Tým silniční bezpečnosti: Obezita zabíjí i na silnicích

01.02.2017 11:20

Mírně obézní řidiči čelí o 21 % vyššímu riziku, že při dopravní nehodě zemřou. U jedinců s těžkou obezitou je to však až o 81 procent. Ženy jsou výrazně ohroženější, pravděpodobnost jejich usmrcení je ještě 2x vyšší. Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU28.

Tým silniční bezpečnosti: Obezita zabíjí i na silnicích
Foto: Tým silniční bezpečnosti
Popisek: Nehoda

Odborníci z University of California se zaměřili na kolize obézních řidičů a jejich fatální následky. Rozborem více než 3 400 dopravních nehod došli k závěru, že osoby s nízkou hmotností, respektive s lehkou nadváhou (tedy jejichž Body Mass Index[1] – BMI - je nižší než 18,5 či v rozmezí od 25 do 29,9) umírají v případě kolize se zhruba stejnou pravděpodobností jako jedinci s normální hmotností.

Výrazně hůře na tom ovšem byli ti, kteří jsou považováni za obézní. Pravděpodobnost usmrcení při nehodě v osobním vozidle o stejné velikosti a hmotnosti je o desítky procent vyšší než u osob s optimální hmotností, tedy BMI v rozmezí od 18,5 do 24,9:

  • při obezitě 1. stupně (při BMI od 30 do 34,9) vzrůstá riziko usmrcení o 21 %
  • obezita 2. stupně (BMI o hodnotě od 35 do 39,9) s sebou nese zvýšení rizika úmrtí o 51 %
  • řidiči s obezitou 3. stupně příhodně označovanou jako morbidní (BMI vyšší než 40) umírají při nehodě až o 81 % častěji

„Na pozoru by se měly mít především ženy. V případě obezity 1. stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pasivní bezpečnost automobilů je nastavena tak, aby při nehodě chránila co největší množství osob. Tedy mj. ty s normální hmotností, případně s lehkou nadváhou, jež jsou například v populaci Evropské unie zastoupeny ve zhruba 82 procentech. Testovací figuríny tak svými parametry odpovídají „normálním“ rozměrům dospělých osob a dětí. Obézní jedinci tak musí počítat s tím, že jejich ochrana bude výrazně nižší. Svou roli určitě sehrává i to, že tělnatí řidiči častěji nepoužijí bezpečnostní pás. To ostatně potvrzuje i průzkum provedený v roce 2014 na americké University of Buffalo, z něhož vyplývá, že šoféři s normální hmotností používají pásy o 67 procent častěji než jejich kolegové s morbidní obezitou. „Ovšem i v případě řádného použití pásů jsou tlouštíci nadprůměrně ohroženi. Enormní vrstva tukové tkáně především na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což s sebou nese zvýšení rizika vzniku především vnitřních zranění. Navíc u lidí s obezitou se častěji vyskytují chronické choroby, které zvyšují riziko vzniku závažných komplikací během rekonvalescence po nehodě,“ varuje Roman Budský.

Výše provedený průzkum byl ne náhodou proveden právě v USA. Zatímco v roce 2014 trpělo celosvětově obezitou 13 procent dospělého obyvatelstva, ve Spojených státech se jednalo o 36,5 procenta. V Evropské unii to bylo citelně méně. Z údajů Eurostatu vyplývá, že obezitou trpělo ve stejném roce 15,9 procenta obyvatel EU28. Mezi jednotlivými zeměmi však panují značné rozdíly. A bohužel více než 19% zastoupení tlouštíků v populaci znamená, že obyvatelstvo České republiky je v rámci EU šesté nejobéznější. „Obezita je významným zdravotním rizikem. A dovede se vymstít i při dopravní nehodě. Na to by měli pamatovat všichni naši tlouštíci, kteří usedají za volant,“ uzavírá Roman Budský.       

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě údajů publikovaných následujícími organizacemi: American Medical Association; Emergency Medicine Journal; Eurostat; Státní zdravotní ústav (SZÚ); University of Buffalo; University of California, Berkeley's Safe Transportation Research & Education Center; University of West Virginia Department of Epidemiology and Injury Control Research Center; U.S. Department of Health & Human Services - Centers for Disease Control and Prevention; WHO.

[1] Index tělesné hmotnosti (Body Mass Index - BMI) je údaj celosvětově používaný pro definici těžké podvýživy, podváhy, normální tělesné hmotnosti, nadváhy a obezity. Vypočítá se vydělením hmotnosti daného člověka v kilogramech druhou mocninou jeho výšky v metrech. Jedná se o statistický nástroj. Skutečný klinický stav se může výrazně lišit od významu naměřené hodnoty BMI, a to například u sportovců, u nichž je vysoká hodnota indexu dána nadprůměrným množstvím svalové hmoty.  

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…