Nejvyšší správní soud: Reklama na nápoj pro děti zákon neporušila

31.05.2017 13:36

Chlapec dětského věku sjíždí ve volné krajině na speciálně upraveném skateboardu kopec. Animovaná postava tučňáka na jízdu chlapce reaguje slovy: „Tak teď jsi mi dal na frak. Jupík Crazy Aqua – nekroť svý nápady“. To je stručný popis reklamy, za jejíž zadání odvysílané v dubnu roku 2014 na programu NOVA uložila Rada pro televizní a rozhlasové vysílání (dále jen „Rada“) společnosti Kofola ČeskoSlovensko a.s. 100 tisícovou pokutu. Rada v reklamním spotu spatřovala porušení zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, protože podle ní vybízel k napodobování, k rizikovému chování a nabádá děti, aby jednaly neuvážlivě a nezodpovědně.

Nejvyšší správní soud: Reklama na nápoj pro děti zákon neporušila
Foto: pixabay.com
Popisek: zákony, ilustrační foto

Nejvyšší správní soud, který posuzoval kasační stížnost Rady, se s jejím názorem neztotožnil; za pravdu dal městskému soudu, který vyhodnotil, že reklama nepodporuje chování ohrožující zdraví, psychický či morální vývoj osob mladších 18 let.

Podle NSS se v reklamě nenacházejí žádné scény, které by ukazovaly osobu mladší 18 let v nebezpečné situaci.

Chlapec jede ve volném prostoru, v přírodě. Výraz „téměř po rovině“ vnímá jako terén, který není zcela rovný, nicméně z reklamy je evidentní, že se nejedná o žádnou strmou plochu, ale mírný svah končící rovinou. Postava jede po zelené louce, kde nejsou žádné překážky, kameny apod. Nehrozí tedy, že by do něčeho narazil. Chlapec není zobrazen v nebezpečné situaci, která by podle názoru Nejvyššího správního soud přicházela v úvahu tehdy, pokud by chlapec jel po ulici, mezi auty a ohrožoval by sebe i ostatní; nebo by jel po chodníku a ohrožoval sebe i chodce. Chlapec má na sobě bezpečnostní prvky, a to chrániče a helmu; jeho jízda nepůsobí riskantně, jedná se o běžný způsob jízdy a v závěru bezpečně zastaví “, uvádí se mimo jiné v rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.    

Jestliže v daném případě nešlo o nebezpečnou situaci, pak ani slovní výzvu animované postavy nelze považovat za pobízení, či návod k chování, které ohrožuje zdraví osob mladších 18 let. Aby tomu tak bylo, muselo by jít o výzvu k nebezpečnému jednání.

„Uvedený reklamní spot tedy děti nenabádá k nebezpečnému chování, které by je mohlo ohrozit, nýbrž má za cíl aktivitu, pohyb a pobyt v přírodě“, dodala soudkyně Pavlína Vrkočová.

Nejvyšší správní soud má také za to, že je obecně známou skutečností, že jízda na skateboardu při respektování nezbytných předpokladů redukujících možnost úrazu (volba vhodného terénu, používání chráničů a přilby, přiměřená rychlost apod.) je běžnou aktivitou mladistvých, kterou nelze považovat za nepřiměřeně rizikovou či ohrožující zdraví.

Informace k rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 24. května 2017 sp.zn. 4 As 36/2017.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

APSS: Očkování stále zachraňuje životy po celém světě

7:23 APSS: Očkování stále zachraňuje životy po celém světě

Evropský týden očkování, European Immunization Week (EIW), který letos připadá na období 21.–27. dub…