7:30 – 8:15, odjezd průvod ze smyčky v 8:15
Místo: tramvajová smyčka Královka
Cena: 50 Kč za osobu
5. Komentované prohlídky Ústředních dílen v Hostivaři
Jedinečná komentovaná prohlídka v ústředí opraven tramvají DPP v Hostivaři s odborným výkladem. V rámci prohlídky se návštěvníci projdou také systémem lávek v nové opravárenské hale, podívají se pod tramvaj, proto je doporučována pevná obuv. Prohlídka není vhodná pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Sraz účastníků na hlavní vrátnici Ústředních dílen DPP v Hostivaři.
Délka prohlídky: 60 – 90 minut
Termíny: Sobota 17. 7. 2021 od 9:30, 12:00 a 14:00
Kapacita: 25 osob
Vstupné: 160 Kč
6. Koncerty vážné hudby v Muzeu MHD
Stejně jako v minulých letech se i letos uskuteční letní koncerty vážné hudby v Muzeu MHD, které budou jako bonus pro všechny návštěvníky muzea zdarma.
Termíny:
Hudba Kalich – sobota 10. 7. 2021 od 14:00
Duo per due (Mozart, Brahms) – sobota 10. 7. 2021 od 16:00
Musica Notturna – neděle 11. 7. 2021 od 14:00
Musica Poetica II – neděle 11. 7. 2021 od 16:00
Program se může změnit dle aktuální epidemiologické situace a protiepidemických opatření.
HISTORIE ELEKTRICKÉ DRÁHY V PRAZE
Zahájení provozu
Pražané se mohli poprvé v historii svézt elektrickou tramvají v sobotu 18. července 1891, tedy před 130 lety. Výročí má velký význam nejen v historii pražské MHD, ale také v dějinách české železniční dopravy i české techniky. Zprovozněná trať byla první elektrickou dráhou v českých zemích. Postavena a vyprojektována byla významným českým elektrotechnikem Františkem Křižíkem, který patřil mezi velké propagátory využití elektřiny v dopravě. Elektrotechnika tehdy byla ještě mladým vědním oborem, takže elektrická tramvaj byla vskutku něčím mimořádným. V Praze městskou dopravu tehdy zajišťovala od roku 1875 jen soukromá koněspřežná tramvaj.
První trasa na Letné
Za vhodnou příležitost k propagaci elektrické tramvaje Křižík považoval Zemskou jubilejní výstavu, která se tehdy uskutečnila na pražském Výstavišti. Trať začínala u dnešní restaurace Letenský zámeček, kde byla vozovna sloužící současně jako krytá čekárna. V jejím sousedství stála malá elektrárna, která vyráběla pro pohon tramvaje elektrický proud o napětí 150 V.
Trať vedla Oveneckou ulicí až na její severní konec u vchodu do Královské obory. Měřila 766 metrů a byla jednokolejná s vidlicovými výhybkami v konečných stanicích. Vzhledem k úspěchu propagační jízdy byla následně trať provozována i v následujících letech a byla prodloužena na 1,4 km. Zájem
o trať ovšem postupně upadl a její provoz byl v celkovém výsledku ztrátový.
Zpočátku měla dráha k dispozici dva jednoduché otevřené vozy, které svým vzhledem připomínaly tehdy oblíbené letní vozy koněspřežné tramvaje. V roce 1894 se vozový park rozrostl o první dva zavřené vozy, ale slabému běžnému provozu bohatě stačily jen dva vozy. Zajímavostí letenské elektrické dráhy byl (řečeno dnešními slovy) první pražský integrovaný dopravní systém. Vydávaly se zde totiž společné jízdenky pro elektrickou tramvaj a nedalekou letenskou lanovou dráhu, ačkoliv šlo o dva rozdílné dopravní podniky. Provoz na první trati elektrické tramvaje v Praze skončil 15. srpna 1900. Během 10 sezón první česká elektrická dráha přepravila 593 027 cestujících.
Další rozvoj v metropoli
Všechny čtyři vozy Křižík přestěhoval do Libně, kde od roku 1896 provozoval svůj další soukromý tramvajový dopravní podnik – Elektrickou dráhu Praha – Libeň – Vysočany. Libeňská dráha byla, na rozdíl od letenské tramvaje, mimořádně úspěšná. Než ale elektrické tramvaje začaly dominovat v pražské městské hromadné dopravě, uplynulo ještě několik let.
Tratě elektrických drah zpočátku vznikaly odděleně v pražských předměstích. Kromě již zmíněné Libně, kde trať zajišťovala i spojení Karlína a později i Vysočan, vznikly další samostatné elektrické dráhy v Košířích, na Vinohradech a teprve jako poslední začala provozovat elektrické dráhy v září 1897 i Praha. Teprve po odkoupení sítě koněspřežné tramvaje od belgického podnikatele Eduarda Otleta Elektrickými podniky královského hlavního města Prahy a její následné elektrifikaci bylo možné přikročit k budování jednotné tramvajové sítě v pražské aglomeraci.
Elektrická dráha ve světě
První malá propagační elektrická dráha na světě vyjela v roce 1879 na průmyslové výstavě v Berlíně a první skutečnou elektrickou pouliční dráhu uvedli do provozu rovněž v Berlíně 16. května 1881 na trati Bahnhof Lichterfelde-Ost – Kadettenanstalt.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva