MPO ideu nové struktury podporuje. Pokud by ke změně tarifní struktury nedošlo, v budoucnosti by na to doplatily nejchudší vrstvy obyvatel. Protože však není vyloučeno, že změna tarifní struktury bude pro některé domácnosti znamenat možné zdražení, MPO společně s MPSV a ve spolupráci s ERÚ bude hledat nastavení sociálního systému, které by v případě nutnosti účinně ochránilo sociálně slabší skupiny obyvatelstva.
Současně je třeba uvést na pravou míru některá tvrzení, která nesprávně spojují novou tarifní strukturu s nedávnou přijatou novelou energetického zákona. Loňské ujištění ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka, že v souvislosti se změnou způsobu výběru poplatku za OZE nedojde ke zvýšení cen pro domácnosti, platí díky pojistce v zákoně už od začátku ledna a nemá s tarifní strukturou nic společného.
Informace o Nové tarifní struktuře (NTS)
Změna tarifní struktury v ČR od 1.1.2017, která byla zveřejněna na konferenci 21. 1. 2016, se týká výhradně regulovaných cen, tj. „ceny služby přenosové soustavy" a „ceny služby distribuční soustavy". Zjednodušeně řečeno týká se pouze služeb energetické soustavy ČR konečným spotřebitelům. Tvorba a zavedení NTS je ve výhradní působnosti Energetického regulačního úřadu, který je podle pravidel EU a energetického zákona zodpovědný za regulaci cen v energetických odvětvích. ERÚ připravuje NTS od roku 2014. NTS nemá nic společného s novelou energetického zákona, a proto ani touto novelou nebyla iniciována.
Navržená změna se proto netýká složky ceny pro podporu elektřiny (tj. platby konečného spotřebitele) pro podporované zdroje, protože podmínky vytvořené na základě rozhodnutí EK platí podle novely zákona 165/2012 již od 1. 1.2016. To znamená, že výše platby na podporu elektřiny z OZE, kterou hradí zákazník je vypočítána podle hodnoty rezervované příkonu u vysokého a velmi vysokého napětí v MW a podle jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe před elektroměrem u nízkého napětí. V zákoně č. 165/2012 Sb. existuje pojistka, která zaručuje, že zákazník nebude platit více, než podle systému platného do 31. 12. 2015. Tzn, že zákon obsahuje omezení pro výši plateb na úroveň maximálně 495 Kč/MWh odebranou ze sítě za fakturované období (je stanoveno v § 28 zákona 165/2012). Není tedy zavedeno prostřednictvím NTS a nemá s NTS nic společného.
Navržená změna se netýká ceny silové elektřiny (elektřiny jako komodity). Ta je určována trhem s elektřinou jako komoditou a obchodní strategií dodavatelů elektřiny pro konečné spotřebitele. Týká se regulovaných složek ceny elektřiny.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva