Generali: Co v autě nesmí chybět při cestě do zahraničí

07.07.2013 16:45

Řidičům se vyplatí povinné ručení s nadstandartní asistenční službou

Generali: Co v autě nesmí chybět při cestě do zahraničí
Foto: Pojišťovna Generali
Popisek: Pojišťovna Generali

Motoristé by před cestou na zahraniční dovolenou neměli podceňovat základní přípravu. Kromě kontroly technického stavu vozu experti doporučují doplnění povinné výbavy o několik nezbytností, které mohou řidiči ocenit v kritických situacích. Pomoci může také alespoň letmé seznámení s dopravními předpisy ostatních zemí. A v neznámém prostředí s jazykovou bariérou se vyplatí mít povinné ručení s nadstandartní asistenční službou.

Klasická povinná výbava, tedy reflexní vesta, lékárnička, výstražný trojúhelník, náhradní pojistky a žárovky, hever, klíč a rezervní kolo, případně souprava na opravu pneumatik, je ve všech zemích jižní a střední Evropy, kam čeští řidiči nejčastěji míří na dovolenou, v podstatě stejná a liší se jen v detailech.

„Například v Německu nevyžadují reflexní vestu, avšak trojúhelník se tam v případě poruchy dává na silnici první až třetí třídy 100 metrů za auto a na dálnici dokonce 200 metrů,“ uvedl vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda.

Naopak v Maďarsku musí nosit reflexní vestu všichni chodci, kteří se za špatné viditelnosti pohybují po vozovce mimo obec, což platí i pro každou osobu, která vystoupí z vozu. „Povinnost mít výstražné vesty pro celé osazenstvo auta zavedli například i v Chorvatsku,“ doplnil Heyda. V Rakousku je zase nutné vozit v dosahu, tedy ne v kufru, kromě vesty také lékárničku a trojúhelník. A u našich severních sousedů je povinný hasicí přístroj pro osobní auta registrovaná v Polsku.

Do Itálie bez kanystru

Vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda ale stejně doporučuje doplnit povinnou výbavu o několik nezbytností, které motoristy finančně nezruinují – jejich pořízení vychází asi na osm stovek – a v kritických situacích mohou pomoci. Chybět by tak nemělo tažné lano s oky a červeným výstražným praporkem, práškový hasicí přístroj, pracovní rukavice, startovací kabely, manometr, svítilna a destilovaná voda.

Výbava*

Orientační cena

Tažné lano s oky a předepsaným červeným výstražným praporkem

80 Kč

Práškový hasicí přístroj

300 Kč

Pracovní rukavice

50 Kč

Startovací kabely

180 Kč

Měřič tlaku vzduchu v pneumatikách (manometr)

150 Kč

Svítilna

50 Kč

Destilovaná voda

15 Kč

Celkem

825 Kč

 

* Internetové obchody

„Také si nezapomeňte vytisknout euroformulář o dopravní nehodě, který lze stáhnout na internetových stránkách www.generali.cz,“ připomněl Heyda. Je dobré mít s sebou taktéž zelenou kartu ve dvou vyhotoveních. Originál a duplikát, které klient od pojišťovny vždy dostává. V případě dopravní nehody je totiž zelená karta klientovi odebrána, a pokud by měl pouze jedno vyhotovení, byl by v tom okamžiku bez dokladu, za což hrozí pokuta. Hodit se podle něj může i teplá deka, hadr nebo kanystr s palivem. „Poslední položku ale raději vynechte při cestě do Itálie. Nesmí se tam totiž vozit kanystry s pohonnými hmotami,“ poznamenal Heyda.

V Chorvatsku povinně svítí jen v zimě

Na rozdíl od povinné výbavy jsou pravidla upravující denní svícení skoro v každé zemi jiná. „Rozhodně nic nezkazíte, když i po překročení našich hranic budete dál svítit. Je to rozhodně lepší, než si pamatovat dopravní předpisy různých států, případně riskovat pokutu,“ prohlásil vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda.

Celoroční svícení je povinné na Slovensku a ve Slovinsku. Naopak v Rakousku a Německu musí šoféři svítit během dne jen za špatné viditelnosti a v Chorvatsku pouze v období zimního času, tedy od poslední neděle v říjnu do poslední neděle v březnu. „Ještě jinak to mají v Maďarsku a Itálii, tam svítí po celý rok, ale jen mimo obec a všude na dálnicích,“ vysvětlil Heyda.

