Zkapalněný plyn: Půl století na moři, ale Evropu asi nezachrání

14.10.2014 12:20

Je to přesně padesát let, co12. října 1964 zakotvil u britského ostrova Canvey u ústí řeky Temže tanker Methane Princess, který do Evropy přepravil první zkapalněný plyn pro komerční použití. Ani po půl století není ale kapacita evropských terminálů taková, aby dovoz zkapalněného zemního plynu mohl výrazně ovlivnit závislost Evropy na plynovodech z Ruska.

Zkapalněný plyn: Půl století na moři, ale Evropu asi nezachrání
Foto: tripzone.cz
Popisek: Středozemní moře při západu slunce

Zkapalněný plyn (anglicky Liquefied Natural Gas – LNG ) vzniká - zjednodušeně řečeno - stlačením plynu zemního a jeho ochlazením na zhruba mínus 163 stupňů Celsia. Na rozdíl od "klasického" plynu se pak lépe přepravuje i skladuje. Evropské země loni podle statistik společnosti BG Group, jež LNG vyrábí a obchoduje s ním, nakoupily 34 milionů tun zkapalněného plynu. Jde o takzvaný čistý dovoz, tedy rozdíl mezi tím, co se celkově dovezlo a vyvezlo. Uvedený objem je nejnižší od roku 2004, neboť na starý kontinent proudilo více paliva plynovody. Největším evropským dovozcem je Španělsko. Evropská unie kryje svoji poptávku po plynu LNG asi ze 12 procent. Tento podíl chce zvýšit, hlavně proto, aby zmírnila svoji vysokou závislost na ruském zemním plynu. Evropa má zhruba čtyřicítku přístavních terminálů, kde lze LNG z tankerů odčerpat a následně převést na plynné skupenství. Klade to značné nároky na technologii i bezpečnost a není to zrovna levná záležitost.

Dovážet více plynu - z Alžírska, Kataru, Nigérie a perspektivně také z USA a Kanady - znamená rozšířit kapacitu přístavních terminálů v Evropě a nasadit na přepravní trasy desítky nových obřích tankerů. A to je hra za několik set miliard eur.

Jeden z nových terminálů hodlá postavit Chorvatsko, a to na ostrově Krk. Mohl by být uveden do provozu během roku 2016 a zásobovat republiky na území bývalé Jugoslávie a také Albánii. Chorvaté tak chtějí převzít "zamrzlý" projekt, který před několika lety naplánovaly zahraniční firmy, mj. německý E.ON, rakouská OMV a francouzský Total.

Světový obchod se zkapalněným plynem má podle britské poradenské firmy Wood Mackenzie sledující trh s palivy a kovy přesto stále skvělou perspektivu. Nejvíce ho dovážejí asijské země na čele s Japonskem. To je nejvýznamnějším zákazníkem od roku 1970. Velkým odběratelem je také Jižní Korea a v poslední době stále více Čína. Zájem projevuje také Latinská Amerika, hlavně Mexiko.

Speciální tankery s LNG dnes brázdí světové oceány po více než 400 námořních trasách a dodávají ho do pětačtyřiceti zemí. Loděnice během uplynulých 50 let postavily přes 420 tankerů a během příštích pěti let bude na vodu spuštěno 127 dalších. Jedno plavidlo v průměru přepravuje 155 tisíc metrů krychlových plynu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo zahraničí: První Národní rozvojový den v Černínském paláci

13:21 Ministerstvo zahraničí: První Národní rozvojový den v Černínském paláci

Ve čtvrtek 25. dubna se na Ministerstvu zahraničních věcí uskuteční historicky první Národní rozvojo…