Jízdní řád 2015 v mezistátní a vnitrostátní dálkové dopravě Českých drah

29.11.2014 8:05

Dvouhodinový interval rychlovlaků railjet mezi Prahou, Brnem, Vídní a Grazem, zkrácení cesty mezi hlavním nádražím v Praze a ve Vídni na 4 hodiny 10 minut, rychlovlak pendolino na trase z Prahy a Ostravy do Žiliny, Popradu a Košic v historicky nejrychlejším cestovním čase pouze 7,5 hodiny nebo denní spojení Prahy a Varšavy. To jsou největší novinky mezinárodního jízdního řádu 2015 u spojů Českých drah a jejich zahraničních partnerů.

Jízdní řád 2015 v mezistátní a vnitrostátní dálkové dopravě Českých drah
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Největší změny ve vnitrostátní dopravě Českých drah v jízdním řádu 2015 jsou odpolední / večerní spojení SuperCity Pendolinem z Ostravy a Prahy do Plzně a Chebu a časné ranní v opačném směru, více vlaků do Luhačovic, Šumperka, nebo na Vysočinu. Zavedena bude také nová kategorie komfortních rychlíků vyšší kvality Rx (rychlík vyšší kvality), ve kterých jsou zařazeny z velké části vozy typu EC/IC. První takové vlaky vyrazí z Prahy přes Plzeň do Chebu a Klatov.   

Z České republiky do Rakouska

Nejvýznamnější novinkou jízdního řádu 2015 je zavedení komfortních vysokorychlostních souprav ČD railjet a ÖBB railjet na linku Praha – Brno – Vídeň – Graz. Railjety budou na této lince jezdit nově v pravidelném dvouhodinovém intervalu (dosud nebyl tento interval zcela pravidelný). Spoje na okraji dne budou začínat / končit svou jízdu také ve Vídni nebo v Brně. Railjety zastaví na nově otevřeném hlavním nádraží ve Vídni, kam z Prahy dorazí za 4 hod. a 10 minut průměrnou rychlostí cca 97 km/h. Oproti současné cestě na nádraží Meidling bude jízda přibližně o půl hodiny kratší. V budoucnosti s další modernizací tratě se předpokládá zkrácení cestovního času až na přibližně 3 a ¾ hodiny.

Railjety nabídnou zcela nový komfort cestování na našich tratích. Pro nejnáročnější cestující je v nich připravena business třída a pro rodiče s malými dětmi místa v blízkosti dětského kina, kde jsou i zvláštní prostory pro uložení kočárků. Souprava je vybavena také restauračním vozem, místy pro vozíčkáře včetně bezbariérové toalety a nástupní plošiny nebo místy pro uložení jízdních kol.

Použití business třídy na území ČR bude podmíněno povinnou rezervací. V Rakousku mohou cestující využít třídu business po uhrazení zvláštního příplatku.       

Na hraničním přechodu Břeclav – Hohenau je pro denní spojení do/z Vídně zaveden provoz expresu Moravia, který pojede ráno z Bohumína do Vídně, a večer v opačném směru. Zatímco v současném jízdním řádu byla v úseku Břeclav – Vídeň zajištěna přeprava jen v přímých lůžkových vozech Moskva – Vídeň, nově pojedou denně do Vídně i sedačkové vozy 2. třídy.

U vlaků EuroCity Polonia a Sobieski nedochází na našem území k žádným podstatným změnám, stejně jako u nočních vlaků Chopin Varšava – Ostrava – Břeclav – Vídeň a u přímých nočních vozů Berlín – Praha – Brno – Vídeň od vlaku EuroNight Metropol. Rakouské železnice ÖBB však omezily provoz spoje Polonia jen z / do Vídně, zatímco letos jezdil až do / z jihorakouského Villachu (spojení do Villachu je primárně nabízeno linkou vlaků railjet z Prahy do Grazu s přestupem ve Vídni na spoje ÖBB). Na trase Praha – České Budějovice – Linec v současném jízdním řádu nedochází k žádným změnám. I nadále jsou zde v provozu během dne dva páry přímých rychlíků Praha – Linec a navíc jeden nepárový spoj Praha – Linec. Soupravy jsou sestaveny z klimatizovaných vozů typu EC / IC a cestovní doba mezi Prahou a Lincem je i nadále přibližně 5 hodin. K jejímu zkrácení dojde po dokončení staveb v rámci budování IV. koridoru.     

Z České republiky na severní a východní Slovensko

Větší rozsah změn čeká cestující na trase Praha – Košice. Tradiční spojení Prahy a Košic dostává nový impuls. Na konci 90. let byla původní souprava vlaku Košičan nahrazena modernizovanými vozy a spoj byl povýšen do skupiny vlaků EC / IC. Od 14. prosince letošního roku vyrazí na trasu Praha – Ostrava – Žilina – Košice rychlovlaky pendolino a cestujícím nabídnou historicky nejrychlejší spojení obou cílových míst. Doba jízdy mezi Prahou a Košicemi se zkrátí téměř o hodinu, na 7 a půl hodiny. Nový velmi rychlý spoj odjede z Prahy hl.n. v 6:35 a do Žiliny přijede už v 11:18 a do Košic ve 14:06. Opačným směrem bude odjíždět z Košic ve 14:52, ze Žiliny v 17:43 a do Prahy přijede už ve 22:21. Na Slovensku zastaví v Žilině, Ružomberku, Liptovském Mikuláši, Popradu-Tatrách a Kysaku. Cestující budou mít po celou cestu k dispozici veškeré služby, které jsou ve spojích SuperCity obvyklé, např. palubní internetový portál se zábavou s možností sledovat trať před vlakem, Wi-Fi připojení k internetu, místa pro vozíčkáře, cestující s dětmi se stolní hrou Elfíkova cesta, místa pro přepravu jízdních kol (3 kusy) a další služby.

Přímé denní spojení Prahy a Košic bude dále posíleno vlakem EuroCity Košičan v trase Praha – Ostrava – Žilina – Košice, který pojede z Prahy v pátek odpoledne v 13:05 s příjezdem do Žiliny v 17:52 a do Košic ve 20:51, opačným směrem pojede v neděli s odjezdem z Košic v 11:40, ze Žiliny ve 14:32, a s příjezdem do Prahy v 19:21. Košičan cestujícím nabídne modernizovanou klimatizovanou soupravu, restaurační vůz, větší počet míst pro přepravu jízdních kol a osobních aut (autovlak) a další služby.

Ke změnám dochází také u noční dopravy, která se přizpůsobuje poptávce po této přepravě. Mezi Prahou a Košicemi bude jezdit nadále komfortní spoj EuroNight Slovakia Praha – Košice s přepravou osobních automobilů v trase Praha – Poprad-Tatry (autovlak). Noční vlaky Excelsior a Cassovia budou sloučeny do jednoho nového nočního rychlíku Bohemia Praha – Humenné, který bude přepravovat osobní automobily z Prahy do Košic a ve vybraných dnech též do Humenného (autovlak). Nově jsou do nočních vlaků z Prahy na severní Slovensko zařazeny klimatizované lehátkové vozy Českých drah. I přes změny v noční dopravě bude i nadále zajištěn provoz přímých lůžkových vozů Praha – Banská Bystrica – Zvolen, Cheb – Plzeň – Košice i Cheb – Ústí nad Labem – Košice.

U ostatních vlaků Praha – Žilina dochází ke zkrácení cestovních časů. U vlaků Praha – Vsetín – Žilina bude toto zkrácení představovat až 15 minut a tyto spoje urazí trasu Praha – Žilina nově za 5 hod. a 3 minuty. U vlaků Praha – Ostrava – Žilina půjde o zrychlení o 8 minut. Mezi Ostravou a Žilinou bude navíc zaveden nový pár vlaků EuroCity Beskyd, který zajistí časné ranní spojení na Slovensko a 3× týdně poslední večerní spojení opačným směrem (Ostrava 5:58 – Žilina 7:38 / Žilina 20:21 – Ostrava 22:01), dále expresní vlak Kysuca Bohumín – Žilina, který zajistí návazné spojení od / k vlaku EuroCity Praha Praha – Varšava a přepravu přímého vozu Žilina – Bohumín – Varšava. Spoje Beskyd, Kysuca a Radhošť budou mít v Žilině přípojové vazby pro cesty na/ze Slovenska.

ČD ve spolupráci se slovenským partnerem ZSSK nabídnou nadále na obou linkách dvouhodinový interval a přípojné spoje v Žilině směrem do / ze slovenského vnitrozemí. Zachován bude také provoz dvou přímých vlaků EuroCity Fatra a Detvan mezi Prahou a Zvolenem.

