Ministerstvo financí odmítá odklad etržeb o 2 roky i nesystémové snížení spotřební daně na pivo

13.11.2016 14:18

Návrh TOP 09 na odložení účinnosti Zákona o evidenci tržeb vnímáme v kontextu dosavadní opoziční rétoriky vůči etržbám, která se vyznačuje zkreslováním faktů a strašením podnikatelů prostřednictvím záměrných dezinformací.

Ministerstvo financí odmítá odklad etržeb o 2 roky i nesystémové snížení spotřební daně na pivo
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo financí

Odložení EET o 2 roky je zcela nekonstruktivní návrh, který by státu i podnikatelům přinesl pouze další náklady. Opozice by tak tímto návrhem do slova hodila do koše již téměř vybudovaný systém EET, který by sám po zavedení ve všech segmentech v rámci 4 fází přinesl do státního rozpočtu téměř dvě desítky miliard korun. Návrh TOP 09 je z hlediska dlouhodobé koncepce MF zásadně nekoncepční a Ministerstvo financí ho odmítá jako politické gesto a součást předvolební kampaně. Důvody pro odklad, které TOP 09 zmiňuje, jsou zcela zástupné a fiktivní:

  • Příprava technického zabezpečení evidence tržeb probíhá podle plánu. Dodavatelé pokladních řešení již představili svá řešení, spustili své kampaně na propagaci, podnikatelé se již na EET připravují.
     
  • Není pravdou, že by MF měnilo v průběhu příprav výklad a podmínky elektronické evidence tržeb. Od platnosti zákona pracuje MF a FS podle přesně stanoveného harmonogramu a aktivně komunikuje s podnikatelskou veřejností. Zpřesněná metodika vydána FS pouze vysvětluje specifické situace, které nastávají v běžné podnikatelské praxi.
     
  • Tvrzení, že zavedením EET zanikne podnikání, je stejné jako říkat, že budu-li podnikatelé řádně platit daně, zbankrotují. Takovou konstrukci Ministerstvo financí odmítá, našim cílem je naopak snížení daňové zátěže (snížení DPH ve stravování z 21% na 15% je součástí doprovodného zákona) a narovnání podmínek pro podnikání.
     
  • Zrušení elektronické evidence tržeb by rozhodně nepřineslo stejné podmínky pro všechny, ale pouze by prodloužilo současný neudržitelný stav nerovného podnikatelského prostředí, kdy je většina podnikatelů "šikanována" menšinou, která neplatí daně a pokřivuje současný systém.
     
  • Některá z forem evidence tržeb funguje již v 16 zemích EU. ČR tedy není žádnou zkušební laboratoří, ale například poslední zemí V4, která evidenci tržeb nemá.
     
  • Finanční a celní správa bude první dva měsíce, tedy v prosinci a v lednu, k obchodníkům tolerantní. Jejím úkolem bude spíše obchodníky na změnu znovu upozorňovat, pomoci jim na změnu se připravit a informovat o případných situacích, které nejsou v souladu se zákonem.

S návrhem ODS na snížení spotřební daně na pivo z 32 % na 26,8 % u základní sazby daně, a u malých pivovarů na 12 %, Ministerstvo financí zásadně nesouhlasí, a to i z důvodu neslučitelnosti daného požadavku s právem EU:

  • Původní návrh ministra financí přednesený na koaliční radě na snížení výše sazby daně z přidané hodnoty cílil pouze na točené pivo, kdy tento návrh nerozlišoval, zda se jednalo o pivo z malého nebo velkého pivovaru. Podstatné bylo, že tato podpora byla zaměřena na restauratéry, kterým měl být částečně kompenzován vliv zavedení EET a vznik dalších povinností.
     
  • Návrh ODS plošně snižuje spotřební daň z piva pro výrobce, kdy toto zvýhodnění neskýtá jistotu promítnutí do cen jak pro restaurace, tak případně pro konečného spotřebitele. Tato skutečnost byla potvrzena i Českým svazem pivovarů a sladoven, který za účelem podpory restauračních služeb od počátku preferoval snížení daně z přidané hodnoty a nikoliv snížení spotřební daně.
     
  • ODS navrhované snížení základní sazby spotřební daně z piva z 32 Kč na 1 hl a stupeň extraktu původní mladiny by znamenalo snížení spotřební daně na jednom půllitru desetistupňového piva ze současných 1,60 Kč na 1,34 Kč, tj. při zachování základní sazby daně z přidané hodnoty by nastala celková úspora na 0,5 l pivu, bez ohledu na to, zda se jedná o lahvové nebo točené pivo, o cca 0,30 Kč.
     
  • ODS navrhované snížení nejnižší sazby pro malé nezávislé pivovary na 12 Kč na 1 hl a procento extraktu původní mladiny je v rozporu s Čl. 4 odst. 1 směrnice 92/83/EHS ze dne 19. října 1992 o harmonizaci struktury spotřebních daní z alkoholu a alkoholických nápojů; snížení může podle tohoto ustanovení činit maximálně 50 % základní sazby spotřební daně.
     
  • Odhadovaný rozpočtový dopad na inkaso spotřebních daní z piva je cca - 800 mil. Kč.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…