Tým silniční bezpečnosti: Jsou tunely pro řidiče nebezpečné?

13.07.2017 12:05 | Zprávy

Kde v tunelech počítat se zvýšeným nebezpečím? Jízda tunelem bývá bezpečná, má však svá specifika. Chování řidičů klaustrofobiků může být nevyzpytatelné.

Tým silniční bezpečnosti: Jsou tunely pro řidiče nebezpečné?
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

Evropská dálniční síť je protkána tisícovkami tunelů, kratších či delších. Dopravní experti se shodují, že při jízdě tunelem nehrozí větší riziko vzniku nehody než mimo něj. Výjimkou bývá úsek u vjezdu do něj, část komunikace, která je nejníže položena, a také místa, kde se snižuje počet jízdních pruhů. Svou negativní roli sehrávají pocit blízkosti stěny tunelu a velký rozdíl světelných podmínek při vjezdu a výjezdu do tunelu. Jaká základní pravidla tedy dodržovat, aby naše jízda tunelem proběhla bez komplikací?

Přibližujeme se k tunelu

· Letmo zkontrolujeme palubní desku, zda nám neavizuje závažný technický problém či nedostatek paliva. Především při průjezdu delších tunelů si musí být řidič jist, že jej vozidlo nezradí. V dostatečné vzdálenosti od něj je třeba zkontrolovat důležité údaje na palubní desce – teplotu motoru, stav jeho mazání, dobíjení. Zvláštní pozornost je nutno věnovat ukazateli stavu paliva. Vždy musíme mít jistotu, že nám vystačí na průjezd, a to s dostatečnou rezervou. „Vozidlo, jež uvízne v tunelu z důvodu poruchy, je pro plynulost a bezpečnost silničního provozu pohromou,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

· Zapneme potkávací světla. I sebelépe osvětlený tunel je třeba považovat za místo se sníženou viditelností. Vozidlo musí být dostatečně osvětleno nejen vpředu, ale i vzadu. Světla pro denní svícení proto rozhodně nepostačí. Některé automobily jsou vybaveny funkcí automatického přepnutí světel z denního svícení na potkávací světla. Bohužel však ne vždy se na to můžeme spolehnout. Proto je třeba se po vjezdu do tunelu přesvědčit, zda opravdu náležitě svítíme.

· Věnujeme zvýšenou pozornost dopravním značkám a světelným signálům. Vždy musíme mít jistotu, že vjezd do tunelu je povolen, případně vědět, že některý z pruhů je uzavřen. Proto se vždy přesvědčme, že nad pruhem, kterým projíždíme, svítí zelená šipka avizující možnost jeho použití. Opakem je svítící symbol ve varu červeného kříže. Takový pruh nesmíme nikdy použít. Může být uzavřen například proto, že v něm stojí porouchané vozidlo, probíhá oprava či údržba části tunelu či se tam nacházejí havarované automobily.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Martin Exner byl položen dotaz

Nedůvěra

Mluvíte o rostoucí nedůvěře v regulérnost voleb, ale uvědomujete si i to, že čím dál víc lidí nevěří vám politikům? Zamýšlel jste se nad tím proč? Já třeba už nevěřím těm věčným slibům, jak se budeme mít líp, jak se vyřeší problémy, které tu jsou roky (např. nedostupné bydlení). Všichni před volbami...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nadace ČEZ: Hurá na prázdniny a na hřiště

16:26 Nadace ČEZ: Hurá na prázdniny a na hřiště

Nově zrekonstruovaných hřišť si budou užívat děti, mládež i dospělí z Rapotic a Třebenic na Vysočině…