Ministerstvo dopravy: Česko vyzvalo k postupnému a ekonomicky racionálnímu rozvoji infrastruktury pro kamiony a letadla

12.12.2021 19:07 | Tisková zpráva

Ministři dopravy 27 členských států EU se na zasedání Rady věnovali diskuzi o návrzích v rámci balíčku Fit for 55, které se dotknou letecké, námořní i silniční dopravy. Tato rozsáhlá legislativa je součástí plánu EU na snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 % oproti roku 1990 a nasměrování EU ke klimatické neutralitě do roku 2050. Česko v Bruselu zastupoval náměstek ministra dopravy Jan Sechter.

Ministerstvo dopravy: Česko vyzvalo k postupnému a ekonomicky racionálnímu rozvoji infrastruktury pro kamiony a letadla
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo dopravy

K dosažení klimatických ambicí počítá Evropská komise s transformací celého hospodářství a společnosti. Spolu s dalšími sektory představuje doprava značný zdroj znečistění. Navrhované změny se tak významně dotknou celého odvětví i jeho uživatelů.

Ministři dopravy se na svém zasedání zaměřili na udržitelná letecká paliva, dobíjecí stanice pro alternativní paliva a udržitelná paliva v námořní dopravě.

V oblasti letectví iniciativa ReFuelEU Aviation počítá s rozvojem a širším využitím udržitelných leteckých paliv. Podle návrhu Evropské komise by měl být jejich minimální podíl zaveden již od roku 2025 s postupným navyšováním na minimální podíl až 63 % v roce 2050. Náměstek Sechter upozornil, že výchozí pozice členských států pro zavádění udržitelných leteckých paliv se značně liší a zdůraznil nutnost dosažení vyváženého kompromisu. „Jsem přesvědčen, že současný návrh je velmi ambiciózní, letectví jako celek utrpělo v důsledku epidemie rozsáhlé ztráty, které bude ještě dlouho vstřebávat a návrh proto potřebuje upřesnění. Neměli bychom letectví a průmyslu navyšovat cíle bez dalších opatření, která zajistí dostupnost udržitelných leteckých paliv, a to i po finanční stránce“, doplnil náměstek Jan Sechter.

Anketa

Musíte v posledních týdnech šetřit na jídle?

65%
11%
hlasovalo: 39583 lidí

Další oblastí, kterou Česko bedlivě sleduje, je návrh nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva. Jedná se o revidovaný návrh stávající legislativy s cílem zajistit dostatek dobíjecích stanic a dostatečnou infrastrukturu tak, aby se řidiči nemuseli bát, že se svým vozem uvíznou na cestě. Česká republika považuje za stěžejní uspíšit rozvoj infrastruktury především pro osobní vozidla a k tomu jsou na národní úrovni do procesu zapojeni všichni aktéři. Vzájemnou spolupráci mj. dokládá i Memorandum mezi Ministerstvem dopravy a Ministerstvem průmyslu a obchodu s výrobci vozidel, energetickými společnostmi a investory a provozovateli dobíjecí infrastruktury o společném zájmu na rozvoji e-mobility podepsané v říjnu v Praze.

Česko nicméně považuje za předčasné navržené cíle v oblasti výstavby infrastruktury pro nákladní automobily. Návrh totiž počítá s vybudováním dobíječek pro nákladní auta na hlavních tazích již v roce 2025. „Přílišný tlak na ambiciózní cíle u dobíjecích stanic pro nákladní vozidla by mohl vést k opačnému výsledku. Ačkoliv je díky různé finanční podpoře k dispozici dostatek finančních prostředků pro výstavbu, nemáme nástroje, jak provozovatelům stanic pomoci překlenout období prvotní nerentability způsobené také vysokými provozními náklady stanic“, upozornil náměstek Sechter. Přechod by proto měl být postupný a měl by odrážet reálné možnosti trhu. U nákladních elektroaut v tuto chvíli existují jen první modely a potrvá mnoho let, než se trh rozvine a dopravci budou mít prostředky na nákup těchto vozidel. Tento aspekt náměstek Sechter rovněž zdůraznil Evropské komisi.

Projednávání návrhů bude dále pokračovat v pracovních orgánech Rady a v Evropského parlamentu. Po nalezení pozice obou institucí bude zahájeno jejich vzájemné vyjednávání o konečné podobě legislativy.

Na okraj zasedání jednal náměstek Sechter se svým polským protějškem a s dalšími zástupci států na východní hranici EU o řešení situace na hranicích s Běloruskem, kde se v důsledku počínání běloruského režimu a organizované ilegální migraci tvoří dlouhé kolony kamionů a řidiči z ČR a z dalších států zde čekají několik dní.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…