Na jižní Slovensko a do Maďarska

Také tímto směrem se zavádí pravidelný dvouhodinový interval vlaků EuroCity přes celý den.

Vlak EuroCity Avala Praha – Budapešť – Bělehrad pak bude zkrácen pouze na trasu Praha – Budapešť a bude veden pod názvem Csárdás. Tento spoj vedený z Balkánu patřil dosud mezi naše nejméně spolehlivé vlaky. Často zpožděný přijížděl do České republiky v důsledku překračování vnější hranice EU a dlouhé trasy na Balkáně. I proto docházelo k závadám ve kvalitě poskytovaných služeb, jež byly opakovaným terčem kritiky našich zákazníků. Dopravce předpokládá, že díky zkrácení trasy dojde k podstatnému zlepšení přesnosti tohoto posledního denního spojení z Budapešti a Bratislavy do Prahy. Vlak Csádrás zajistí také sezónní přepravu přímého lůžkového vozu Praha – Bar.

Navíc bude v pátek a v neděli jezdit posilový expres Břeclav (17:59) – Bratislava (18:50) / Bratislava (19:10) – Břeclav (20:00) s přípojem v Břeclavi od / k vlaku railjet na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz. V těchto špičkových časech na okraji týdne tak bude mezi Prahou a Bratislavou k dispozici spojení ve zkráceném intervalu 1 hodina.  

U nočního spojení EuroNight Metropol nedochází k podstatným změnám. Největší novinkou tak bude pravidelné nasazení komfortních lůžkových vozů ČD typu WLABmz s garancí oddílu Deluxe s vlastním WC a sprchou u lůžkového oddílu v trasách Berlín – Praha – Budapešť i Berlín – Praha – Vídeň.
Z České republiky do Polska

Větší počet novinek čeká také cestující do Polska. S novým jízdním řádem 2015 bude obnoveno přímé spojení Prahy a Varšavy denním vlakem EuroCity Praha. Expresní spojení obou metropolí zajistí komfortní klimatizovaná souprava Českých drah. Cestující v ní budou mít k dispozici restaurační vůz, oddílové i velkoprostorové vozy 2. třídy, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky i místa pro jízdní kola. Spoj bude odjíždět z Prahy v 10:19 a do cílové stanice přijede v 18:27. Opačným směrem odjede 9:28 a do Prahy přijede v 17:44. Tento vlak poveze i přímé vozy z / do Českého Těšína a Žiliny.

Další novinkou na této trase bude prodloužení EuroCity Sobieski Vídeň – Břeclav – Ostrava – Varšava až do Trojměstí (Gdaňsk, Sopoty, Gdyně) na pobřeží Baltského moře. Ve vlaku bude nově zařazen také jeden vůz s přepravou jízdních kol.

Na cestující mezi ČR a Varšavou čeká také rychlejší cestování. Vlaky EuroCity Polonia a Sobieski urazí v novém jízdném řádu trasu z Bohumína do Varšavy za necelé 4 hodiny, tedy přibližně o půl hodiny rychleji než dnes.

Provoz přímých lůžkových vozů Praha – Varšava, Praha – Krakov a nočního spoje Chopin Vídeň – Břeclav – Ostrava – Varšava zůstávají zachovány bez podstatných změn. 

Z Čech na sever Německa…

U denních vlaků ve směru Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk nedochází v jízdním řádu 2015 k zásadním změnám. I nadále budou tyto vlaky kategorie EuroCity jezdit v pravidelném dvouhodinovém intervalu. Cestovní doba mezi Prahou a Berlínem zůstává cca 4 hod. a 45 minut a z Prahy do Hamburku cca 7 hodin. Ve vybraných vlacích bude zajištěna také přeprava jízdních kol. Přeprava jízdních kol bude novinkou ve vlaku EuroCity Alois Negrelli, který jede v ranních hodinách z Prahy do Berlína a odpoledne / večer v opačném směru. Ve vybrané dny v jarní a letní sezóně je prodloužen až do Rostocku a Warnemünde. Podstatnější změny u spojů na sever Německa jsou plánovány od jízdního řádu 2016, v souvislosti s uzavřenou smlouvou mezi ČD a DB o další spolupráci na této lince.

