VZP: Existuje u zubních plomb nějaká záruka a možnost je reklamovat? Opakovaně jsem si musela platit bílou plombu, protože mi vypadla.

10.09.2018 12:01

Otázka týdne ze Všeobecné zdravotní pojišťovny.

VZP: Existuje u zubních plomb nějaká záruka a možnost je reklamovat? Opakovaně jsem si musela platit bílou plombu, protože mi vypadla.
Foto: Hans Štembera
Popisek: VZP

Zhotovení zubní výplně je stomatologickým výkonem a u nich „záruka“ neexistuje. Tento pojem známe pouze u stomatologických výrobků, kterými jsou např. můstky, korunky či zubní protézy, ale nikoliv zubní výplně. Nelze to tedy chápat tak, že na zhotovenou plombu máte záruku ve smyslu spotřebitelské záruky na zakoupený výrobek.

Lékař však samozřejmě za správné provedení výkonu, tedy zhotovení zubní výplně, odpovídá. V případě, že pacient není spokojen, měl by se obrátit na zubního lékaře, který výplň zhotovil. Jedná-li se o závažnější případy, je vhodnější podat písemnou stížnost. Pacient tak jistě může postupovat i v popsaném případě, ale u stížností většinou jde o větší a nákladnější zákroky, než je zhotovení jedné zubní plomby.

Podle zákona o zdravotních službách se stížnost podává poskytovateli zdravotní služby, proti kterému směřuje, tedy nejčastěji samotnému lékaři, nebo vedoucímu zdravotnického zařízení. Pokud pacient s jejím vyřízením nesouhlasí, může podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb, což je většinou krajský úřad. Je třeba vždy uvést důvody nesouhlasu s tím, jak byla stížnost poskytovatelem vyřízena.

Lékař by měl vždy pacientovi pro opravu doporučit takový materiál, který bude nejvhodnější vzhledem ke stavu zubu, navíc i s přihlédnutím k celkovému zdravotnímu stavu pacienta. To, zda pro zhotovení výplně použil skutečně ten materiál, na kterém se dohodli, ale nemá běžný pacient prakticky možnost rozeznat, vyjma rozdílu mezi amalgámovou a tzv. bílou plombou, kde lze rozdíl zjistit i pouhým pohledem. Jinak může druh použitého materiálu posoudit jedině odborník, nejlépe znalec v oboru.

Lékař má také pacientovi před provedením výkonu vysvětlit, co mu bude konkrétně provádět a proč. V případě, že mu bude dělat opravu zubní výplně proto, že ji před tím provedl nekvalitně, měl by tak samozřejmě učinit na vlastní náklady. Pokud by lékař svoji chybu odmítal uznat a pacient by se přesto domníval, že k pochybení ze strany lékaře došlo, je možné podat i stížnost na Českou stomatologickou komoru. Ta řeší stížnosti pacientů jak na odborné pochybení zubaře, tak na neetické jednání.

Více informací ke stomatologické péči najdete na našem webu ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024 jako příležitost pro český cestovní ruch

16:05 CzechTourism: Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024 jako příležitost pro český cestovní ruch

S blížícím se začátkem Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024, které proběhne od 10. do 26. kvě…