Tým silniční bezpečnosti: Hustý provoz na velikonočních silnicích svědčí agresivitě

11.04.2017 21:11 | Zprávy

Agresivita na silnicích je nebezpečná, zabíjí až 40 procent všech obětí nehod. České řidiče často vytočí, pokud v provozu narazí na váhavého a nejistého kolegu. Hlavně agresora neškolit! Snadno může vzniknout kaskádový efekt.

Tým silniční bezpečnosti: Hustý provoz na velikonočních silnicích svědčí agresivitě
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Agresivita na silnicích zabíjí. To dlouhodobě dokazují statistiky nehod. V České republice v letech 2012-2016 zabili silniční agresoři 1 220 osob, což je 39,4 procenta všech obětí dopravních nehod. Těžce zraněno bylo 4 677 lidí, 34,3 procenta všech vážně zraněných. Za první dva měsíce letošního roku si agresivita připsala dalších 20 životů, tedy 34 procent z celkového počtu obětí dopravních nehod. Dalších 46 osob utrpělo těžké zranění (to je rovná čtvrtina z celkového počtu 184 vážně zraněných). 

Co si vlastně představit pod agresivním chováním? Jedná se o chování, které je úmyslnézvyšuje riziko vzniku dopravní nehody nebo konfliktu mezi účastníky silničního provozu, jeho příčinou je zlost či pocit nepřátelství, případně netrpělivost anebo snaha o úsporu času.

Příčin agresivního chování je více. Agresivní potenciálně může být každý z nás. Svou roli sehrávají vrozené dispozice, naučené chování i provokující vnější faktory. Někteří navenek slušní a spořádaní jedinci se agresivními stávají při řízení vozidla, které jim dává pocit moci, jejž postrádají na svém pracovišti či v rodinném životě.

Co nejčastěji vyvolává agresi?

Evropské šoféry, kteří mají sklon k razantnímu řešení dopravních komplikací, nejvíce irituje bezdůvodné zabrání dvou parkovacích míst, včasné neztlumení dálkových světel, vjetí do ucpané křižovatky a následné zablokování provozu, předjetí řady čekajících řidičů a nekompromisní natlačení se do jejího čela, odbočování z levého jízdního pruhu na poslední chvíli a změna pruhů bez použití blinkrů. Čeští řidiči patří v rámci Evropské unie mezi ty tolerantnější. Nicméně spolehlivě je vytočí, pokud natrefí na váhavého a nejistého kolegu. Také jim vadí provádění změny pruhů bez použití blinkrů a včasné neztlumení dálkových světel.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

volby

Dobrý den, zjistil jsem, že kandidujete do sněmovny. Znamená to, že když budete zvolena skončíte jako europoslankyně nebo jak to je?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman podporuje pozměňovací návrh k „lex Anička“

22:31 Ombudsman podporuje pozměňovací návrh k „lex Anička“

Veřejný ochránce práv vyjadřuje plnou podporu pozměňovacímu návrhu poslanců k novele zákona o soudec…