VZDĚLÁNÍ21: Klíčem k úspěchu digitalizace výuky jsou učitelé

08.09.2013 13:00 | Zprávy

Čtyřletý projekt VZDĚLÁNÍ21 zaměřený na digitalizaci výuky uspěl. Zásadním a současně nejslabším článkem zapojení počítačů do výuky je přechod na nové výukové metody. Vyplývá to ze závěrečné zprávy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Potenciál, který výpočetní technika nabízí, tak zůstává částečně nevyužit. Přestože digitalizace vzdělávání je celosvětový trend, v České republice dosud chybí jednotná metodika zavádění ICT technologií do škol i metodika výuky, kterou by mělo iniciovat ministerstvo školství.

VZDĚLÁNÍ21: Klíčem k úspěchu digitalizace výuky jsou učitelé
Foto: Hans Štembera
Popisek: Prvňáčci ze základní školy Na smetance.

S koncem minulého školního roku skončila první etapa projektu VZDĚLÁNÍ21, který testoval zavedení ICT technologií do každodenní výuky v českých základních školách. Projekt hodnotí všichni zúčastnění jako úspěšný. Ředitelé škol oceňují nárůst prestiže a zájmu o školu u veřejnosti, žáci jsou nadšení z toho, že se počítače staly „legální“ součástí výuky, a bonusem pro pedagogy je bezplatná rekvalifikace v rámci tohoto projektu. Současně se však ukázalo, že právě přechod na nové výukové metody je zásadním a přitom nejslabším článkem digitalizace výuky. Vyplývá to ze závěrečné zprávy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, odborného garanta projektu VZDĚLÁNÍ21.

Potenciál, který výpočetní technika do vzdělávání dětí přináší, tak zůstává z velké části nevyužit. „Jako nejproblematičtější se ukázalo využití ICT technologií v oblasti skupinové a individuální práce, domácí přípravy a mezipředmětových vztahů, ve kterých učitelé neumějí počítače smysluplně využívat,“ říká Pavel Kubů, manažer pro vzdělávání společnosti Intel, jednoho z partnerů projektu VZDĚLÁNÍ21. Přitom využití počítačů k názorné prezentaci souvislostí mezi jednotlivými předměty se přímo nabízí – jediným kliknutím například pedagog žákům prokáže místopis výskytu jednotlivých zvířat a propojí tak přírodopis se zeměpisem. Obdobně lze výuku díky ICT technologiím v rámci jedné třídy pohodlně přizpůsobit nadanějším i slabším žákům.

Přechod výuky na počítače musí iniciovat sami učitelé

Partneři projektu i Pedagogická fakulta UK shodně konstatují, že právě učitelé jsou klíčem k úspěšnému přechodu školy z učebnic na počítače. „Pokud má škola úspěšně přejít na digitální výuku, je žádoucí, aby tento krok iniciovali sami učitelé, jen pak to může dobře fungovat,“ říká Pavel Kubů. Přitom nemusí na počítače hned přejít celý učitelský sbor, ale stačí jeden nebo dva pro ICT zapálení učitelé v rámci jedné školy.

Přístup učitele je totiž pro kvalitu digitální hodiny naprosto určující. Pokud pedagog „jen“ plní nařízení shora, v podstatě pouze vymění učebnici za počítač a ve svých hodinách žákům nic nového nepřinese. To je také důvod, proč se u pilotních škol za čtyři roky neprokázaly žádné výraznější rozdíly ve studijních výsledcích žáků digitálních a nedigitálních tříd. „Je bez diskuse, že na pedagogy klade přechod na digitální výuku největší nároky. Počáteční vyšší pracovní nasazení se jim však vrátí v podobě efektivnější výuky a motivovaných žáků. Navíc čas, který učitelům zabere příprava na hodinu, jim technika může ušetřit například při automatických opravách testů,“ konstatuje Pavel Kubů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Proč by se Ukrajina měla vzdát svého území?

Jde přeci o princip, proč ustupovat agresorovi? A proč vám taky píšu je, že nechápu, jak jste to myslel, že bude Ukrajina válčit o své zájmy do posledního Čecha či Slováka. Vždyť přeci ČR žádné vojáky do boje na Ukrajinu nevysílá, co vím, tak tam šlo válčit jen pár lidí dobrovolně a vláda ani vojáky...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Dámské jízdy, víkendy s dcerou i sólo výlety. Ženy mění pravidla turismu

13:12 CzechTourism: Dámské jízdy, víkendy s dcerou i sólo výlety. Ženy mění pravidla turismu

Ať už samy, s dcerou nebo v partě kamarádek, ženy dnes patří mezi „tahounky“ cestovního ruchu. Tvoří…