Hospodářská komora: Priority pro mandát nové Evropské komise

29.11.2024 16:33 | Tisková zpráva

Evropská unie při tvorbě klimatické politiky musí brát v úvahu celosvětové dopady svých opatření. Přesun průmyslu mimo Evropu ve svém důsledku nepovede ke snížení emisi, naopak prohloubí závislost EU na třetích zemích, jejichž výrobní kapacity mohou v řadě případů představovat pro uhlíkovou bilanci větší problém. Na pracovním setkání s českými europoslanci ve Štrasburku to zdůraznil prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček.

Hospodářská komora: Priority pro mandát nové Evropské komise
Foto: HK ČR
Popisek: Hospodářská komora České republiky

S českými zástupci v Evropském parlamentu se prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček setkal v předvečer dnešní volby nové Komise. Informoval je o připomínkách a návrzích na opravu evropské klimatické agendy ze strany největšího reprezentanta českého podnikatelského sektoru.

„Naším prioritním cílem musí být konkurenceschopná Evropa a Česká republika. Pokud se nechceme smířit s tím, že nám svět ujíždí, musíme začít jednat a rozhodovat pragmaticky. Pro další hospodářský růst Evropy je klíčová reálnost stanovených cílů a v tomto ohledu je úprava jednotlivých pilířů Zelené dohody nutná,“ zdůraznil Zdeněk Zajíček.

Čtyřiadvacet hlavních priorit z podrobného souboru návrhů Hospodářské komory na opravu evropské klimatické agendy shrnuje přehledně nová brožura Komory, kterou prezident Zajíček na setkání prezentoval.

Komora mimo jiné žádá upravit nedostatečné zohlednění dopadů na konkurenceschopnost evropských firem na světovém trhu. „Zelená dohoda by měla být v souladu s průmyslovou strategií a dodržovat zásadu technologické neutrality. Pro naplnění jejích cílů pak navrhujeme maximální využití veřejných investic a zapojení soukromého kapitálu tím, že EU bude motivovat banky a privátní kapitál k investicím do „čistých“ projektů,“ vysvětlil Zdeněk Zajíček.

Celou řadou podnětů pak navrhuje Hospodářská komora upravit politiku v oblasti osobní i nákladní automobilové dopravy, ale také v energetice.

Zdeněk Zajíček zároveň českým europoslancům představil vizi Hospodářské komory, jak systematicky uchopit snižování regulatorní a byrokratické zátěže podniků a zefektivnit evropskou legislativu. „Nemůžeme nadále pokračovat v přijímání dalších a dalších nařízení a směrnic, když vidíme, jak už současná regulační a byrokratická zátěž dusí naše podnikatele. Je zjevné, že současná antibyrokratická opatření nevedou ke snížení počtu povinností, které se nakládají podnikatelům, a proto přicházíme s revoluční iniciativou, aby se udělala revize všech zákonů v Česku a stejně tak nařízení a směrnic v EU tak, že se vytvoří u každého legislativního aktu přehledná tabulka všech povinností, které jsou podnikatelům ukládány. Potom můžeme snadno odhalit duplicitní povinnosti nebo ty, které si odporují. Zároveň budeme lépe vidět, kolik nových povinností se chce podnikatelům uložit anebo kolik se jich případně zruší. Podnikatelům jsme pak také schopni povinnosti utřídit podle oborů jejich podnikání. Každá zbytečná regulace nebo byrokratická zátěž přinese úspory jak na straně podnikatelů, tak na straně státního aparátu. Ušetřené peníze pak můžeme smysluplně investovat třeba do digitální transformace nebo do snížení energetické náročnosti podniků,” popsal podstatu antibyrokratických návrhů Hospodářské komory Zdeněk Zajíček.

Prezident Hospodářské komory se na své cestě do Štrasburku setkal také s dvěma vlivnými členy Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku, německým europoslancem Christianem Ehlerem a francouzským zástupcem Christophem Grudlerem, kde jim záměry na systematické odstranění regulační a byrokratické zátěže představil za účasti českého europoslance Ondřeje Krutílka, který se této problematice věnuje.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústavní soud: Deset let soudce Davida Uhlíře

22:31 Ústavní soud: Deset let soudce Davida Uhlíře

Když jej prezident republiky jmenoval dne 10. prosince 2014 do funkce soudce Ústavního soudu, bylo t…