Pražský dopravní podnik: Nevidomí si během výluky prozkoumali prostředí metra

15.04.2017 7:32

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravil spolu se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých ČR (SONS ČR) a s Konzervatoří Jana Deyla (KJD) edukativní instruktáž „Nevidomí v metru“ – seznámení se s kolejištěm a dalším zázemím pražského metra pro nevidomé. V pátek 14. dubna 2017 během výluky zamířilo do stanice pražského metra Vltavská několik desítek nevidomých.

Pražský dopravní podnik: Nevidomí si během výluky prozkoumali prostředí metra
Foto: Hans Štembera
Popisek: Centrální dispečink městské dopravy

Edukativní instruktáž „Nevidomí v metru“ proběhla během plánované výluky části linky metra C, kdy je od pátečních ranních hodin 14. dubna až do pondělního večera 17. dubna 2017 v úseku mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání obousměrně přerušen provoz metra, a to z důvodu opravy trati.

Od ranních hodin až do odpoledne (od cca 8.30 až do 14.30 hod.) měly skupinky nevidomých možnost vyzkoušet si orientaci v prostorách či ve vozech metra a seznámit se s kolejištěm a dalším zázemím metra. Mezi návštěvníky byla i skupina nevidomých studentů a jejich průvodců z Konzervatoře J. Deyla a dalších speciálních škol. Celou prohlídkou v kolejišti a ve vlakové soupravě metra postupně prošlo asi 200 osob v deseti skupinách.

„Kromě nevidomých a slabozrakých z Prahy dorazilo i několik desítek lidí z dalších měst, byly tam skupinky z Chebu, Pardubic, Chrudimi, Plzně, Brna, Ostravy,“ říká Viktor Dudr, ze SONS ČR a dodává: „Chtěl bych poděkovat DPP za tuto příležitost, kdy se nevidomí a slabozrací mohli v klidu s metrem seznámit.“

Zájemci měli rovněž k dispozici informační materiály: brožuru v černotisku, Braillově písmu a v digitální podobě. Zaměstnanci DPP podávali potřebné informace, zodpovídali různé dotazy a ukázali opatření pro snadnější a bezpečnější užívání metra zrakově znevýhodněnými cestujícími. Akce byla též zajištěna hasiči DPP.

Metro pro handicapované

Dlouhodobou prioritou Dopravního podniku je bezbariérová městská hromadná doprava. DPP se průběžně snaží zlepšovat přístupnost pražské veřejné dopravy pro handicapované cestující. Ve spolupráci s Metodickým centrem odstraňování bariér SONS ČR shromažďuje informace o možnostech úprav prostředí tak, aby co nejlépe pomáhaly lidem s těžkým zrakovým postižením.

„Dopravním podnikem postupně vybudovaný účinný systém hmatových a akustických navigačních a informačních opatření na podporu samostatnosti a bezpečnosti zrakově znevýhodněných cestujících v pražské hromadné dopravě je vzorem nejen pro česká, ale i pro evropská města,“ poznamenal Viktor Dudr.

V metru již pomáhá:

Vodicí linie umělá: orientačně bezpečný jednoduchý koridor tvořený podélnými drážkami v dlažbě, který je hmatný bílou holí a je umístěn všude tam, kde nelze využít přirozenou vodicí linii (v metru zeď, sloupy apod.).

Bezpečnostní pás: černobílý pás, ohraničující nebezpečný prostor před nástupní hranou je na některých nástupištích hmatný bílou holí a nášlapem.

Hmatové informace: popisky v Braillově písmu (např. ovládací prvky výtahu) a reliéfní a barevně kontrastní znaky a symboly.

Akustické prvky pro navádění: jednotlivými povely slepecké vysílačky lze dálkově aktivovat akustické orientační a informační majáčky. Majáčky navádějí zrakově znevýhodněného cestujícího k důležitým orientačním místům. Úvodní znělka majáčku charakterizuje místní situaci: akustický trylek I-A = úrovňový vchod, BRLM = schody, CINK = eskalátory. Trylek může být doplněn stručnou hlasovou frází, informující například o aktuálním chodu soustavy eskalátorů, kam vede východ z podchodu apod. Jiným povelem vysílačky lze aktivovat požadavek na otevření dveří soupravy metra. Tímto systémem jsou vybaveny již všechny stanice metra.

Elektronické informační systémy: v podchodech metra doplňované elektronické tabule vizuálně informují cestujícího o odjezdu nejbližších spojů povrchové dopravy, povelem slepecké vysílačky se aktivuje hlasový výstup tohoto zařízení (s totožnými informacemi).

SONS ČR – Navigační centrum – poskytuje mj. službu vzdáleného asistenta, kdy operátor pomůže dotyčnému na dálku skrz jeho kameru, jako by byl po boku.

Infolinka: 221 462 412

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

JCCR: Slavnosti plodů na Zlaté stezce nabídnou podzimní ovoce a den plný zábavy

20:01 JCCR: Slavnosti plodů na Zlaté stezce nabídnou podzimní ovoce a den plný zábavy

Den plný zábavy, tradic, folkloru, her, zajímavostí, spojený s ochutnávkami podzimního ovoce a ovocn…