Jihočeský kraj: Náměstek Knot a ředitel Jindřichohradeckých úzkokolejek Čajánek podepsali smlouvu

09.12.2019 21:14

V pondělí 9. prosince podepsal první náměstek hejtmanky Josef Knot za Jihočeský kraj dlouhodobou Smlouvu s provozovatelem Jindřichohradeckých úzkokolejek. Jejím signováním se završil proces zachování a rozvoje regionální úzkokolejky.

Jihočeský kraj: Náměstek Knot a ředitel Jindřichohradeckých úzkokolejek Čajánek podepsali smlouvu
Foto: kr-jihocesky.cz
Popisek: Jihočeský kraj

Jihočeský kraj se tím zároveň přihlásil k odkazu předcházejících generací. Učinil tak další významný krok pro tuto regionální železnici o rozchodu 760 mm, která představuje unikátní technické a kulturní dědictví a je oblíbeným turistickým cílem na jihu Čech.

Smlouva garantuje pro rok 2020 cenu 125 Kč za vlakový kilometr. Výše kompenzace znamená pro dopravce možnost udržitelného rozvoje. V průběhu pětiletého smluvního vztahu budou nasazeny 3 nově pořízené moderní motorové jednotky, které doplní stávající vozový park JHMD. O jejich dodávce v současné době úzkokolejky jednají s potenciálními výrobci.

„Jihočeský kraj si je plně vědom, že tradici Jindřichohradeckých úzkokolejek je možné zachovat pouze za cenu pořízení nových vozidel a modernizace železniční infrastruktury. Vydali jsme se touto cestou s očekáváním, že dopravce splní všechny smluvní podmínky a zajistí kvalitní veřejnou dopravu pro obyvatele i návštěvníky regionu,“ řekl náměstek Knot.

„Objednali jsme u dopravce po dobu následujících pěti let regionální dopravu v rozsahu 235 000 vlakových kilometrů ročně. Vzhledem k pořízení nových vozidel bychom chtěli smluvně zajistit jejich dlouhodobý provoz na další roky,“ doplnil krajský radní pro dopravu Jiří Švec.

„Provozně marketingová koncepce úzkokolejek počítá se zajištěním každodenního provozu podle požadavku Jihočeského kraje. Budeme se aktivně podílet na rozvoji cestovního ruchu v Jihočeském kraji, zejména v oblasti České Kanady. Nová vozidla budou ekologická, moderní a nízkopodlažní. Posílí kapacitu nejen v sezónním období. Budou podporovat přepravu jízdních kol. Úzkokolejky současně nabídnou i parní provoz, o jehož zachování, společně s nostalgickým provozem historických dieselových lokomotiv, má zájem Jihočeský kraj i veřejnost. Jindřichohradecké úzkokolejky jsou také od nového grafikonu zařazeny do systému Jihočeské krajské jízdenky JIKORD plus, která cílí zejména na podporu turistického ruchu v rámci celého Jihočeského kraje“ uvedl statutární ředitel Jindřichohradeckých úzkokolejek Boris Čajánek.

Švec zároveň považuje signování smlouvy za významný milník. „Dlouho se jednalo o to, zda tento technický unikát přežije, či nikoli. Ve finále proto kvituji postoj krajských zastupitelů, kteří dali pokračování úzkokolejky zelenou, byť jsme si byli vědomi finanční náročnosti,“ zdůraznil krajský radní pro dopravu s tím, že se modernizace a provoz úzkokolejky vyplatí z hlediska dopravní obslužnosti i zatraktivnění tamního regionu.

Pro místní obyvatele je úzkokolejka tradičním způsobem, jak se dostat do školy nebo do práce, k lékaři, za kulturou. „Zejména v turistické sezóně jsme pro rodiny cílem víkendových nebo prázdninových výletů a prostředkem k poznávání krás Jihočeského kraje. Jsme jedinečnou technickou památkou, která neodmyslitelně k regionu patří,“ připomněl ředitel Čajánek.

Jindřichohradecké úzkokolejky představují soubor dvou úzkokolejných drah s rozchodem 760 mm. Jsou jedinečným dopravním systémem s historickým a technickým významem pro celé území. Představují kulturní dědictví nadregionálního významu. Jsou častým cílem tuzemských i zahraničních návštěvníků.

Česká pobočka mezinárodní společnosti GfK, která provádí analýzy a výzkum trhu, zařadila Jindřichohradecké úzkokolejky podle počtu návštěvníků mezi nejfrekventovanější turistické cíle v Jihočeském kraji a Kraji Vysočina. Úzkokolejka se podle průzkumu významně podílí na návštěvnosti a zároveň přispívá k prodloužení pobytu turistů v regionu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Vstup do Evropské unie proměnil Česko

7:14 Český statistický úřad: Vstup do Evropské unie proměnil Česko

Před 20 lety Česko vstoupilo do Evropské unie, a započala tak etapa ekonomických i společenských změ…