Ke změnám dochází u nočních vlaků partnerského dopravce DB. Vlak EuroNight Phoenix bude z Kolína nad Rýnem nově směřován do oblasti Porúří a do cílové stanice Oberhausen, místo dosavadního Amsterdamu. V souvislosti s omezením nočního spojení mezi Německem a Dánskem budou zrušeny také přímé lůžkové a lehátkové vozy do Kodaně. Přímé vozy nočního spojení mezi Prahou a Curychem jsou vedeny beze změn, ve směru z Curychu do Prahy pak nepojedou v pracovní dni v zimním období jako samostatný vlak, ale budou nově spojeny s vlakem EuroCity Hungaria. U spoje EuroNight Metropol Berlín – Praha – Budapešť / Vídeň ke změnám nedochází.

…a na německý jih

Beze změn je také dálková doprava na trase Praha – Plzeň – Řezno – Mnichov. I zde budou nadále vedeny 4 páry přímých vlaků, které budou obsluhovány klimatizovanými soupravami ČD typu EC / IC a staršími německými vlaky Alex.

Mezi Chebem a Norimberkem budou stávající 4 páry spěšných vlaků, které mají přípoje od / na rychlíky Cheb – Plzeň – Praha, doplněny o pátý pár vlaků. Ten přijede do Chebu ve 14:22 a do Norimberka odejede v 15:35.  

Vnitrostátní dálková doprava

Praha – západní Čechy

Největší novinkou vnitrostátní dálkové dopravy jsou nové časové polohy vlaků SC Pendolino na západě Čech. Jeden vlak pojede jako dosud ráno / dopoledne z Ostravy (7:14) a Prahy (odj. 10:39) a do Františkových Lázní přijede ve 13:23. Opačným směrem odjede z Františkových Lázní ve 14:37, Prahou bude projíždět po 17. hodině a do Ostravy přijede ve 20:45. Druhý spoj pojede zcela nově časně ráno z Chebu (denně v 6:44), Prahou bude procházet po 9. hodině a do Ostravy přijede ve 12:45. Opačně pojede z Ostravy ve 13:14, z Prahy v 16:39 a do Chebu přijede večer v 19:14.

Další novinkou na západě Čech bude nová kategorie vlaků „rychlík vyšší kvality“ s označením Rx (čteno „Rex“). Soupravy rychlíků Praha – Plzeň – Cheb / Klatovy / Železná Ruda budou sestaveny z modernizovaných vozů. Ty nabídnou např. elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících. Vybrané vozy budou vybaveny také klimatizací. Jedná se o vozy typu EC / IC dosud zařazované do prestižní mezinárodní sítě komfortních expresů V soupravách musí být nejméně 80 % všech vozů, včetně posilových, již modernizovaných.

Praha – Ostrava / Valašsko / Zlínsko   

Základní model provozu vlaků SC / EC / IC / Ex na linkách z Prahy na severní a střední Moravu se nemění. Cestující ale čeká ve vlacích EC / IC / Ex z Prahy na střední a severní Moravu kratší doba jízdy. Cesta těmito vlaky z Prahy do Ostravy, Zlína nebo Veselí nad Moravou se zkrátí o 8 minut. Například vlaky EC / IC / Ex tak pojedou mezi pražským a ostravským hlavním nádražím 3 hod. a 29 minut a cesta z Prahy do Zlína se zkrátí na 3 hod. a 23 min.

Vlaky SC Pendolino budou jezdit mezi Prahou a Ostravou i nadále v základním dvouhodinovém intervalu. Stávající posilový spoj SC Pendolino v 16:39 z Prahy (jezdí pouze ve čtvrtek, pátek a v neděli) nahradí nový spoj InterCity Sprinter, který pojede vždy v pracovní dny. Jeho souprava bude sestavena z modernizované klimatizované soupravy a nabídne dodatečné rychlé spojení Prahy s Olomoucí a Ostravou. V opačném směru posílí dopravu v ranních hodinách.

Expresní spoje EC / IC / Ex budou i nadále odjíždět z Prahy každou hodinu a střídavě budou jezdit směrem na Ostravsko nebo Valašsko a dál většinou na Slovensko, resp. spoje na okraji dne zamíří do Zlína a Veselí nad Moravou. I nadále budou všechny spoje obsluhovány klimatizovanými soupravami ČD nebo slovenského partnera ZSSK, které jsou sestaveny z nových nebo modernizovaných vozů.

Nejvýznamnější změnou u těchto vlaků bude prodloužení současného vlaku Hutník až do / ze stanice Návsí (Nawsie) a přejmenování spoje na tradiční označení Ostravan.

V případě rychlíkové linky Praha – Olomouc – Přerov – Vsetín / Luhačovice je zachován stávající model se základním dvouhodinovým intervalem. Na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR však byl rozšířen provoz vlaků, které jedou až do / z Luhačovic. Jedná se např. o spojení ve 12:20 z Luhačovic s příjezdem do Prahy v 17:15, který letos jezdil pouze z Otrokovic. Podobně bude prodloužen polední rychlík Olomouc (11:55) – Otrokovice (12:33) nově až do Luhačovic.

Praha – Brno – Břeclav 

Základem spojení české a moravské metropole jsou i nadále mezistátní vlaky railjet a EuroCity v souhrnném intervalu 1 hodina a s mírně kratší jízdní dobou v novém jízdním řádu 2 hod. a 37 minut. Tato rychlá spojení doplňují rychlíkové linky R 19 Praha – Pardubice – Brno a R 9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno se základním dvouhodinovým intervalem a větším počtem zastavení.

Mezi Prahou a Brnem bude nově zaveden na této trase posilový spoj InterCity pod tradičním názvem Brněnský drak, který zkrátí interval mezi vlaky Brno (6:08 hod.) – Praha (8:47 hod.) v ranní špičce pracovních dní přibližně na polovinu, tedy na půl hodiny. Odpoledne pojede tento posilový vlak z Prahy v 17:05 hod. a do Brna přijede v 19:38 hod.

Na lince R 9 přes Vysočinu budou zařazeny do všech spojů multifunkční modernizované klimatizované vozy řady Bbdgmee, které nabízejí mimo jiné také přepravu vozíčkářů. Další změnou bude v pracovní dny zavedení časnějšího ranního rychlíku Havlíčkův Brod (5:03) – Brno (6:47) a pozdějšího večerního spoje v opačném směru v pracovní dny a v sobotu s odjezdem z Brna ve 20:20 hod. a příjezdem do Havlíčkova Brodu ve 21:56.

Z Brna do Břeclavi zajišťují vedle spojů railjet a EuroCity dopravu také rychlíky linky R13 Brno – Břeclav – Olomouc v základním intervalu 2 hodiny. Na této lince bude posílena doprava ve špičce pracovních dní a v sobotu novým párem vlaků v úseku Brno – Břeclav. Tím se zkrátí interval rychlých spojů z Břeclavi do Brna v ranní špičce z jedné hodiny přibližně na půl hodiny. 

Ostatní změny ve vnitrostátní dálkové dopravě

Ani na ostatních vnitrostátních dálkových linkách nedochází v jízdním řádu 2015 k podstatným změnám.

Mezi nejvýznamnější novinky tak patří posílení dopravy na dalších dvou tratích. Mezi Plzní a Českými Budějovicemi bude v pracovní dny a v neděli zaveden večerní pár rychlíků s odjezdy z obou výchozích stanic po 20 hodině a příjezdy do cílových stanic před 22 hodinou.

Na moravské trati mezi Olomoucí a Šumperkem pak bude rozšířen provoz poledního spoje s odjezdem ze Šumperka do Olomouce ve 12:09 hod. a z Olomouce do Šumperka ve 12:58 hod. Tyto vlaky dnes jezdí pouze v pátek a nově pojedou denně a budou pokračovat dále z / do Brna.

Rychlíky vyšší kvality a rozšiřování služeb ve vlacích Českých drah

Díky průběžné modernizaci vozů dochází v dálkové dopravě k dalšímu zlepšení kvality cestování. Vedle zcela nových souprav railjet na lince Praha – Brno – Rakousko budou k zahájení jízdního řádu 2015 nebo během jeho platnosti nasazeny další modernizované soupravy např. na linky Praha – Plzeň – Cheb / Klatovy / Železná Ruda, Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc. V kvalitě EC / IC spojů jezdí i přímé vozy rychlíků Praha – České Budějovice – Linec. Tyto soupravy obsluhují i několik vnitrostátních spojů Praha – České Budějovice. Komfortní klimatizované multifunkční vozy jsou zařazeny do mnoha vlaků na trasách Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb, Praha – České Budějovice, Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň, Praha – Havlíčkův Brod – Brno a Brno – Přerov – Ostrava – Bohumín. Modernizované motorové soupravy jsou pak v provozu na rychlíkových linkách Most – Plzeň nebo Kolín – Rumburk.