Země

Povinné svícení

Chorvatsko

V období zimního času

Itálie

Celoročně mimo obec a na dálnicích

Maďarsko

Celoročně mimo obec a na dálnicích

Německo

V případě snížené viditelnosti

Polsko

Od 1. listopadu do 1. března

Rakousko

V případě snížené viditelnosti

Slovensko

Celoročně

Slovinsko

Celoročně

Alkohol někde tolerují, ale ne všem

Absolutní zákaz řízení pod vlivem alkoholu platí vedle České republiky také v Maďarsku a na Slovensku, přičemž v Polsku jsou povolené jen 0,2 promile. V ostatních státech mohou šoféři sednout za volant s 0,5 promile, ale rozhodně ne všichni.

Země

Tolerance alkoholu za volantem

Chorvatsko

0,5 ‰

Itálie

0,5 ‰

Maďarsko

0,0 ‰

Německo

0,5 ‰

Polsko

0,2 ‰

Rakousko

0,5 ‰

Slovensko

0,0 ‰

Slovinsko

0,5 ‰

„Třeba v Chorvatsku nesmí za volant s alkoholem v krvi šoféři do 24 let, profesionální řidiči a řidiči s auty nad 3,5 tuny,“ konstatoval vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda. Podobné je to v Německu, kde tolerance neplatí pro motoristy do 21 let nebo starší šoféry s praxí kratší než dva roky. „Pokud si chcete dát před jízdou zhruba jedno pivo, musíte mít alespoň dva roky starý řidičák také v Rakousku a Slovinsku,“ poznamenal Heyda.

Vedoucí oddělení pojištění motorových vozidel pojišťovny Generali Radek Bureš nicméně zdůraznil, že by řidiči po požití alkoholu, byť je v dané destinaci částečně povolen, neměli usedat za volant vůbec. Tresty jen za mírné překročení povoleného limitu jsou totiž dost citelné. „V Německu při 0,5 až 1,1 promile dostanete pokutu 500 eur, přijdete na měsíc o řidičák a ještě vám přidělí čtyři trestné body,“ poznamenal Bureš. V Itálii se podle něj pokuty za alkohol pohybují od 328 do 1312 eur a ještě hrozí odebrání řidičského oprávnění a dokonce i vězení. „V Rakousku může finanční sankce přesáhnout i 3000 eur,“ dodal Bureš.

Těžká noha na plynu vyjde draho

Rychlostní limity jsou v zahraničí podobné jako v Česku. Mimo obec je buď devadesátka či stovka a na dálnicích až 130 km/h.

Země

V obci (Km/h)

Mimo obec (Km/h)

Dálnice (Km/h)

Chorvatsko *

50

90

130

Itálie **

50

90

130

Maďarsko

50

90

130

Německo

50

100

130 (doporučená)

Polsko ***

50

90

130

Rakousko

50

100

130

Slovensko

50

90

130

Slovinsko

50

90

130

 

„Stejně jako u alkoholu všude postihují překračování maximální povolené rychlosti hodně přísně,“ řekl vedoucí oddělení pojištění motorových vozidel Generali Radek Bureš. Například v Chorvatsku se pokuty pohybují v přepočtu od 1000 korun za překročení o 10 km/h až po víc než 50 tisíc korun, pokud řidič jede v obci o 50 km/h rychleji. „Nebo může být šofér odsouzen až k dvouměsíčnímu trestu odnětí svobody,“ doplnil Bureš

Německá policie trestá překročení rychlosti ve městě o 21 až 25 km/h pokutou 80 eur, mimo obec 70 eur a v obou případech udělí jeden trestný bod. Při těžších přestupcích pak sankce stoupají až na 1000 eur, čtyři trestné body a zákaz řízení. „Přísní jsou také ve Slovinsku. Třeba za překročení o 20 až 30 kilometrů za hodinu v obci je pokuta přes 250 eur a sankce za ještě rychlejší jízdu může být až dvojnásobná,“ upřesnil Bureš.

Asistenční služba pomůže i s tlumočením

Při cestě na dovolenou se kromě povinné výbavy a znalostí předpisů nevyplatí podceňovat ani pojištění auta. „Vysoký limit krytí škod není při výletech do ciziny žádným zbytečným luxusem. Nikdy totiž nevíte, co se může stát. Generali proto nabízí povinné ručení Komplet a Exkluziv, které mají stropy plnění ve výši 70 milionů, respektive 100 milionů korun,“ řekl vedoucí oddělení pojištění motorových vozidel pojišťovny Generali Radek Bureš.

Výhodou tarifů Komplet a Exkluziv jsou nejenom vysoké limity pro krytí škod, ale i rozšířená asistenční služba. Ta v případě dopravní nehody nebo poruchy zajistí bezplatnou asistenci včetně tlumočení po telefonu při jednání s úřady či policií, což může pomoci předejít značným problémům.

„Bohužel, často se stává, že lidé po autohavárii podepíší zahraniční doklad, kterému nerozumí. Při uplatnění škody se pak nestačí divit, protože vina je po překladu dokumentu uvedena zcela opačně. Někteří policisté v zahraničí zároveň mají tendenci určovat viníka nehody podle mezinárodní poznávací značky, nikoliv podle skutečného zavinění,“ uvedl vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda.

Asistenční služba Generali Assistance je k dispozici 365 dní v roce a 24 hodin denně. Samozřejmostí je komunikace v českém jazyce i ze zahraničí, přičemž využití asistenčních služeb nemá vliv na výši bonusu.

Generali Pojišťovna a.s.

Akcionář: Generali PFF Holding B.V.

Sídlo společnosti: Bělehradská 132, 120 84 Praha 2, Česká republika

IČ: 61859869

Zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 2866

Rozšířenou asistenční službu Generali Top Assistance lze přikoupit také jako doplněk k základnímu povinnému ručení. „Klient za pouhých 500 korun ročně získá vedle již zmíněného tlumočení mimo jiné i vyšší limit asistence nebo možnost ubytování v zahraničí až na dvě noci a hlavně důležitý pocit bezpečí na cestách,“ vysvětlil Bureš. Vyplatí se také havarijní pojištění, které pomáhá řešit finanční následky škod na vlastním vozidle.

Do Evropské unie s cestovním pojištěním

Češi coby občané EU sice mají nárok na stejnou lékařskou péči v každé zemi unie, tedy už i v Chorvatsku, jako tamní lidé, ale to neznamená, že se dočkají bezplatného ošetření. „Ve většině států Evropy není veřejná zdravotní péče zadarmo. Podléhá řadě regulačních poplatků, které jsou často mnohem vyšší než u nás,“ upozornil vedoucí oddělení pojištění privátních rizik pojišťovny Generali Pavel Sivák.

Cestovní pojištění na rozdíl od běžné zdravotní pojistky kryje všechny výdaje spojené s léčbou a celou pojistnou událostí. Týká se to jak regulačních poplatků, tak nákladů na převoz domů či případných nároků, které prostřednictvím žalob vymáhají poškození účastníci nehod. Asistenční služba Generali navíc zajistí ošetření v nejvhodnějším zdravotnickém zařízení a komunikuje s tamějším personálem.

Vzhledem k celkovým výdajům na dovolenou je cena za cestovní pojištění, jež se pohybuje v řádech desítek korun denně, skutečně marginální. „Přitom za tyto peníze získají lidé jistotu, že návštěva u lékaře v zahraničí či případné soudní spory nebudou znamenat nechtěné splátky na několik dalších měsíců nebo dokonce let,“ zdůraznil Sivák.

Generali Pojišťovna a.s. je součástí Generali PPF Holding, který působí v 10 zemích střední a východní Evropy – v Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Chorvatsku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Srbsku. Generali PPF Holding B.V. je společným podnikem Assicurazioni Generali (podíl 76 % ) a Skupiny PPF (podíl 24 % ). Generali PPF Holding je registrován v Nizozemsku a jeho hlavní organizační pobočka sídlí v Praze.

Navíc kvůli sjednání cestovního pojištění už není nutné nikam chodit. „Lze jej uzavřít pohodlně online a dokonce už i na sociálních sítích. Třeba na facebookovém profilu pojišťovny Generali vyjde až o čtvrtinu levněji, a to nejen pro samotného zákazníka, ale i pro jeho další čtyři přátele v rámci jedné cestovní smlouvy,“ uzavřel Sivák.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Dobrý den, pane Okamuro,

je SPD ochotná ke spolupráci, příp. k vytvoření koalice s KSČM pro parlamentní volby v příštím roce? Děkuji.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: V Temelíně zavezli palivo do prvního bloku. V reaktoru vydrží déle

11:44 ČEZ: V Temelíně zavezli palivo do prvního bloku. V reaktoru vydrží déle

Přesně 163 palivových souborů umístili energetici do reaktoru odstaveného prvního bloku. Nově je mez…