DPP vybírá nový hlas pro autobusy a tramvaje, o vítězi rozhodnou cestující

23.05.2022 15:16 | Tisková zpráva

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s hl. m. Prahou, ROPID a IDSK vybírá nový hlas pro autobusy a tramvaje na městských a příměstských linkách Pražské integrované dopravy.

DPP vybírá nový hlas pro autobusy a tramvaje, o vítězi rozhodnou cestující
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

O vítězi rozhodne přímo veřejnost v on-line anketě na webu DPP na www.dpp.cz/novyhlas. V anketě lze hlasovat pouze jednou pro jeden ze čtyř hlasů, které do finále vybrala odborná komise. Anketa poběží měsíc, hlasovat lze do nedělní půlnoci 19. června 2022. Jak nové hlasy zní v běžném provozu, si cestující mohou poslechnout na vybraných spojích tramvajové linky č. 9 Sídliště Řepy – Spojovací a autobusové linky č. 136 Sídliště Čakovice – Jižní Město.

Mezi hlasy, které se dostaly do finále, jsou rovnoměrně po dvou zastoupeny dámy i pánové. Účastníci ankety si budou moct před samotným hlasováním nejdříve vyslechnout ukázky provozních hlášení všech čtyř kandidátů, než se definitivně rozhodnou pro svého favorita. Hlasy jsou anonymní, označeny pouze číslovkou, tj. Hlas 1, Hlas 2 atd. Naživo se cestující s hlasy kandidátů mohou setkat na vybraných spojích tramvajové linky č. 9 a autobusové linky č. 136. Každý hlas je nahrán v jedné tramvaji a jednom autobusu (celkem osm pořadí každý den), přičemž tato vozidla jsou označena speciálním vnějším i vnitřním polepem upozorňujícím na anketu, včetně QR kódu, po jehož načtení se cestující dostane přímo do on-line ankety. Jízdní řády vozidel s kandidáty na nový hlas autobusů a tramvají Pražské integrované dopravy včetně pravidel ankety cestující naleznou na úvodní stránce webu DPP ZDE.

„Vítěz ankety si převezme pomyslnou štafetu od paní Dagmar Hazdrové, legendární hlasatelky Československého a Českého Rozhlasu, která v roce 1968 během invaze vojsk Varšavské smlouvy vysílala nepřetržitě 52 hodin, a která je dlouholetým hlasem autobusů a tramvají pražské MHD. Provozní hlášení a názvy zastávek pro Prahu nahrává už bezmála 30 let, naplno od roku 1996. Paní Hazdrová si přála už ukončit tuto dlouholetou spolupráci a předat žezlo dál. Proto s DPP, ROPIDem a IDSK hledáme její důstojnou následovnici nebo následovníka, i když víme, že to nebude mít vůbec jednoduché. Na zastupitelstvu jsme na můj návrh odsouhlasili také udělení čestného občanství paní Hazdrové, která si ho za dlouholetou službu hlavnímu městu velmi zaslouží,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Úkolem vítěze bude znovu namluvit všechna stávající provozní hlášení a názvy zastávek, které cestující znají z běžného provozu na tramvajových a autobusových linkách pražské MHD i u příměstských autobusů v rámci systému Pražské integrované dopravy. Celkem se jedná o zhruba deset tisíc nahrávek. Kromě toho bude muset vítěz průběžně nahrávat všechny změny či nové zastávky, které vzniknou např. na tramvajových tratích, které DPP postaví, při trvalých nebo dočasných změnách autobusových linek nebo při zapojení dalších oblastí do Pražské integrované dopravy.

Anketa

Vadí vám, že Babiš místo jednání sněmovny objížděl Moravu s obytňákem?

hlasovalo: 16229 lidí

„Každá linka metra samostatně a dohromady autobusy i tramvaje pražské MHD mají svůj vlastní hlas. Na lince A je to Světlana Lavičková, na lince B Eva Jurinová, na lince C Tomáš Černý, u autobusů a tramvají Dagmar Hazdrová. Jsou to školené, profesionální hlasy, s výbornou výslovností, na jedné straně příjemné, na druhé straně dostatečně rázné, s potřebnou dynamikou a dikcí. Nejdůležitějším faktorem je, aby v běžném provozu MHD bylo provozním hlášením dobře rozumět. A to za každého stavu, tj. ve vozidle plném cestujících, při jeho rozjezdu, brždění či plné rychlosti, při jízdě po různých površích pražských komunikací, kdy ve vozidlech zní řada jiných zvuků či vibrací technologických částí dopravních prostředků. U některých typů hlasů, resp. výslovnosti se stává, že některé slabiky nebo hlásky nejsou v určitých situacích vůbec slyšet, čímž se hlášení stává nesrozumitelné. Výběr hlasů pro provozní hlášení v MHD je proto poměrně složitá záležitost, kdy nerozhoduje jen to, jestli se hlas líbí či nelíbí, ale řada technických faktorů,“ vysvětluje Jan Barchánek, vedoucí Jednotky Provoz Autobusy DPP.

S výběrem nového hlasu pro autobusy a tramvaje DPP začal na přelomu let 2019 a 2020, nicméně kvůli pandemii covidu-19 byl celý proces odložen na dobu, kdy se MHD vrátí do normálního provozu. DPP oslovil desítky profesionálních moderátorů, herců, žen i mužů, jejichž hlasy by se pro provozní hlášení hodily, a kteří by byli současně ochotni tuto činnost dlouhodobě pro pražskou MHD vykonávat. Jejich nahrávky pak DPP ve spolupráci s ROPIDem a HMP otestoval za simulovaného provozu v běžných dopravních prostředcích. Do semifinále se dostala desítka kandidátek a kandidátů, jejichž hlasy v provozních zkouškách obstály. Z nich pak odborná komise, ve které zasedli např. odborníci z Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, Českého rozhlasu, Kabinetu hlasové a mluvní výchovy DAMU, ale i samotná Dagmar Hazdrová, letos v březnu vybrala kvarteto finalistů splňující požadavky na správnou výslovnost.

„Všechny čtyři hlasy se budou většině cestujícím znát povědomé. Určitě je slyšeli na divadelních představeních nebo v dabingu ve známých filmech či seriálech. Filmoví znalci možná budou rovnou umět identifikovat, kterou postavu, ve kterém filmu či seriálu naši finalisté namluvili. Jejich identitu ale odhalíme až po skončení ankety, aby jména kandidátů neovlivňovala rozhodování hlasujících. Do konce letošního června vyhlásíme výsledky ankety, představíme vítězku nebo vítěze i zbylé finalisty a po podpisu smlouvy začneme s nahráváním. Bude se realizovat v profesionálním studiu, jako první budeme nahrávat všechna provozní hlášení a názvy zastávek na území Prahy, kterých jsou necelé dvě tisícovky. Následovat budou zastávky ze Středočeského kraje, resp. z oblastí integrovaných do PID. Předpokládáme, že první nahrávky nového hlasu bychom mohli nasadit nejdříve v tramvajích na přelomu letošního září a října,“ uzavírá Petr Hloch, vedoucí jednotky Provoz Tramvaje DPP.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 143 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 26 denních, 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2022 DPP vlastnil 1 203 autobusů,1 trolejbus, 802 tramvajových vozů a 146 vlakových souprav metra. Podnik měl k 1. 1. 2022 celkem 10 965 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 282 řidičů MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

22:03 Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

Vláda na vlastní žádost odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Do jmenování nového hl…