STEM/MARK: Může krize vnést do podnikání nové impulzy a příležitosti?

08.04.2020 13:48

Provoz už musela v důsledku pandemie koronaviru zastavit nebo výrazně omezit až pětina firem ze segmentu SME. A další velká část firem zavádí buď dílčí opatření, nebo je aspoň zvažuje. Na druhé straně téměř třetina firem zatím funguje bez problémů. Zjistila to blesková sonda agentury STEM/MARK mezi firmami s 5 až 200 zaměstnanci z celé České republiky.

STEM/MARK: Může krize vnést do podnikání nové impulzy a příležitosti?
Foto: STEM/MARK
Popisek: Agentura STEM/MARK
reklama

Ve výhledech do budoucna převládá mezi manažery oslovených firem mírný optimismus, dá-li se tak nazvat hodnocení typu „ovlivní nás to, ale nebude to takový výpadek, z kterého bychom se nedostali“. K této odpovědi se přiklonily téměř 2/3 z nich. Úplný krach předpokládá jen 7 firem ze 100. Každá desátá firma věří, že z krize vyjde posílena.

 

Otázka: Jak odhadujete vliv krize na fungování Vaší firmy do budoucnosti?
Firmy ze segmentu SME, n = 100

V krizi dokáže téměř polovina manažerů vidět i příležitost, ať už přímo k růstu, pokud patří k těm šťastnějším, jejichž výrobky či služby se dále či dokonce více prodávají, nebo i nepřímo, k nastartování nějakých pozitivních změn.

 

Otázka: Vidíte v současné krizi pro vaši firmu třeba také něco pozitivního, nějakou příležitost k růstu do budoucna nebo k nastartování nějakých pozitivních změn?
Firmy ze segmentu SME, n = 100

Všechno zlé k něčemu dobré

Takovou pozitivní změnou může být vývoj nové technologie, otevření nových prodejních kanálů nebo restrukturalizace firmy. Zdaleka nejčastěji ale manažeři zmiňovali zlepšení mezilidských vztahů ve firmě. Krize často zaměstnance semkla, motivovala je k většímu zapojení a navzdory praktickým překážkám, jako je komunikace na dálku, i větším pracovním výkonům. „Chuť krizi zvládnout byla u nás ve firmě přímo hmatatelná.“ komentuje situaci ve firmě jeden z účastníků průzkumu.

Stmelení kolektivu ale nemusí být jediným bonusem na poli lidského kapitálu, je jím i nutnost učit se něčemu novému a následné zjištění, že to celé může fungovat i v úplně jiném režimu. „Situace si rozvoj nových dovedností a přejímání kompetencí za chybějící kolegy vyžádala zcela přirozeně a současně ověřila nové přístupy, které nebylo nutné doteď zkoušet. Také manažeři byli nuceni vystoupit ze zajetých kolejí a rychle si osvojit specifický styl řízení.“ dodává k výsledkům průzkumu analytička agentury STEM/MARK Gabriela Šamanová.

Právě rychlost, s jakou se dařilo přecházet na nové způsoby komunikace a organizace práce, byla dalším velmi často zmiňovaným pozitivem. Některé vynucené kroky se navíc tak osvědčily, že u nich firmy plánují zůstat i po odeznění krize.

Lidem, kteří uvažují byznysově a jejich zájmem je ekonomická prosperita firmy, nelze vyčítat ani to, že si od krize slibují třeba i krach nepružné konkurence, která se na nové podmínky adaptovat nezvládne, a také rozhýbání dlouho hibernovaného trhu práce „...zvýší se nezaměstnanost, to celkově dobré není, na trhu ale budou zas kvalitní lidi, budu si moct vybírat.“ říká jeden z dotázaných manažerů.

Průzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím telefonického dotazování se zúčastnilo 100 firem s 5 až 200 zaměstnanci. Průzkum je reprezentativní podle kraje, velikosti firmy a oboru podnikání. Sběr dat probíhal ve dnech 27. a 30.-31. 3. 2020.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zoo Liberec začala s chovem osináků afrických

12:39 Zoo Liberec začala s chovem osináků afrických

V Tropickém pavilonu vznikla další kombinovaná expozice. Po arech hyacintových s pásovcem dostali no…