V průběhu roku 2015 se také rozšíří počet spojů pokrytý Wi-Fi připojením k internetu. Během roku bude tato služba zavedena ve vlacích ČD railjet a v dalších spojích EC / IC / Ex.  

V jízdním řádu 2015 přistoupily České dráhy k přesnější kategorizaci svých spojů. Cestující tak již z označení kategorie spoje bude moci mnohem lépe poznat, jaký servis na palubě spoje najde. V této souvislosti zavádějí České dráhy i dvě nové kategorie vlaků: railjet a rychlík vyšší kvality (Rx).

Kategorie dálkových vlaků ČD v JŘ 2015:

railjet: komfortní dálkové spoje provozované jednotkami ČD railjet nebo ÖBB railjet nabízející nejvyšší kvalitu cestování, soupravy jsou klimatizované a tlakotěsné, spoj nabízí gastronomické služby (restaurant a  minibar), business class, dětské kino, el. zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, místa pro jízdní kočárky, jízdní kola atp., maximální rychlost vlaků 160 km/h.

SuperCity Pendolino (SC): komfortní dálkové spoje provozované jednotkami pendolino nabízející nejvyšší kvalitu, soupravy jsou klimatizované a tlakotěsné, spoj nabízí gastronomické služby (bistro a minibar), el. zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, Wi-Fi připojení k internetu a palubní portál, rodinná zóna (vyhrazená hrací místa pro cestující s dětmi), místa pro jízdní kola atp., maximální rychlost vlaků 160 km/h.

EuroCity (EC): komfortní mezistátní dálkové spoje z nových nebo modernizovaných vozů různých železnic, vozy jsou obvykle klimatizované, ve vlacích je zajištěna nabídka gastronomických služeb (restaurant nebo bistro a minibar), ve většině vozů (kromě maďarských železnic) jsou k dispozici el. zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, maximální rychlost vlaků 160 km/h.

InterCity (IC): komfortní obvykle vnitrostátní dálkové spoje z nových nebo modernizovaných vozů ČD, vozy jsou obvykle klimatizované, ve vlacích je zajištěna nabídka gastronomických služeb (restaurant nebo bistro a minibar), ve většině vozů jsou k dispozici el. zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, maximální rychlost vlaků 160 km/h.

EuroNight (EN): komfortní noční mezistátní dálkové spoje z nových nebo modernizovaných vozů různých železnic, vozy jsou obvykle klimatizované, ve vlacích jsou zařazeny lůžkové a lehátkové vozy, ve většině vozů jsou k dispozici el. zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, maximální rychlost vlaků 160 km/h.

Expres (Ex): komfortní vnitrostátní nebo mezistátní dálkové spoje s menším počtem zastavení z nových nebo modernizovaných vozů ČD, některé vozy jsou klimatizované, v části vozů jsou k dispozici el. zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, maximální rychlost vlaků 160 km/h.
Rychlík vyšší kvality (Rx): komfortnídálkové spoje s větším počtem zastávek obdobně jako u rychlíku, ale sestavené z nových nebo modernizovaných vozů ČD, některé vozy jsou klimatizované, ve většině vozů jsou k dispozici el. zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, maximální rychlost vlaků 140 km/h (s novými soupravami bude zvýšena na 160 km/h).

Rychlík: bez zvláštních kvalitativních podmínek.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: České dráhy

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Dotace pro zemědělce

Dobrý den, ANO je prý proti tomu, aby získávání dotací pro zemědělce bylo navázáno na ekologické prvky. Zajímá mě proč jste proti? Vychází to z nějakého průzkumu, který dělal irozhlas. Na jednu stranu mi to přijde docela logické, ale nevím teda, co je těmi ekologickými prvky myšleno a zas je fakt, ž...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Štěchovická přečerpávací elektrárna omládne díky novému řídicímu systému

22:04 ČEZ: Štěchovická přečerpávací elektrárna omládne díky novému řídicímu systému

Ve Štěchovicích fungují na jednom místě dvě elektrárny – klasická a přečerpávací. Přečerpávací elekt…