Národní divadlo představuje divadelní sezonu 2019/2020

08.03.2019 12:53

Národní divadlo pro divadelní sezonu 2019/2020 připravilo 20 nových premiér. Na repertoáru zůstává 71 titulů.

Národní divadlo představuje divadelní sezonu 2019/2020
Foto: Národní divadlo
Popisek: Národní divadlo

V loňském roce jsme si připomínali 150 let od položení základního kamene Národního divadla a 100 let české státnosti. Rok 2019 je rokem 30. výročí sametové revoluce. 30 let svobody kultury. Také však do té doby nevídaných diskuzí a názorů. Máme z těch třech desetiletí radost. Máme také radost, že návštěvnost českých divadel stoupá. Do tuzemských divadel zajde ročně každý druhý Čech. Loni divadla v celé republice navštívilo 5,9 milionu diváků. Nejnavštěvovanější scénou je pak Národní divadlo. V roce 2018 v hledištích Národního divadla usedlo více než 500 000 diváků.

Věřím, že i sestavené dramaturgické plány pro divadelní sezonu 2019/2020 jsou lákavé. Také proto, že znovu otevřeme Státní operu po generální rekonstrukci. Na podzim 2019 se na jeviště s nejmodernějšími technologiemi začnou postupně stěhovat operní a baletní inscenace. Divákům se Státní opera poprvé představí slavnostním operním gala v neděli 5. ledna 2020. 132 let od prvního otevření 5. ledna 1888.

Naše dramaturgie je tradičně široká a věříme, že si každý z vás najde inscenace, které ho potěší. V nabídce jsou tituly klasické i úplné novinky.

Buďte vítáni ve všech našich hledištích!

prof. MgA. Jan Burian

Ohlédnutí za rokem 2018

V roce 2018 Národní divadlo odehrálo celkem 1010 vlastních představení (oproti 1025 v roce 2017). Z toho 146 představení odehrál soubor Baletu, 426 soubor Činohry, 128 soubor Laterny magiky a 310 soubor Opery.

Na tržbách divadlo získalo 244 616 481 Kč (v roce 2017: 250 905 796 Kč). Průměrná návštěvnost roku 2018 byla 78% (v roce 2017: 76%). Průměrná tržba za vlastní představení je pak 242 194 Kč.

BALET NÁRODNÍHO DIVADLA

Balet Národního divadla připravuje v sezoně 2019/2020 čtyři významné premiéry pod vedením uměleckého šéfa Filipa Barankiewicze v duchu sloganu Stále v pohybu.

První premiérou sezony 2019/2020 bude avantgardní dílo Jiřího Kyliána GODS AND DOGS. V září 2019 se tanečníci Baletu Národního divadla vypraví do jihokorejského Soulu, aby tuto choreografii poprvé zatančili v Arts Center v rámci komponovaného představení s Korejským národním baletem. V listopadu naopak přivítáme Korejský národní balet pod vedením umělecké šéfky Sue Jin Kang v Praze, aby zde zatančili Kyliánovu choreografii Forgotten Land, která nahradí Žalmovou symfonii v rámci komponovaného představení KYLIÁN – Mosty času.

Tato kulturní výměna oslavuje dílo mistra Kyliána celovečerním programem věnovaným jeho tvorbě. Českým divákům tak nabízíme fascinující vystoupení Korejského národního baletu, a věříme, že budou tímto zážitkem obohaceni.

Od listopadu 2019 se v Národním divadle bude uvádět inscenace KYLIÁN – Mosty času ve změněné podobě – s choreografiemi Gods and Dogs, Bella Figura, Petite Mort a Šest tanců.

