Tým silniční bezpečnosti: Silnice se začínají nořit do tmy, chodci i cyklisté by měli pamatovat na svou viditelnost

12.11.2018 9:58 | Zprávy

V roce 2017 zemřelo při dopravních nehodách 101 chodců, z toho 53 za tmy. Mimo obec zemřelo v nočních hodinách 26 chodců, ovšem dalších 27 přišlo o život v obci. V roce 2016 zahynulo celkově 111 chodců. Z toho 66 v noci, přičemž mimo obec se jednalo o 28 případů a v obci o dalších 38 usmrcení.

Tým silniční bezpečnosti: Silnice se začínají nořit do tmy, chodci i cyklisté by měli pamatovat na svou viditelnost
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

Zákon o silničním provozu stanoví, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. „Povinnost být označen tak platí nejen za tmy, ale i například za svítání, soumraku, mlhy, sněžení či silného deště,“ upřesňuje Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje.

Jak se účinně zviditelnit

Pravidla silničního provozu neurčují, jak má reflexní doplněk vypadat a kde má být umístěn. „V každém případě by měl mít dostatečnou plochu odpovídající alespoň rozměrům reflexní pásky. Nejlépe umístit ji nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky. Za zhoršené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Na pohybující se světélkující body totiž reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu,“ upřesňuje dopravní expert Roman Budský. Sáhnout je samozřejmě možné i po kvalitních reflexních přívěscích. Měly by být umístěny na straně ke středu vozovky a současně musí být viditelné pro řidiče přijíždějící nejen k čelu, ale i k zádům a boku chodce. A barva reflexních doplňků? Nejlépe jasná žlutozelená. Na tu je totiž lidské oko nejcitlivější. „Reflexy je třeba kupovat kvalitní, vyhovující příslušným předpisům, tedy označené značkou CE. V opačném případě si chodec pořídí jen nebezpečný módní doplněk,“ varuje Budský.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

bezpečnost , chodci , cyklisté , TZ , TSB , viditelnost

autor: Tisková zpráva

Ing. Jan Bartošek byl položen dotaz

jmenování premiéra

Dobrý den, sledoval jsem vás včera na CNN, kde jste se vyjadřoval k tomu, koho by prezident měl nebo neměl jmenovat premiérem. Jestli o tom rozhoduje prezident, tak k čemu jsou volby? Neměl by na základě výsledku dostat vítěz šanci sestavit vládu? Protože jestli ne, tak jsou podle mě zbytečné. A jes...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

FNUSA: Šetrnější přístup k léčbě parodontitidy přináší méně komplikací

20:16 FNUSA: Šetrnější přístup k léčbě parodontitidy přináší méně komplikací

Záněty dásní se vyskytují často a většinou probíhají bezproblémově. Jakmile ovšem zánět přejde na ji…