Musí být motorkáři nejohroženějším druhem na silnicích?

07.04.2017 11:33

V loňském roce zahynulo při nehodách 60 motocyklistů. To je nejméně od vzniku samostatné České republiky. Navíc oproti roku 2015 došlo k rapidnímu poklesu obětí z jejich řad, a to o rovnou třetinu. Těžce zraněno bylo 463 jezdců v jedné stopě – i to je nejpříznivější výsledek od roku 1993.

Musí být motorkáři nejohroženějším druhem na silnicích?
Foto: pixabay.com
Popisek: motorka, ilustrační foto

Tradičně bývají za hlavní viníky fatálních nehod považováni motocyklisté. Mylně. To potvrzují i statistiky za rok 2016, kdy vlastní vinou zemřelo 29 jezdců v jedné stopě, naopak 31 z nich bylo usmrceno cizím zaviněním. Bez ohledu na míru zavinění je to právě motorkář, kdo případně zaplatí svým životem. „Ze statistických údajů zveřejněných OECD vyplývá, že pravděpodobnost úmrtí při nehodě je pro motorkáře 24x vyšší než pro cestující v osobním automobilu,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pokud je na vině motorkář, v naprosté většině se jedná o nepřiměřenou rychlost jízdy. Ta v loňském roce zabíjela 22x. S velkým odstupem následují nesprávný způsob jízdy (4 mrtví) a nesprávné předjíždění (3 oběti z řad motocyklistů).

Automobilisté motorkářům ublíží nejčastěji proto, že je nevidí nebo špatně odhadnou jejich rychlost či vzájemnou vzdálenost. Jedná se hlavně o

  • nedání přednosti na křižovatce, kdy motocykl přijíždí po hlavní,
  • nedání přednosti na křižovatce, kdy auto odbočující vlevo nedá přednost protijedoucímu motorkáři,
  • přehlédnutí protijedoucího motocyklu při objíždění či předjíždění,
  • přehlédnutí zezadu přijíždějícího motocyklisty při otáčení,
  • nezaregistrování protijedoucího motocyklu při předjíždění či objíždění.

Motocyklisté jsou v silničním provozu skutečně ohrožení. Vlastně jsou nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu. „Ve srovnání s cestujícími v autobusech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 272x vyšší. Oproti pasažérům v osobních automobilech umírá 24x více motocyklistů, 2,4x více ve srovnání s cyklisty a dvojnásobek v porovnání s chodci,“ upřesňuje Roman Budský.

Motocyklistům se tak vyplatí počítat s chybami druhých

  • Defenzivní styl jízdy by pro ně měl být alfou a omegou. Ve svém zájmu by měli velmi pozorně sledovat ostatní účastníky silničního provozu a počítat s jejich případným pochybením či rizikovým manévrem.
     
  • Rychlost jízdy by měli volit takovou, aby byli schopni v případě nebezpečí dostatečně zpomalit či dokonce zastavit. Brzdná dráha motocyklu je delší, než je tomu u osobního vozu.
     
  • Na silnici musí jezdit tak, aby byli pro ostatní dostatečně viditelní. Rozhodně by si měli být vědomi toho, že v určitých situacích by je mohli řidiči automobilů ve zpětném zrcátku snadno přehlédnout.
     
  • Měli by volit pestré zabarvení oblečení a přilby, za zhoršené viditelnosti jim pomůže zviditelnit se i reflexní vesta či přinejmenším vhodně umístěný a dostatečně rozměrný reflexní doplněk.
     
  • Na motocykl je třeba usedat v kvalitním motorkářském oblečení, nešetřit na pořízení si kvalitních rukavic a bot. A také v kvalitní a řádně upevněné přilbě. Přesto v loňském roce zemřeli 3 jezdci v jedné stopě jedoucí bez přilby, dalších 17 bylo zraněno těžce a 72 lehce.

V každém případě by měli motorkáři pamatovat i na možné chyby své. Zvláště teď na začátku sezony. „Motocyklisté musí být po několikaměsíční zimní jezdecké pauze velmi opatrní. Přece jen chvilku trvá, než se dostanou do odpovídající jezdecké kondice. Nejednou jezdí po studených vozovkách, místy stéká tající sníh a někde v hlubokém stínu může být silnice i namrzlá. Každý rok řidičům automobilů chvíli trvá, než si po zimě zvyknou na přítomnost motocyklů a začnou je reálně vnímat. Na výkonu řidičů se může podepsat i jarní únava,“ uzavírá Vladimír Mašek, šéfinstruktor projektu Učme se přežít. 

Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo obrany: Letecké muzeum Kbely zahájilo v sobotu už 56. sezonu

16:08 Ministerstvo obrany: Letecké muzeum Kbely zahájilo v sobotu už 56. sezonu

Zástupy návštěvníků přilákalo zahájení 56. sezony v Leteckém muzeu Kbely. Několik desítek jich čekal…