Noční silnice jsou nebezpečné i pro chodce. Výzkumy prokazují, že většina z nich si nepřipouští svou neviditelnost pro motorizované kolegy. Přitom čtvrtina řidičů přiznává, že chodce jdoucí v tmavém oblečení po okraji silnice vůbec neregistrují. Ani bílé oblečení nelze považovat za řešení. Řidiči si takto oblečených postav všimnou zhruba dvě vteřiny před možným střetem. To je málo na to, aby se dalo srážce zabránit. Je tak především v zájmu chodců pamatovat na svou dostatečnou viditelnost. Riziko jejich úmrtí v noci je totiž až čtyřikrát vyšší než za denního světla. „Naše nově spuštěná preventivní minikampaň Člověk vs. silnice se zaměřuje na čtyři dlouhodobě nebezpečné fenomény, které jsou příčinou vážných nehod. Jedním z nich je i nedostatečná viditelnost chodců v noci a obecně za zhoršené viditelnosti. Apelativní a současně humorně pojatý videospot dostupný na webových stránkách www.nebezpecnesilnice.cz poukazuje na zbytečné nebezpečí, kterému se neviditelní chodci vystavují při chůzi po nočních silnicích,“ uvádí Jan Polák, ředitel obecně prospěšné společnosti Bezpečně na silnicích.
Statistiky jednoznačně prokazují, že noční silnice jsou nebezpečné hlavně pro chodce
V letech 2007-2016 zemřelo při nehodách celkem 1 477 chodců. Většina z nich – 886 – za tmy. To je 60 procent. Chodci jsou jedinou skupinou účastníků silničního provozu, kteří v naprosté většině případů přicházejí o život v noci. To potvrzují i statistiky za loňský rok, kdy na českých silnicích zahynulo celkem 545 osob, třetina z nich – 177 - za tmy. Z toho bylo:
- 88 cestujících v osobních automobilech
- 66 chodců
- 9 cyklistů
- 8 motocyklistů
- 6 pasažérů v nákladních vozidlech
Třetina všech obětí nehod zemřela v noci. Ovšem v tomto ohledu jednoznačně vedli s 59,5 % chodci. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech (29,2 %), cyklisté (23,1 %), pasažéři v nákladních vozidlech (18,2 %) a konečně motocyklisté (13,3 %). Pokud navíc k uvedeným 66 mrtvým chodcům přičteme dalších 11, kteří sice zemřeli ve dne, ale za zhoršené viditelnosti, dojdeme k závěru, že 69,4 % chodců přišlo o život při nehodě, ke které došlo za tmy či ve dne za deště, mlhy, sněžení, svítání či soumraku. Tmavé měsíce roku jsou pro chodce nejnebezpečnější. Nejvíce jich umírá od října do února, rovněž tak jejich podíl na celkovém počtu obětí je výrazně vyšší než během zbývající části roku.
Loni za tmy výrazně méně usmrcených chodců mimo obec, v obcích naopak nárůst
V obci loni zahynulo při nočních nehodách 38 chodců, o 4 více než v roce 2015. Dalších 11 z nich přišlo o život ve dne za snížené viditelnosti. I zde byl zaregistrován meziroční nárůst usmrcených, konkrétně o 3 případy. Opačný trend zaznamenaly statistiky nehod u nočních smrtelných nehod chodců, ke kterým došlo mimo obec. Loni jich zemřelo 28, o 10 méně než v roce 2015. A zatímco předloni při nehodách ve dne za snížené viditelnosti zahynuli 3 chodci, v roce 2016 se podobné nehody obešly bez obětí z jejich řad. Dá se tak předpokládat, že na meziročně příznivějších nočních tragických nehodách chodců mimo obec se pozitivně podepsala zákonná povinnost používat reflexní doplňky zavedená na konci února loňského roku.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva