„Nejoptimističtější scénář počítá s většinovým zastoupením autonomních vozidel ve vozovém parku v ČR už v roce 2037,“ uvedl Jedlička v rozhovoru.
Podle něho lze očekávat pokles nehodovosti ze stávajících 3,5 škody na sto vozidel na 0,5 škody. Vždyť třeba bezpečnostní pásy a další pasivní systémy zredukovaly počet usmrcených na 100 000 vozidel za necelých 50 let o více než 90 procent.
Autonomní vozidla každopádně promění fungování pojišťoven. Lepší data o vybavenosti vozidel povedou ke spravedlivější ceně pojištění, míní analytici ČAP.
„S nástupem autonomních vozidel se bude muset ovšem proměnit i nastavení systému technické kontroly, která bude zahrnovat také odolnost vozidla proti kybernetickým rizikům. Moderní automobily generují řadu osobních údajů o řidiči, které mohou být snadno zneužitelné, proto bychom měli v budoucnu sledovat nejen technický stav vozidla, ale také například aktualizaci antivirového softwaru, adekvátnost hardwarového vybavení. Otvírá to také zásadní etické otázky,“ upozornil Jedlička.
Celý rozhovor s Petrem Jedličkou si můžete přečíst ZDE.
autor: Tisková zpráva