Platební karta poslouží jako jízdenka, od nového roku i v Brně

15.12.2014 16:52

V Česku startuje revoluce ve veřejné dopravě. Mezi cestujícími jsou sice stále oblíbené SMS jízdenky, dopravní podniky však začínají testovat jednoduché a rychlé placení pomocí bezkontaktní platební karty přímo ve vozidle. Zatím takovou možnost v pilotním provozu nabízí pouze Liberec, od nového roku se připojí i Brno. Zdejší dopravní podnik od roku 2015 nainstaluje čtečky bezkontaktních karet celkem do 16 autobusů, mezi nimi například do vozů, které přepravují cizince z letiště.

Platební karta poslouží jako jízdenka, od nového roku i v Brně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Cestující v hromadné dopravě
reklama

Dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou umožnil cestujícím jako první v Česku od září bezkontaktně platit přímo v jedné tramvaji. Pilotní provoz plánuje už od začátku nového roku spustit i brněnský dopravní podnik. „Plánujeme nainstalovat čtečky bezkontaktních karet do 16 autobusů, mimo jiné do vozů, které obsluhují letiště. Očekáváme, že nákup jízdenky platební kartou bude pro zahraniční cestující ideální varianta,“ okomentovala plány brněnského dopravního podniku (DPMB) jeho mluvčí Linda Hailichová. Cestující si budou moci vybrat z nejpoužívanějších druhů jízdenek.

Po nástupu do vozidla cestující pouze přiloží bezkontaktní kartu k terminálu, který použití zaznamená pro pozdější platbu. Lidé budou moci platit kartami, které běžně používají při nákupech. A nemusí se přitom obávat bezpečnostních rizik. „Každé použití bezkontaktní karty generuje jednorázový záznam srovnatelný s elektronickým podpisem, který potvrdí danou transakci. Pro další použití je však bezcenný. Dopravci navíc nebudou znát skutečné číslo karty, ale číslo náhradní, které nelze využít pro placení například na internetu,“ popsal koordinátor pracovní skupiny Martin Procházka. Projekt, který sdružuje provozovatele veřejné dopravy v Praze, Plzni, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji nebo Ústí nad Labem, klade důraz i na ochranu osobních údajů. Dopravce tak sice bude vědět, kde daná karta cestovala, ale nebude schopný rozpoznat jejího držitele. Naproti tomu banky identitu držitele znát budou, ale nebudou mít naopak informace o cestách zaplacených kartou.

Počty bezkontaktních karet v Česku stále stoupají. Podle nejnovějších statistik Sdružení pro platební karty jich mají Češi v peněženkách už více než čtyři miliony. Roste i počet míst, kde mohou lidé těmito kartami platit. „Bezkontaktní platební karty jsou v Česku nejnovější trend, do kterého banky hodně investují. Díky užívání karet ve veřejné dopravě předpokládáme, že si lidé drobné částky lépe zvyknou platit přiložením karty i v obchodech. Už dnes přes platební terminály protečou miliardy korun a částka ještě poroste,“ uvedla Lenka Bukalová ze společnosti Sonet, která dodává platební terminály v České republice i zahraničí. Pro dopravní podniky přitom nový platební systém nepředstavuje žádné riziko. Při použití bankovní karty ve veřejné dopravě garantují banky dopravcům proplacení první jízdy, a to i v případě, že cestující nemá na svém účtu dostatek peněz. „Dlužnou částku bude vymáhat banka cestujícího a nikoliv dopravce. Už během cesty bude navíc karta ověřena u vydavatele, a tak v případě nedostatku financí či jiných problémů bude karta zařazena na seznam zakázaných karet pro veřejnou dopravu,“ doplnil Procházka.

V České republice mohou cestující zatím častěji narazit na automaty, které jim umožní koupit si jízdenku pomocí bezkontaktní platební karty, na zastávkách veřejné dopravy. V Praze jsou takové automaty nyní ve stanici Národní třída, kde jsou umístěné tři kusy. Letos na podzim přibyly ještě dva ve stanici Hlavní nádraží a dva také na Letišti Václava Havla. „Dopravní podnik připravuje plošnou modernizaci jízdenkových automatů v Praze. Cílem těchto pilotních projektů je ověření možné modernizace stávajících automatů a také možností nových technologií. Chceme také shromáždit názory cestujících, čímž budeme schopni co nejlépe určit další plány,“ okomentovala mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Zatím probíhá testování nových automatů ve stanici Národní třída, kde lidé platebními kartami podle Řehkové zaplatí zhruba pětinu jízdenek. V Brně mají cestující podobné automaty od září tři.

Od placení pomocí bezkontaktních platebních karet přímo ve vozidlech si dopravní podniky slibují snížení počtu černých pasažérů. Podle mluvčí brněnského dopravního podniku Lindy Hailichové se tento trend potvrdil i u SMS jízdenek. Tržby za jednorázové jízdenky meziročně narostly o 11 milionů korun. Lidé si přitom v Brně koupili za rok přes 1 640 000 SMS jízdenek. V Praze za rok 2013 cestovalo díky mobilním jízdenkám 17 480 190 lidí.

O společnosti SONET, s.r.o.

Společnost SONET působí na trhu již od roku 1991 a zabývá se vývojem a poskytováním služeb v oblasti platebních technologií. Kromě vývoje softwaru pro platební terminály nabízí SONET i speciální platební aplikace, které zajišťují propojení platebního terminálu s pokladním systémem, dobíjení kreditů mobilních telefonů či Cash-Back. V rámci dalších aktivit se firma také věnuje vývoji manažerských a monitorovacích aplikací pro platební terminály. SONET zároveň poskytuje kompletní servis platebních systémů a provozuje odborné call centrum. Společnost působí v České republice, na Slovensku a v Maďarsku.

O Dopravním podniku města Brna (DPMB)

Vizí společnosti Dopravní podnik města Brna, a.s. (DPMB) je zvyšování kvality MHD, udržení pozice DPMB v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje a nabídka pro veřejnost přitažlivé hromadné dopravy na úrovni Evropské unie. V návaznosti na tuto vizi vedení společnosti DPMB vyhlašuje zásady politiky kvality poskytovaných služeb – pro oblast městské hromadné dopravy, která je součástí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.

O Dopravním podniku hlavního města Prahy (DPP)

Dopravní podnik hlavního města Prahy, akciová společnost patří mezi nejvýznamnější provozovatele městské hromadné dopravy na území České republiky. Každodenně v Praze a přilehlém regionu přepravíme cestující téměř dvěma tisíci vozidel metra, tramvají a autobusů. Městský dopravní podnik byl založen 1. září 1897 pod názvem Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. V té době se kromě provozování městské hromadné dopravy zabývaly i výrobou a distribucí elektřiny. V roce 1946 byly Městské podniky pražské po znárodnění energetiky a postupném oddělení elektráren, plynáren a vodáren přeměněny na Dopravní podniky hlavního města Prahy. V roce 1991 byl Dopravní podnik přeměněn na akciovou společnost, jejímž jediným vlastníkem je hlavní město Praha.

O Martinu Procházkovi

Martin Procházka je koordinátorem pracovní skupiny dopravců. Pracovní skupina pro použití bezkontaktních bankovních karet ve veřejné dopravě si klade za cíl identifikovat, diskutovat a navrhnout metody a postupy, které by umožnily použití již vydaných bezkontaktních bankovních karet jako platebních prostředků a/nebo jízdních dokladů ve veřejné dopravě. Členy skupiny jsou městské dopravní podniky, dopravci, organizátoři integrovaných dopravních systémů, objednatelé veřejné dopravy a systémy bankovních karet. Pracovní skupina zahájila svoji činnost na konci roku 2013 a klade si za cíl dokončit své první výstupy do konce června 2014. Pracovní skupina je dočasná, schází se podle potřeby a nemá právní subjektivitu.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj: Náměstek Krák ocenil dva policisty, loni vybrali kauce za 4,7 milionu

7:33 Jihočeský kraj: Náměstek Krák ocenil dva policisty, loni vybrali kauce za 4,7 milionu

Náměstek jihočeského hejtmana pro oblast dopravy Antonín Krák ocenil dva policisty z dopravního insp…