První přímá volba prezidenta historickým okamžikem také pro Českou televizi

31.01.2013 9:50

Česká televize završila v sobotu téměř tři měsíce trvající vysílání k historicky první přímé volbě prezidenta České republiky.

První přímá volba prezidenta historickým okamžikem také pro Českou televizi
Foto: ČT
Popisek: Nové logo České televize

ČT1 i ČT24 nabídly v tomto období desítky tematických pořadů. Pořadem s absolutně nejvyšším podílem na sledovanosti se stala Prezidentská superdebata se všemi devíti kandidáty. Sobotní volební studio a rozhovor s vítězem druhého kola voleb vynesly poprvé v historii na pozici nejsledovanější televize na českém trhu zpravodajský kanál ČT24. Předvolebnímu a volebnímu vysílání České televize udělili diváci vysoké známky také z hlediska spokojenosti.

Pět a půl hodinové Volební studio ČT24 vysílané v den vyhlášení vítěze prezidentské volby v sobotu 26. ledna získalo podíl na dospělém publiku 37,66 %. Pořad sledovalo v průměru 1 milion a 39 tisíc dospělých diváků, čímž se stal nejsledovanějším v historii vysílání veřejnoprávního zpravodajského kanálu. Na takto dlouhé časové ploše je důležitý i tzv. zásah publika – alespoň tři minuty se na volební studio dívalo 3 miliony 168 tisíc dospělých diváků.

Za vysokého zájmu diváků proběhl také hodinový rozhovor s nově zvoleným prezidentem, který od 20 hodin vysílala souběžně ČT1 a ČT24. Celkem se na něj dívalo 1 milion 554 tisíc diváků starších 15 let při podílu na publiku 38,31 %. Divácký zájem o sobotní vysílání kanálu ČT24 přispěl i k výrazně nadprůměrnému celodennímu podílu na sledovanosti celé České televize u diváků nad 15 let, který byl 44,00 %.

„Tento mimořádný zájem diváků dokládá význam první přímé volby prezidenta, který pro občany České republiky měla a ke které Česká televize přistupovala už od počátku s maximální zodpovědností. Divákům a voličům nabídla promyšlený a ucelený program, ve kterém poskytla široké spektrum informací a názorů pro zodpovědnou volbu prezidenta republiky. Součástí byly televizní reportáže, portréty, rozhovory, debaty i obsáhlé online zpravodajství a komunikace v sociálních sítích. Navzdory tomu, že přímá volba prezidenta představovala pro Českou televizi zcela novou a nevyzkoušenou situaci, jsem přesvědčen, že jsme podobně jako při jiných významných událostech obstáli, splnili poslání veřejnoprávní televize a poskytli divákům kvalitní servis, který od České televize očekávají. Vážím si profesionality a nasazení celé redakce zpravodajství v čele s týmem, který pořady spojené s volbou prezidenta připravoval,“ říká generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Vrcholem prezidentského klání byly lednové debaty vždy tří kandidátů, které završila společná Prezidentská superdebata. Více než dvouhodinovou diskusi kandidátů vysílanou ve čtvrtek 10. ledna od 20:00 živě na kanálech ČT1 a ČT24 sledovalo celkem 1 milion 696 tisíc dospělých (rating 19,4 %) při podílu na publiku (share) 42,84 %. Debata zasáhla (získala alespoň tříminutovou kontinuální sledovanost) 2 miliony 811 tisíc dospělých diváků a stala se zatím nejsledovanějším pořadem České televize od začátku roku. Kromě sledovanosti dosáhla Prezidentská superdebata nadprůměrných výsledků také z hlediska spokojenosti. Na škále od jedné do deseti (přičemž nejlepší je deset) ji diváci hodnotili 8,7 body.

Ještě vyšší známku spokojenosti (9,0) získala prezidentská debata z 9. ledna, v níž se utkali Vladimír Franz, Jiří Dientsbier a Karel Schwarzenberg. Velmi příznivě hodnotili televizní diváci také sobotní volební studio po prvním kole volby (údaje volebního studia po 2. kole volby nejsou v tuto chvíli ještě k dispozici), kterému dali 8,7.

Také dva prezidentské duely už pouze dvou finálních kandidátů vzbuzovaly u veřejnosti velký ohlas. Celkem zasáhly 3 miliony 554 tisíc diváků, přičemž první diskusi sledovalo na ČT1 a ČT24 1 milion 493 tisíc dospělých diváků1 a na druhý duel, vysílaný den před otevřením volebních místností, se dívalo celkem 1 milion 612 tisíc diváků.

„Vysílání spojené s první volbou prezidenta ČR bylo nejrozsáhlejším projektem v historii ČT24 a vyžadovalo mimořádné nasazení všech týmů. Jsem velmi rád, že se vše podařilo bez chyb a přešlapů a že výkon zpravodajství svým zájmem ocenili především diváci. Ukázala to nejenom sledovanost předvolebních debat a volebních studií, ale také divácký zájem o hlavní zpravodajskou relaci Události a vysílání ČT24 v celém průběhu ledna,“ říká ředitel zpravodajství a publicistiky ČT Zdeněk Šámal.

Před prvním kolem historicky první přímé volby prezidenta České republiky nabídla Česká televize svým divákům čtyři specializované formáty. Každý z prezidentských kandidátů se divákům představil ve dvou rozhovorech s redaktory České televize ve formátu jeden na jednoho v pořadech Interview ČT24 a Hydepark. Prezidentské volbě věnovala ČT zvláštní pozornost ve svých pravidelných zpravodajských a publicistických pořadech, především pak v Událostech, Událostech, komentářích a v dalších pořadech kontinuálního vysílání zpravodajského kanálu ČT24.

Volby na síti

Velkou odezvu diváků zaznamenala Česká televize na webu a sociálních sítích. Videa s předvolebními speciály pořadů ČT zaregistrovala na iVysílání více než 1,05 milionu spuštění. Při obou volebních sobotách přinesl web ČT24 design uzpůsobený volbě a počet návštěv dosáhl v obou případech zhruba trojnásobku dlouhodobě obvyklého počtu. Mezi nejsledovanějšími videi figuroval dokument o době opoziční smlouvy Vládneme nerušit, který diváci spontánně sdíleli a který má více než 460 tisíc spuštění. Zájem mladých diváků vyvolalo živé vysílání nejdůležitějších debat na YouTube i videa tam umisťovaná.

Kanál ČT24 na YouTube za poslední měsíc registruje u svých videí více než 350 000 zhlédnutí (proti prosinci je to zhruba 15násobek). Jen čtyři přenosy zaznamenaly více než 8 000 komentářů diváků. Díky aktivitám divize ČT Nová média měli diváci rychlou cestu k vysílání ČT a v mnoha podobách se dostalo také na jejich otázky.

ČT tak opět v plné šíři využila potenciálu nových platforem, aby divákům ve spojení s televizním vysíláním přinesla užitečnou a moderní veřejnou službu. Odpovídající servis voličům zajistila Česká televize také prostřednictvím vysílání volebních spotů, pro které na základě zákona č. 275/2012 Sb. o volbě prezidenta republiky bezplatně poskytla celkem pět hodin vysílacího času před prvním kolem volby a jednu hodinu před kolem druhým.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Česká televize

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Policie ČR: Vyhodnocení akce Speed Marathon 2024

16:08 Policie ČR: Vyhodnocení akce Speed Marathon 2024

V pátek 19. dubna 2024 se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní ak…