Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska: Změna banky bude jednodušší

08.04.2017 12:36

Poplatky za své služby si banky strhávají automaticky samy z účtu, a tak si řada spotřebitelů často ani neuvědomuje, kolik ročně své bance tímto způsobem zaplatí. Přitom průměrná výše bankovních poplatků, kterou klienti ročně za služby své bance zaplatí, přesahuje dva tisíce Korun. A to v rozpočtu mnoha domácností už není zcela zanedbatelná položka.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska: Změna banky bude jednodušší
Foto: sos-msk.cz
Popisek: Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska - logo

Lepší informovanost klientů, jak doufáme, přinese novela zákona o platebním styku. Podle ní jsou banky povinny spotřebiteli zaslat jednou ročně přehled, z něhož se dozví řadu užitečných informací o uhrazených poplatcích za předchozí rok. To může řadu spotřebitelů iniciovat k přechodu k jiné bance. Již nyní spotřebitelé vyhledávají výhodnější nabídky. Pravdou však je, že řadu spotřebitelů od změny banky nakonec odradí představa o složitosti celého procesu změny. Samozřejmě je možné, aby si spotřebitel vše doslova vyběhal sám. Navštívil novou i původní banku, založil nový a zrušil původní účet, zrušil a nastavil všechny příkazy k úhradě a svolení k inkasu, kontaktoval všechny plátce a příjemce o změně svého účtu atd.

Změnit banku však vůbec nemusí být tak komplikované, jak se na první pohled zdá.

Již dříve se řada bank přihlásila k tzv. kodexu mobility, který zaručoval poměrně rychlou a snadnou změnu banky. Nyní však toto právo spotřebitele změnit poskytovatele rychle, relativně pohodlně a bez zbytečných překážek dostalo zákonný podklad. Téměř vše lze zařídit jedinou návštěvou, a to u nového poskytovatele služeb. Ten pak většinu kroků na Vaši žádost učiní za Vás. Žádost o změnu platebního účtu se podává na formuláři, v němž např. určíte datum, ke kterému dosavadní poskytovatel přestane a od něhož nový poskytovatel začne provádět převody peněžních prostředků, a také to, zda má nebo nemá dojít ke zrušení účtu u dosavadního poskytovatele. Vše by si pak původní a nová banka měly vyřídit mezi sebou. Pokud o to požádáte, dosavadní poskytovatel předá novému poskytovateli také informace o pravidelně se opakujících příchozích převodech a odchozích inkasech. Celý proces změny by měl být proveden v zákonné lhůtě 13 pracovních dnů.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. doporučuje spotřebitelům, aby si požádali o vydání kopie žádosti. Určitou nevýhodou při změně účtu je to, že není zajištěno převedení stejného čísla účtu k nové bance, jako je tomu např. u telefonních čísel při změně operátora. Je tedy potřeba vyrozumět o změně účtu třetí strany, tj. naše plátce (např. zaměstnavatele), i příjemce plateb, kteří mají svolení k inkasu z našeho účtu (např. operátora). Budeme-li si to přát, nový poskytovatel i toto za nás vyřídí, nebo nám poskytne vzor oznámení o změně našeho účtu, který pak jednoduše rozešleme.

Zákon sice umožňuje poskytovatelům účtovat za výše uvedené služby spotřebitelům přiměřenou úplatu - odpovídající skutečným nákladům. Některé banky se však dobrovolně přihlásily k tzv. „Kodexu mobility klientů“, a tím k tomu, že pokud klient dodrží standardní postupy, jejichž cílem je zajistit hladký a bezproblémový průběh změny platebního účtu, nebudou služby spojené s takovými kroky zpoplatňovat. Seznam těchto bank najdete na internetových stránkách České bankovní asociace.

Záleží tedy jen na spotřebitelích, zda výše uvedených možností využijí.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Podvodné výzvy k úhradě cla

19:02 Celní správa: Podvodné výzvy k úhradě cla

Celní úřad pro Pardubický kraj upozorňuje na podvodná jednání a žádá veřejnost o obezřetnost při výz…