Druhou premiérou bude balet LEONCE A LENA, který se uskuteční ve Stavovském divadle 30. 11. 2019. Choreografii Christiana Spucka, uměleckého šéfa Zürich Ballett, podle stejnojmenné politické satiry z roku 1838 Georga Büchnera (autora slavného dramatu Vojcek) poprvé uvedl soubor Aalto Ballett Essen v roce 2008. Baletní komedie vypráví příběh melancholického, stále zasněného Leonce, prince z království Poppo a krásné Leny, princezny z Pipi, kteří byli svými rodiči od narození zaslíbeni v manželství. Oba dva se proti rozhodnutí svých královských otců vzbouří. V předvečer svatby nezávisle na sobě uprchnou do Itálie, kde se nepoznáni v opuštěném hostinci do sebe zamilují. Po návratu do království Poppo je sice odhalena jejich identita, ale Leonce a Lena již neberou svůj sňatek jako zvůli rodičů, ale jako zásah vyšší prozřetelnosti nakonec přijímají své předurčené místo jako král a královna. Inscenace byla uvedena na prestižních světových scénách, jako je Grands Ballets Canadiens v Montréalu, Stuttgarter Ballett nebo Zürich Ballett.

20. 2. 2020 se v Národním divadle uskuteční obnovená premiéra celovečerního baletu ONĚGIN mistra Johna Cranka v naprosto jedinečné umělecké formě. Proslulý román A. S. Puškina poskytuje tanečníkům nekonečné možnosti interpretace tohoto známého příběhu, který už po staletí dojímá diváky po celém světě. Kromě překrásných roztoužených scén pas de deux Oněgina a mladé Taťány obsahuje představení působivé sborové taneční scény. Inscenace byla uvedena na prestižních světových scénách, jako je Royal Ballet v Londýně, Paris Opera, Dutch National Ballet, Teatro alla Scala v Miláně, Boston Ballet, Staatsballett v Berlíne, Velké divadlo v Moskvě, American Ballet Theatre v New Yorku a dalších.

Už více než 130 let je pražská Státní opera symbolem umělecké inovace. Tato jedinečná scéna nabízí fantastický prostor pro Balet Národního divadla, který zde bude působit od ledna 2020. Znovuotevření Státní opery nepochybně pozitivně ovlivní a nadchne tanečníky, kteří na tomto jevišti 21. května 2020 ikonický balet SPÍCÍ KRASAVICE legendární choreografky Marcie Haydée. Třetí premiéra sezony tak bude poctou této významné primabaleríně i začátkem „nové éry“ Státní opery. Balet na motivy známé pohádky Charlese Perraulta zahrnuje vše, co lze očekávat od velkého klasického titulu: dramatický příběh se šťastným koncem, velkolepé taneční party Mariuse Petipy, bravurní výkony sólistů, výpravnou scénu i kostýmy. Příležitost uvést toto dílo měly i další prestižní divadelní scény, jako je Royal Swedish Ballet, Ballet van Vlaanderen, West Australian Ballet nebo Korean National Ballet.

Čtvrtá premiéra s názvem BON APPÉTIT! je společným projektem Laterny magiky a Baletu Národního divadla. Nové autorské taneční divadlo choreografa Jana Kodeta ve spolupráci s režisérským tandemem SKUTR a hudebním skladatelem Ivanem Acherem vznikne s umělci Laterny magiky a tanečníky Baletu Národního divadla. Světová premiéra se uskuteční 2. 4. 2020 na Nové scéně.

Další inscenací, která se v nové sezoně vrátí do Národního divadla v obnovené premiéře, je ČARODĚJŮV UČEŇ v choreografii Jana Kodeta, na hudbu Zbyňka Matějů a v režii dua SKUTR. Těžištěm legendy o krutém čaroději a jeho učních je poselství zdůrazňující význam přátelství, lásky a smrti. Příběh zobrazuje nebezpečí střetů se záhadnými silami, které dokážou poblouznit i fascinovat. Krabat dojde k poznání, že jen láska může přemoci i ta nejtemnější kouzla.

Rozmanitý repertoár Baletu Národního divadla svědčí o smyslu pro ryzí umění a odráží radost z pohybu: Labutí jezero, Timeless, Louskáček – Vánoční příběh, Marná opatrnost, Valmont, Slovanský temperament, Kafka: Proces, Sólo pro nás dva.

Vnímejme toto kouzlo a užívejme si plnými doušky krásu každého okamžiku, kdy náš soubor tančí ve světlech reflektorů!

