Ve výhledech do budoucna převládá mezi manažery oslovených firem mírný optimismus, dá-li se tak nazvat hodnocení typu „ovlivní nás to, ale nebude to takový výpadek, z kterého bychom se nedostali“. K této odpovědi se přiklonily téměř 2/3 z nich. Úplný krach předpokládá jen 7 firem ze 100. Každá desátá firma věří, že z krize vyjde posílena.
Otázka: Jak odhadujete vliv krize na fungování Vaší firmy do budoucnosti?
Firmy ze segmentu SME, n = 100
V krizi dokáže téměř polovina manažerů vidět i příležitost, ať už přímo k růstu, pokud patří k těm šťastnějším, jejichž výrobky či služby se dále či dokonce více prodávají, nebo i nepřímo, k nastartování nějakých pozitivních změn.
Otázka: Vidíte v současné krizi pro vaši firmu třeba také něco pozitivního, nějakou příležitost k růstu do budoucna nebo k nastartování nějakých pozitivních změn?
Firmy ze segmentu SME, n = 100
Všechno zlé k něčemu dobré
Takovou pozitivní změnou může být vývoj nové technologie, otevření nových prodejních kanálů nebo restrukturalizace firmy. Zdaleka nejčastěji ale manažeři zmiňovali zlepšení mezilidských vztahů ve firmě. Krize často zaměstnance semkla, motivovala je k většímu zapojení a navzdory praktickým překážkám, jako je komunikace na dálku, i větším pracovním výkonům. „Chuť krizi zvládnout byla u nás ve firmě přímo hmatatelná.“ komentuje situaci ve firmě jeden z účastníků průzkumu.
Stmelení kolektivu ale nemusí být jediným bonusem na poli lidského kapitálu, je jím i nutnost učit se něčemu novému a následné zjištění, že to celé může fungovat i v úplně jiném režimu. „Situace si rozvoj nových dovedností a přejímání kompetencí za chybějící kolegy vyžádala zcela přirozeně a současně ověřila nové přístupy, které nebylo nutné doteď zkoušet. Také manažeři byli nuceni vystoupit ze zajetých kolejí a rychle si osvojit specifický styl řízení.“ dodává k výsledkům průzkumu analytička agentury STEM/MARK Gabriela Šamanová.
Právě rychlost, s jakou se dařilo přecházet na nové způsoby komunikace a organizace práce, byla dalším velmi často zmiňovaným pozitivem. Některé vynucené kroky se navíc tak osvědčily, že u nich firmy plánují zůstat i po odeznění krize.
Lidem, kteří uvažují byznysově a jejich zájmem je ekonomická prosperita firmy, nelze vyčítat ani to, že si od krize slibují třeba i krach nepružné konkurence, která se na nové podmínky adaptovat nezvládne, a také rozhýbání dlouho hibernovaného trhu práce „...zvýší se nezaměstnanost, to celkově dobré není, na trhu ale budou zas kvalitní lidi, budu si moct vybírat.“ říká jeden z dotázaných manažerů.
Průzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím telefonického dotazování se zúčastnilo 100 firem s 5 až 200 zaměstnanci. Průzkum je reprezentativní podle kraje, velikosti firmy a oboru podnikání. Sběr dat probíhal ve dnech 27. a 30.-31. 3. 2020.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Tisková zpráva