Působivá Carmina Burana otevře v Kongresovém centru Nový rok

08.12.2012 16:17

Tajemství, emoce, naléhavost i oslnivost. S prvními tóny kantáty Carmina Burana pohltí každého z 5 tisíc očekávaných návštěvníků, kteří se sejdou na pouhých dvou uvedeních tohoto opusu Carla Orffa 5. ledna v pražském Kongresovém centru, nadčasovost, monumentalita a emocionální intenzita tohoto výjimečného díla.

Působivá Carmina Burana otevře v Kongresovém centru Nový rok
Foto: red
Popisek: Carmina Burana a pocta Verdimu, ilustrační foto

Málokterá skladba vzniklá ve 20. století se setkala s tak širokým přijetím jako Carmina Burana německého skladatele a hudebního pedagoga Carla Orffa. Svou výjimečnou působivostí si podmanila publikum hned po premiéře v roce 1937. Od té doby její cesta vedla nejen k řadě vynikajících tradičních koncertních provedení, ale i k častému využití díla či jeho částí jako scénické a filmové hudby či jiným netypickým interpretacím.

Také nové nastudování, které v pražském Kongresovém centru 5. ledna 2013 dvakrát (od 14:00 a 19:00 hodin) přivítá Nový rok, posílí emocionální zážitek z geniální hudby okázalou výpravou. Nové nastudování podpoří špičková laserová a pyrotechnická show, připravená německou skupinou tvůrců Apollo Art of Laser & Fire.

Na pódiu se objeví prověření sólisté domácí operní scény Jarmila Mrkusová, Damir Basyrov a Nikolaj Višnjakov. Neméně významnými aktéry hudebního obsazení se rovněž stanou Severočeská filharmonie Teplice pod taktovkou dirigenta Norberta Baxy, Český filharmonický sbor Brno a oblíbený chlapecký sbor Pueri Gaudentes.

Předprodej vstupenek probíhá v síti Ticket Art včetně všech poboček CK Čedok. Vstupenky je možné zakoupit také on-line na www.ticket-art.cz. Ceny jsou rozděleny do kategorií za 1 490, 1 190, 990, 790 a 590 Kč. Pořadatelem koncertu je umělecká agentura Art Triton, která rovněž organizuje populární operní festival Klasika pod hvězdami. Více informací je k dispozici na www.klasikapodhvezdami.cz.

Carmina Burana tvoří kolem dvou set středověkých náboženských, satirických, moralistických, milostných, pijáckých aj. básní a písní, pocházející z 11.-13. století a sepsaných kolem roku 1230, jež byly nalezeny v rukopise bavorském klášteře Benediktbeuern. Název vytvořený později odkazuje k Bavorsku coby místu vzniku. Carl Orff v roce 1934 objevil faksimile tohoto rukopisu, což mělo pro jeho život a tvorbu zásadní význam: „Štěstěna to se mnou myslela dobře, když mi do ruky přihrála katalog antikvariátu ve Würzburgu, ve kterém jsem našel titul, jenž mě magicky přitahoval: Carmina Burana.“

Fascinován tímto dílem vybral Orff některé jeho části a vytvořil během tří let monumentální kantátu, která vyniká nejen mimořádnými nároky na velký symfonický orchestr s výrazně posílenými bicími nástroji, smíšený i dětský pěvecký sbor a tři sólové zpěváky, ale stává se během času jedním z nejrespektovanějších a také nejhranějších děl 20. století i hudební historie vůbec. Po premiéře 8. července 1937 ve Frankfurtu autor vycítil potenciál svého životního opusu a napsal svému vykladateli: „Všechno, co jsem dosud napsal a Vy také bohužel vytiskl, můžete nyní hodit do stoupy. Od Carmina Burana začíná mé souborné dílo“.

Carmina Burana je dílem schopným oslovit vyvolat silné emoce v širokém spektru posluchačů, daleko přesahujícím okruh zájemců o tzv. vážnou hudbu, proto se s ní často setkáváme v různých atypických souvislostech. Nelze nevzpomenout filmu Excalibur, mnohá zpracování baletní, muzikálová, audiovizuální, více či méně podařené remixy. V čase nových médií v poslední době zaujal na YouTube již přes 600 tisíc návštěvníků internetu skvělý propagační flashmob vídeňské Volksoper, kde se v prostoru nádraží Westbahnhof k partě „pouličních“ muzikantů přidávají sólistky s kufry a batohy, dav cestujících přizvukuje jako sbor a salta metají průvodčí v uniformách a tančí uklízečky.

Do dějin hudby se Carl Orff ovšem nezapsal jen kantátou Carmina Burana, ale v neposlední řadě také rozsáhlou pedagogickou činností a propracovaným výukovým systémem hudební výchovy pro děti, který dbá na propojení hudby, rytmu, tance a pohybu. Takzvaná Orffova škola, využívající intenzivně škálu rytmických nástrojů, xylofonu a metalofonu, je dodnes hojně využívána. Tím, jak kladl Orff důraz na jednoduché základní rytmické a hudební vzorce, se stal do jisté míry předchůdcem či zakladatelem pozdějšího minimalismu a své kořeny v jeho přístupu ukotvil jistě i nejeden jazzman a možná i dnešní kreativní DJ či samplerista.

Zajímavé odkazy:
Flashmob Volksoper Wien: http://youtu.be/PXglXeONApw
Celé dílo s berlínskými filharmoniky vedenými Seiji Ozawou: http://youtu.be/WROTlZ2yJsU

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Nemáte krátkou paměť?

Když se ohlédnete do naší minulosti, tak spousta lidí, včetně mužů raději emigrovala, než aby šla bojovat nebo se podřídili režimu. A myslím, že by se stejně zachovala řada lidí i teď a je to pochopitelné. Opravdu myslíte, že je to důvod k tomu ukončit podporu Ukrajině? A vy byste ty bojeschopné Ukr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vedoucí Jana Kotalíková obnovuje pravidelné setkání s kancléři prezidenta a Parlamentu

22:03 Úřad vlády: Vedoucí Jana Kotalíková obnovuje pravidelné setkání s kancléři prezidenta a Parlamentu

V Kramářově vile se v pátek 10. května 2024 uskuteční pracovní oběd s kancléři, který pořádá vedoucí…