ČINOHRA NÁRODNÍHO DIVADLA

V nadcházející sezoně 2019/2020 pro vás chystáme sedm premiér, skrze něž se budeme snažit jednoznačně profilovat všechny tři domy, v nichž Činohra ND hraje. A samozřejmě také tentokrát vám přinášíme směs klasiky i původních titulů.

„Bude to už pátá sezona pod mým uměleckým vedením a já si velice vážím jak diváků, kteří k nám pravidelně chodí už léta, tak všech nových, kteří se rozhodli dát šanci moderní činohře takové, jak ji reprezentujeme právě my a okruh našich stálých spolupracovníků,“ říká k nové sezoně umělecký šéf Činohry ND Daniel Špinar.

Úvod sezony začne v již tradičním duchu festivalem Pražské křižovatky, které se staly každoročním přehledem toho nejvýznamnějšího, co se dá na nejen evropských jevištích vidět; pracujeme na tom už třetí rok. Letos přijedou se svými inscenacemi například Susanne Kennedy nebo Gisèle Vienne.

Divácky nejatraktivnější z budov Národního divadla je ta historická, kterou běžně vztahujeme k dějinám českého národa, a proto nám slouží jako místo, v němž pečujeme o klasické dědictví dramatických předků – domácích i světových. Po mnoha letech zde uvedeme antický text, a to rovnou jeden z nejznámějších. Sofoklovo drama Král Oidipús pojednává o tom, že před osudem nelze uniknout. Zároveň ale vypráví příběh o pátrání po minulosti, o odvaze ji plně nahlédnout a vyvodit z ní důsledky. Je i o tom, že kdo je jednou na výsluní, může vzápětí prožít velice bolestný pád. Vše prozkoumá režisér Jan Frič.

Ve Stavovském divadle chystáme tři zcela odlišné inscenace. Jako první uvedeme hru rakouského dramatika Thomase Bernharda, nelítostného kritika maloměšťácké společnosti a sžíravého ironika, který si ve svých textech často bere na mušku pokřivené mezilidské vztahy. Ve hře Oběd u Wittgensteina (hra u nás byla uvedena pod názvem Ritter, Dene, Voss) se zabývá analýzou vztahů sourozenecké trojice – inscenace tak bude velkou příležitostí pro tři brilantní herce Činohry ND. „Na to, koho uvidíte na scéně Stavovského divadla v mojí režii, si ještě musíte počkat. Ale dozvíte se to brzy…“ slibuje režisér Daniel Špinar.

Vincent Macaigne jako dramatický autor ani režisér v Česku příliš známý není, v domovské Francii však je považován za divadelní „zjev“. Hra tohoto enfant terrible současného divadla se u nás objeví vůbec poprvé a my jsme zvědaví, jak si režisér Jan Mikulášek poradí s ironickým, štiplavým, provokativním textem Stát jsem já, jehož dějištěm je jisté království a postavami figury nápadně připomínající dnešní politiky.

Třetí klasický titul uvedeme ve Stavovském divadle na konci sezony, půjde o Idiota. „Dostojevský nikdy nenapsal žádnou hru – a přesto je nejuváděnějším ruským autorem. Domnívám se, že ve známém příběhu knížete Myškina najde své téma každý z nás,“ říká k tomu autor nové dramatizace a režisér Daniel Špinar.

Na Nové scéně pokračujeme v linii českých premiér a autorských projektů. Poprvé zde bude uveden Kosmos polského prozaika Witolda Gombrowicze – a poprvé bude v ND pracovat umělecký šéf brněnského HaDivadla Ivan Buraj.

Aktuální bude jistě i následující inscenace Koncové světlo, kterou připravuje Jan Frič. Východiskem inscenace je přesvědčení, že smrt nemusí znamenat konec…

Že smrt a stárnutí je téma klíčové, dokáže i poslední inscenace sezony – hra Duchové jsou taky jenom lidi. Text mladé německé dramatičky Katji Brunnerové na Nové scéně uvede Kamila Polívková. Také zde promluví nemocní a bezmocní, také zde nepůjde o nic menšího než o člověka.

