Více než 90 % těch, kdo změnili v posledních letech dodavatele prostřednictvím podomního prodeje, je starších 55 let. Třetina všech dotázaných uvedla, že se setkala s agresivními obchodními praktikami dodavatelů energií.
Nový průzkum ukazuje, že lidé, kteří již v posledních letech dodavatele jednou měnili, mají větší sklon jej opět změnit. Naopak ti, kdo jsou zákazníky stejného dodavatele více než 15 let, se ke změně obvykle nechystají.
„Největší ochotu změnit dodavatele vyjadřují ti spotřebitelé, kteří při předchozí změně využili služeb internetových srovnávačů. Většinou jsou to lidé v produktivním věku, kteří jsou schopní si sami aktivně vyhledat výhodnější nabídku – využívají internetové srovnávače nebo se zapojí do aukce dodavatelů energií,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Nejmenší ochotu změnit dodavatele naopak vidíme u těch skupin domácností, které jsou u stávajícího dodavatele 2 až 3 roky, nebo více než 15 let. Zajímavé je, že dodavatele nechtějí měnit ani ti, kdo dříve provedli změnu prostřednictvím podomního prodeje. Domníváme se, že důvodem jsou negativní zkušenosti těchto lidí a obava, že se znovu spálí.“
Výsledky průzkumu také opět potvrdily fakt, že lidé často neznají podmínky své vlastní smlouvy s dodavatelem. 10 % dotázaných nezná ani základní informaci o tom, jaký typ smlouvy má: zda se jedná o smlouvu na dobu neurčitou, či určitou. Z těch, kdo mají smlouvu na dobu určitou, 10 % uvedlo, že neví, kdy jim smlouva končí, a 46 % odpovědělo, že neví, zda mají ve smlouvě sjednanou smluvní pokutu za její předčasné ukončení.
„Problém je to zejména proto, že smlouvy na dobu určitou nelze předčasně vypovědět buď vůbec, nebo jen se zaplacením smluvní pokuty. Ta se v některých případech blíží částce za odběr energií až do konce trvání závazku. Mnozí dodavatelé svým zákazníkům ztěžují odchod ke konkurenci tím, že jim odmítají sdělit důležité údaje o smlouvě. Tedy kdy jim končí smlouva, jaká je výpovědní doba a výše smluvní pokuty. Dodavatelé jsou povinni tyto informace na požádání poskytnout, často to ale nedělají s výmluvami na ochranu osobních údajů nebo zákazníkům sdělí, že si mají informace dohledat sami. Řešením by byla povinnost zahrnout tyto informace do vyúčtování,“ říká Lukáš Zelený. Tři pětiny respondentů průzkumu k tomuto tématu uvedlo, že by uvítali, kdyby byly tyto informace uvedeny v každoročním vyúčtování služeb. 26 % lidí se domnívá, že by měl dodavatel tyto informace sdělovat na vyžádání telefonicky, e-mailem či na pobočce.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva