Jablonec nad Nisou: Autobus nedojel – i toto je realita dnešních dní

15.09.2022 13:44 | Tisková zpráva

Cestující v některých krajích naší republiky silně pociťují problém, který trápí celou Českou republiku – nedostatek profesionálních šoférů. Tento systémový problém nejvíce pociťují obyčejní lidé, tj. cestující, kteří se nemohou dostat do práce, školy či k lékaři.

Jablonec nad Nisou: Autobus nedojel – i toto je realita dnešních dní
Foto: VolbyJablonec.cz
Popisek: Silueta Jablonce nad Nisou

V České republice chybí dle statistik na 25 000 řidičů. Autodoprava je páteří ekonomiky a její výpadky se dotýkají každého z nás. Zaměstnanci mají problém dostat se do práce, děti do škol, obyvatelé k lékaři, na úřady.

Tento stav je aktuálně medializován v Pardubickém a Středočeské kraji, kde neodjíždí stovky spojů denně. Situace donutila vedení kraje cestujícím zrušit poměrně velké množství spojů.

Pokud nedojde k ráznému řešení, situace se bude výrazně zhoršovat. Dle statistiky je v současné době přibližně 20 % řidičů již v důchodovém a 30 % v předdůchodovém věku. Na autobusové dopravě jsou nejvíce závislí školáci, mládež a senioři, kteří kvůli nedostatku řidičů zůstanou odříznuti od ostatních částí jejich regionu.

„Odstranění byrokratických překážek při získání potřebného řidičského oprávnění pro Čechy a zahraniční pracovníky by usnadnilo firmám získat další kvalifikované pracovníky,“ sděluje Kateřina Kratochvílová. Jedním z rychlých řešení aktuální situace je nábor profesionálních řidičů z cizích zemí.

Při současném konfliktu na rusko-ukrajinských hranicích je třeba urychleně vyřešit aktuální problémy:

  • Vydat stanovisko k prodloužení pracovních víz vydaných uprchlíkům s platností do 31.3.2023.
  • Povolení žádosti o dlouhodobé pracovní vízum – zaměstnaneckou kartu pro stávající řidiče, kteří pracují na vízum uprchlíka.
  • Umožnit uprchlíkům vstup na trh práce jen se zaměstnaneckou kartou (fluktuace cizinců, které posílají agentury práce z jednoho zaměstnání do druhého).
  • Vydat stanovisko k propadlým vízům u cizinců, kteří kvůli válečnému konfliktu zůstali na Ukrajině.
  • Navýšení kvót pro zaměstnance z Makedonie, Moldavska a Srbska.

K dlouhodobým řešením patří účinná pomoc při zajištění nových řidičů státem. V minulosti řidiče autobusů i kamionů vychovávala armáda, což skončilo zrušením základní vojenské služby. Náhrada výchovy řidičů profesionálů již chybí ca 30 let.

V ČR hrozí v řádu několika let kolaps ekonomiky z důvodu vysokého – důchodového věku řidičů, tzn. v krátkém časovém období kolaps dopravy, výrazné omezení veškeré výroby atd.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

22:12 DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. …