SŽDC: Mezinárodní porota vybrala vítězný návrh architektonické soutěže na stanici Praha-Veleslavín

16.12.2019 15:03

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila vítězný návrh budoucí podoby železniční stanice Praha-Veleslavín, který doporučila k realizaci mezinárodní porota architektonické soutěže. SŽDC ji vyhlásila v souvislosti s přípravou a zpracováním projektu Modernizace a novostavba trati Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla.

SŽDC: Mezinárodní porota vybrala vítězný návrh architektonické soutěže na stanici Praha-Veleslavín
Foto: SŽDC
Popisek: SŽDC

„SŽDC si uvědomuje svoji zodpovědnost v roli investora infrastrukturních staveb v intravilánu města, proto poprvé ve své historii vyhlásila architektonickou soutěž. Vítězný návrh účelně řeší železnici v návaznosti na metro i její další přímé vazby na okolí. Vybrané prvky navíc použijeme jako jednotící design v dalších stanicích a zastávkách trati Praha – Kladno,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Autory vítězného návrhu jsou Dalibor Hlaváček a Zuzana Kučerová z pražského studia idhea architekti. Dynamický tvar budovy i její konstrukce jsou inspirovány rychlostí vlakové dopravy. Hlavním cílem architektů bylo zajistit logickou a jednoduchou provázanost nádraží s pěší, cyklistickou, veřejnou hromadnou a automobilovou dopravou.

„Nádraží Praha-Veleslavín chápeme nejen jako důležitý přestupní uzel, ale díky napojení na letiště i jako bránu do hlavního města, zároveň je přirozeným těžištěm celé čtvrti. Budovu nádraží jsme proto navrhli jako jasně rozpoznatelný orientační bod, její okolí jako nové místní centrum s piazzettou. Vnitřní prostor budovy je na první pohled přehledný a cestující přirozeně naviguje. Střecha nádraží je navržena jako velká travnatá pobytová plocha protnutá pěšími a cyklistickými trasami. Navazuje tak na 10 km dlouhý lineární park, který vznikne v úseku Veleslavín – Dejvice díky plánovanému zahloubení železniční trati,“ uvedl architekt Dalibor Hlaváček.

Důležitým prvkem návrhu jsou ekologické aspekty s ohledem na měnící se klima městského prostředí. Budova i její okolí jsou navrženy tak, aby přirozeně zadržovaly vodu a vytvářely prostředí pro rozmanité ekosystémy. Součástí konceptu je využití vzrostlých stromů, zelených střech, popínavých rostlin, přirozených průsaků, akumulace a znovuvyužití dešťové vody.

Do soutěže přihlásili autoři 22 návrhů. Mezinárodní porota v čele s architekty Sándorem Fintou a Helgem Lunderem do druhé fáze vybrala 5 návrhů a z nich vzešel vítězný, který porota doporučila k realizaci. Do finálového kola se kromě návrhu Dalibora Hlaváčka postoupily návrhy ra15 a.s., PROJEKTIL ARCHITEKTI s.r.o., monom works s.r.o. a ABTSMOLEN, spol. s r.o.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČD - Telematika slaví 30 let, více se chce zaměřit na zákazníky ze státní správy a kyberbezpečnost

19:15 ČD - Telematika slaví 30 let, více se chce zaměřit na zákazníky ze státní správy a kyberbezpečnost

V polovině dubna oslavila společnost ČD - Telematika již 30 let fungování. V posledních letech přito…