Liberečtí památkáři nominovali záchranu železniční výtopny v Kořenově a archeologický objev kostela v Jilemnici na ocenění

20.05.2017 11:12 | Zprávy

Cenu Národního památkového ústavu Patrimonium pro futuro s podtitulem Společenské ocenění příkladů dobré praxe vyhlašuje Národní památkový ústav letos čtvrtým rokem. Odborná komise doporučila za Liberecký kraj dvě nominace, a to záchranu výtopny v železniční stanici Kořenov a objev pozůstatků středověkého kostela sv. Alžběty v Jilemnici.

Liberečtí památkáři nominovali záchranu železniční výtopny v Kořenově a archeologický objev kostela v Jilemnici na ocenění
Foto: red
Popisek: Národní památkový ústav

Smyslem ceny Patrimonium pro futuro je upozornit na pozitivní příklady a příběhy v oblasti památkové péče. Jejím cílem je zhodnotit, co se podařilo, a ocenit všechny, kteří se o to přičinili. V každém kraji vybrala komise odborníků dvě nejzajímavější akce dokončené v roce 2016 a ty získávají nominaci do celostátního kola.

Komise vybrala z návrhů záchranu a dokončenou obnovu výtopny v železniční zastávce Kořenov, která je součástí ojedinělé kulturní památky Ozubnicové trati Tanvald – Kořenov, realizovanou Železniční společností Tanvald s.r.o. a unikátní nález reliktů gotického kostela sv. Alžběty v areálu zámku v Jilemnici, na němž má nejvýznamnější podíl archeolog Muzea Českého ráje Jan Prostředník.

Záchrana výtopny v železniční stanici Kořenov

Kořenovská výtopna je součástí technického zázemí ozubnicové železniční tratě z Tanvaldu do Kořenova a dále do Hirschbergu v Dolním Slezsku (dnes Jelenia Góra). Horská trať je unikátní náročnými sklonovými poměry, množstvím tunelů a umělých staveb. Mimořádně náročné sklonové poměry vedly k použití systému Abtovy ozubnice. Trať je dnes jedinou ozubnicovou v České republice, byť běžný provoz je již adhezní. Ozubnice je využívána při nostalgických jízdách, kdy jsou vlaky vedeny dvěma památkově chráněnými lokomotivami rakouské výroby z roku 1961.

Budova výtopny byla postavena v roce 1903. Jedná se o přízemní objekt z kvádrového žulového zdiva, postavený na segmentovém půdorysu. Před objektem je umístěna lokomotivní točna, ze které vedou čtyři koleje vstupující do výtopny dvěma vjezdy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Bc. Matěj Gregor byl položen dotaz

Je pravda, že nebudete mít ministerstvo dopravy ani průmyslu?

Čekal bych, že hlavně o dopravu budete usilovat. Jak tedy chcete bojovat proti greendealu nebo třeba za zrušení zákazu aut se spalovacími motory, ale vůbec už z povahy názvu strany něco udělat pro dopravu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ Distribuce letos připojila 13 575 fotovoltaických elektráren s výkonem 383,5 MW

17:37 ČEZ Distribuce letos připojila 13 575 fotovoltaických elektráren s výkonem 383,5 MW

Společnost ČEZ Distribuce připojila k distribuční síti za devět měsíců 13 575 fotovoltaických elektr…