dTest: Co dělat s nevhodným vánočním dárkem

11.12.2019 19:35

Je to nemilé, ale všichni to známe – s napětím pozorujeme obdarovaného při rozbalování dárku a na konci jeho reakce neodpovídá našemu očekávání. Ať už je to proto, že mu nesedí velikost, danou věc už má, nebo jsme se prostě jen netrefili do vkusu. Je škoda, aby věc doma jen překážela a připomínala nám zbytečně utracené peníze. Co můžeme v takové situaci udělat?

dTest: Co dělat s nevhodným vánočním dárkem
Foto: dTest
Popisek: dTest

Pokud si dárkem nejste stoprocentně jisti, je rozumnější pořídit ho na internetu – tam zpravidla máte právo vrátit zboží do 14 dnů od jeho převzetí, a to bez udání důvodu. Existuje však několik výjimek, kdy zakoupené zboží vrátit nelze. „Jde například o zboží podléhající rychlé zkáze, jako jsou některé potraviny či řezané květiny, nosiče digitálního obsahu (DVD, CD) s porušeným originálním obalem a zboží upravené podle specifického přání zákazníka. Nebo také produkty, které jsou prodávány v uzavřeném obalu, přičemž obal byl porušen a zboží nelze vrátit do prodeje z hygienických důvodů. Typicky se může jednat o kosmetiku, třeba krémy na obličej, zubní kartáčky či erotické pomůcky,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud se tedy rozhodnete zboží zakoupené v e-shopu vrátit a odstoupíte od smlouvy, nejpozději do 14 dnů od odstoupení musíte prodejci odevzdat zboží, pokud jste mu jej neposlali zpět zároveň s odstoupením. Stejnou lhůtu má i prodejce na vrácení peněz – vrátit musí vždy všechny finanční prostředky, které od vás v souvislosti s nákupem obdržel. A to stejnou cestou, jakou je od vás přijal, ledaže si přejete způsob jiný. „Poštovné při vracení zboží zpět podnikateli už však platíte vy. Nenechte se zarazit ani tím, že je prodejce povinen vrátit za dodání zboží k vám pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí,“ upozorňuje Hekšová.

V kamenné prodejně se na podmínky výměny či vrácení zboží vždy ptejte a vyžádejte si je ideálně v písemné podobě. Zákon vám totiž právo zboží vrátit nezaručuje. Naštěstí se obchodníci ve výhodných podmínkách vracení či výměny zboží předhánějí a jdou často štědře nad zákonný rámec. Obzvláště v období Vánoc mají pochopení pro to, že jsou nákupy trochu riskantní, a i kamenné prodejny tuto možnost zavádí či internetoví prodejci prodlužují dvoutýdenní lhůtu pro odstoupení, třeba do konce roku nebo až do poloviny ledna.

Pokud jste zmeškali lhůtu pro vrácení zboží, nezoufejte. V povánočním období ožívají bazary a aukční servery. Nevhodné dárky můžete zkusit prodat buď na internetu, nebo i na bleších trzích. Stále populárnější jsou i takzvané swapy neboli výměny věcí bez účasti peněz.

Prodej či nákup mezi nepodnikateli má však svá specifika. „Tak třeba záruka na zboží automaticky nepřechází na nového majitele. Na její převod je třeba zvlášť myslet a sepsat postoupení práv z vadného plnění, čímž převedete svá takzvaná reklamační práva na nového majitele věci,“ říká Eduarda Hekšová a dodává: „Nepodnikající prodejce nemusí poskytovat záruku jako obchodník, ale odpovídá za to, že zboží je při předání v pořádku, shoduje se s popisem a domluvou. Prodáváte-li cokoliv svépomocí, popište věc přinejmenším tak, aby kupující dostal informace, které by zajímaly i vás samotné.“

Příležitostný prodej domácích přebytků se nepovažuje za podnikání, nemusí se nikam hlásit ani danit. I zde však buďte obezřetní, a především v situacích, kdy obchod neuzavíráte přes ověřeného a spolehlivého zprostředkovatele, neposílejte například lidem zboží dříve, než obdržíte peníze.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

22:03 Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

Počínaje prvním březnovým pondělím začala Česká pošta na vybraných poštách testovat inovované stejno…