Kvalita cestování očima evropských motocyklistů

28.09.2016 9:00

Ve dnech 11. až 20. října 2014 proběhl ve všech státech Evropské unie průzkum ke zjištění, jak se obyvatelé dívají na kvalitu dopravy ve městech i mimo ně. Odpovídalo na 28 000 respondentů, zapojila se i tisícovka Čechů. Hodnocena byla i kvalita jízdy v jedné stopě.

Kvalita cestování očima evropských motocyklistů
Foto: pixabay.com
Popisek: motorka, ilustrační foto

Jezdíme po městech

Na motocyklu či mopedu pravidelně cestují po městech Evropské unie jen 2 procenta respondentů. Suverénní jedničkou je přeprava osobními automobily (54 % dotázaných), v 19 procentech prostředky městské hromadné dopravy, každý sedmý volí chůzi a každý dvanáctý usedá na bicykl.

Pokud se jedná o podíl jízd absolvovaných na motocyklu nebo mopedu, mezi jednotlivými zeměmi panují nemalé rozdíly. Největšími příznivci tohoto způsobu dopravy jsou Řekové (9 % dotázaných) a Italové (7 %). S velkým odstupem následují Francouzi, Nizozemci a Španělé (shodně po 3 %). Češi se zařadili mezi deset států, kde pravidelně na motocyklu po městech necestuje nikdo z respondentů.

Jízda v jedné stopě je doménou mužů, ti pravidelně usedají na svůj stroj ve 4 procentech případů, zatímco z žen tak činí pouze každá stá. Nadprůměrně často – v pěti procentech – na motorkách jezdí mladí ve věku do 24 let, zatímco osoby starší 55 let jen v jednom procentu případů. Jízda po městě v jedné stopě je jednoznačně doménou studentů, ti tak činí v 6 procentech. Nadprůměrně často tak jezdí i živnostníci, manuálně pracující a nezaměstnaní (shodně ve 3 % případů). Na motocykly usedají nadprůměrně často obyvatelé velkých měst (3 %), ti, kdo bydlí v menších či středně velkých městech, ve 2 procentech a naopak jen jedno procento osob žijících na venkově. „Cestování v jedné stopě je respondenty považováno za druhé nejpohodlnější, hned po jízdě osobními automobily. A je také nejrychlejší. Na druhou stranu pokud motorkáři usedají na své stroje, nedělají to z důvodu své bezpečnosti ani s ohledem na ochranu životního prostředí,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Mototuristika v EU

Pokud se jedná o cestování do vzdáleností nad 300 kilometrů, v jednom procentu případů se tak děje na motocyklu – v Evropské unii i České republice.

Nejvášnivějšími dálkovými jezdci v jedné stopě jsou Rakušané, ti takto cestují ve 3 procentech případů. Se dvěma procenty následují Italové, Portugalci, Řekové a Slovinci. Naopak ve 14 zemích prakticky nikdo z respondentů tento způsob dopravy nevolí. 

Nikdo z těch, kdo cestuje do dáli v jedné stopě, tak nečiní proto, že by neměl jinou alternativu. Mototuristé zkrátka jezdí na svých strojích, protože je to baví. Dálkové jízdy na motocyklu se odehrávají především z důvodu cestovatelského pohodlí, rychlosti přepravy a ceny. „Zajímavé je, že nadprůměrný počet respondentů považuje cestování na motocyklu za bezpečný způsob dopravy. V každém případě motocykl je všemi odpovídajícími považován za nejekologičtější dopravní prostředek,“ dodává Roman Budský.

Jak se změnila kvalita cestování po silnicích z pohledu motocyklistů?

Na motocyklech se v rámci EU sice odjede jen 1,5-2 procenta z celkového množství absolvovaných kilometrů, jezdci v jedné stopě se ale podílejí z 15 procent na celkovém počtu obětí dopravních nehod. Jejich názor na kvalitu cestování po evropských silnicích je proto důležitý. Jak se tedy podle nich změnila kvalita dopravy po silnicích v posledních pěti letech? Motorkáři jsou nadprůměrně kritičtí. Zatímco celkové zhoršení situace deklaruje 36 procent všech respondentů, z hlediska jezdců v jedné stopě došlo ke zhoršení situace ve 38 procentech. Skeptičtější jsou jen řidiči osobních vozidel se 40 procenty kladných odpovědí. Motocyklisté si nadprůměrně často stěžují na dopravní zácpy (61 % motocyklistů vs. 60 % u všech dotázaných), kvalitu provádění údržby silnic (64 % vs. 59 %) a nedostatečnou úroveň bezpečnosti silniční dopravy (39 % vs. 30 %). Naopak nejméně ze všech si stěžují na nadměrnou přítomnost nákladních automobilů na silnicích (18 % vs. 27 %).

Co by mohlo zlepšit úroveň bezpečnosti silničního provozu? Suverénně nejčastěji ze všech volají motocyklisté po zlepšení kvality provádění údržby silnic (65 % vs. 56 %). Také by častěji, než činí průměr, uvítali lepší úroveň řidičské přípravy (24 % vs. 21 %). Na druhou stranu jsou umírněnější, pokud se jedná o přísnější kontrolu dodržování rychlostních limitů (22 % vs. 27 %) a nulovou toleranci alkoholu v krvi řidičů (41 % vs. 49 %).      

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě podkladů Evropské komise.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK: V Jeseníkách sčítali ornitologové sovy a slyšeli i vlky

22:08 AOPK: V Jeseníkách sčítali ornitologové sovy a slyšeli i vlky

V polovině dubna se CHKO Jeseníky sčítaly sovy. Akci pořádala Agentura ochrany přírody a krajiny ČR …