Čekají nás tedy mnohá překvapení a máme před sebou řadu neznámých, o jejichž zdolání v divadle koneckonců jde. Kromě sedmi zmíněných premiér a festivalu vás ale samozřejmě nadále čekají Nové krve či oblíbené formáty ND+ (ND Talks, workshopy, dramaturgické úvody, setkání s tvůrci).

OPERA NÁRODNÍHO DIVADLA

Pro naše diváky jsme na sezonu 2019/2020 připravili rozmanitou škálu šesti operních premiér a několik tradičních koncertů – koncert k zahájení sezony, koncert k Mozartovým narozeninám, matiné k výročí narození Bedřicha Smetany, či řadu Adventních koncertů.

Nejočekávanější událostí sezony bude jistě znovuotevření Státní opery po její několikaleté rekonstrukci, které začátkem roku oslavíme velkolepým operním gala, jež představí nejslavnější kapitoly pozoruhodné minulosti této skvostné budovy. Souboru Státní opery skončí doba provizoria a bude opět moci pracovat ve výrazně lepších a stabilnějších podmínkách.

Přivítáme nového uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Pera Boye Hansena a nového hudebního ředitele Státní opery, Karla-Heinze Steffense, který se ujme funkce na počátku sezony. Per Boye Hansen slibuje program, jehož cílem je začlenit pražskou operu do evropské operní „ligy mistrů“ a rozvíjení identit dvou operních souborů a tří scén.

Opera Národního divadla přichází v příští sezoně se čtveřicí operních premiér. Repertoárovou nabídku historické budovy Národního divadla rozšíří dva populární operní tituly – Turandot Giacoma Pucciniho (dirigent Jaroslav Kyzlink, režie Katarina Wagner) a Čajkovského Piková dáma. Je rozum spolehlivým strážcem našich životů nebo jen jejich naivním svědkem? Po čem skutečně toužíme? Jsme svobodní anebo prokletí? Na tyto otázky bude hledat odpověď režisér Daniel Špinar.

Nebude chybět premiéra české opery, tentokrát méně známého českého skladatele Jaromíra Weinbergera, který za první republiky vytvořil svéráznou lidovou a národní operu, fantastickou grotesku Švanda dudák. Tato opera dosáhla ve své době zcela nečekaného ohlasu i ve světě a v překladu a úpravě Maxe Broda, Janáčkova a Kafkova přítele, slavila úspěchy dokonce v newyorské Metropolitní opeře. Inscenace Švandy dudáka bude věnována především našemu dětskému a rodinnému publiku, právě tak jako hravý, pohádkový balet se zpěvy Špalíček Bohuslava Martinů, který Národní divadlo uvede po dlouhých třiceti letech.

Ve Stavovském divadle připraví Soubor Státní opery poslední inscenaci mimo svou domovskou scénu. Bude to česká premiéra velmi odvážného operního díla, Ščedrinovy Lolity podle slavného Nabokovova románu o vášnivém sexuálním vztahu vzdělaného čtyřicátníka, literárního vědce a spisovatele Humberta ke dvanáctileté Lolitě, nenucené, drzé a sexuchtivé Američance.

Státní opera navazuje na úspěšnou spolupráci s  polským režisérem Mariuszem Trelińským, která byla započata již inscenací Salome v roce 2014.

„Jsem přesvědčen, že dalším z vrcholů sezony ve Státní opeře se stane inscenace opery Karola Szymanowského Král Roger, v koprodukci s varšavským Teatrem Wielkim, Královskou operou ve Stockholmu a dalšími partnery, v režii renomovaného polského operního a filmového režiséra Trelińského,“ říká Per Boye Hansen.

Pokračovat budou živé přenosy vybraných představení na náměstí Václava Havla a spolupráce s platformou Operavision. Diváci tak budou moci sledovat po úspěšném uvedení Libuše vybrané inscenace online v pohodlí svých domovů.

Nadále se budeme věnovat uvádění soudobé hudby a zahájíme třetí ročník festivalu Opera Nova – přehlídky současného hudebního divadla. Za rozvoj této činnosti bude zodpovídat Petr Kofroň.

ND+

Národní divadlo se intenzivně věnuje práci s publikem. Pod značkou ND+ nabízí divákům rozličné doprovodné programy, setkání s tvůrci a speciální akce. ND+ se účastní všechny soubory Národního divadla a k naší radosti se doprovodné akce těší oblibě u diváků všech generací. Pořádáme pravidelné dramaturgické úvody, diskuse po představeních a generálních zkouškách a různé workshopy pro veřejnost. Cyklus besed pod názvem ND Talks umožňuje otevřený dialog odborníků s širokou veřejností. Výběr témat vychází z aktuálních činoherních inscenací, ale také z kulturně společenských otázek dneška, například té, jež se ptá po úloze Národního divadla v 21. století. Speciální pozornost je věnována výchově k diváctví žáků základních a středních škol. Práce s mladou generací probíhá buď formou tematických workshopů před představením, nebo v podobě tvůrčích dílen, které umožňují nahlédnout do divadelního provozu a seznámit žáky s některými divadelními profesemi, jež jinak zůstávají divákovu oku skryté. Středoškolským divákům se intenzivně věnuje i program ND Young, ve kterém jsou propojeny návštěvy vybraných představení s hereckými, scénografickými a režijními workshopy. Nejen dospívající diváci oceňují interaktivní doprovodný program s tablety videowalk PLAY MAETERLINCK před představením Modrý pták. Podobný formát zážitkové procházky divadlem si mohou dopřát i dospělí diváci. Vždy o přestávce představení Faust se koná speciální akce audiowalk F.A.U.S.T. Corporation. Také Laterna magika věnuje pozornost svým divákům, a to tvůrčími dílnami před představením Zahrada a Vidím nevidím a doprovodným programem Seznamte se, Laterna, během kterého si zvídaví diváci přímo na jevišti vyzkouší některé divadelní a technické principy Laterny magiky. V cyklu Balet nás baví pravidelně pořádáme interaktivní baletní dílny, ve kterých mají návštěvníci možnost nahlédnout do příprav baletních inscenací, seznámit se s předními sólisty Baletu ND a formou hry a zážitku poznat svět baletního umění. Tato setkání jsou určena nejen rodinám s dětmi, ale i studentům, školním skupinám nebo dospělým, pro které jsou organizovány zvláštní tematické a přesahové akce. Při autogramiádách s předními sólisty ND zprostředkováváme autentický prožitek díky setkáním s interprety bezprostředně po představení či behěm přestávek. Každé nové baletní premiéře také předchází speciální pořad HOVORY S..., jedinečný formát, ve kterém se laická i odborná veřejnost může blíže seznámit s tvůrci nových inscenací. Dalším smysluplným projektem je akce Když se řekne balet, při níž zveme studenty s jejich učiteli do baletních sálů, kde se zabýváme pozicí umění v životě, potřebou vzoru i důvody ke správnému výběru budoucí profese. V rámci ND+ připravujeme zážitkové programy, při kterých poznáte Národní divadlo, jeho historii, technologie a zázemí trochu jinak. Ať už se jedná o prohlídky fasád historických budov s divadelním kukátkem, návštěvu zajímavých interiérů v průběhu Noci divadel či Noci literatury. Připravujeme tvořivé dílny a interaktivní hry pro všechny „hravé“ při významných výročích a dnech, např. Mezinárodním dni divadla, Mezinárodním dni archivů apod. Pro sociální sítě připravujeme nekonečný videoseriál o divadelních profesích a zákulisí. Pravidelně pořádáme setkání se zákulisními pracovníky v cyklu besed NDcafé. Od září 2019 rozšíří naše doprovodné programy projekt pěveckých dílen pro děti ve věku 6–10 let pod názvem Studio Písnička. Lektorkou kurzů bude dlouholetá sólistka Opery Národního divadla, pedagožka, zakladatelka a umělecká vedoucí Dětské opery Praha Jiřina Marková-Krystlíková.

ND+ …plus pro váš divadelní zážitek!

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Pardubický kraj: Podpora samostatného bydlení se týká i klientů, kteří dosud žili s rodiči

7:36 Pardubický kraj: Podpora samostatného bydlení se týká i klientů, kteří dosud žili s rodiči

Poskytovatelé sociální služby „podpora samostatného bydlení“ se sjeli z celé republiky na Krajský úř…