Vracení či výměny nepodařených vánočních dárků jsou každoročním evergreenem. Nabídka zboží je nepřeberná a leckdo se „netrefí“ a koupí něco, co obdarovanému nesedí či to není zcela podle jeho představ. Obchodníci naštěstí tyto situace řešit umí a obzvlášť po Vánocích s nutností měnit zboží či vracet peníze určitě počítají.
Právo vrátit zboží nám ale zákon přiznává pouze ve vymezených případech, konkrétně pokud jsme nakoupili pomocí takzvané dálkové komunikace (tedy nejčastěji po internetu) nebo mimo prostory určené k podnikání (třeba na ulici). Čtrnáctidenní lhůta, kterou občanský zákoník dává na rozmyšlenou, je ale v období kolem Vánoc nedostačující. Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení připravit. „Řada e-shopů ale zákazníkům, kteří nakupují předem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku nebo až do konce ledna. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Nezapomeňte také, že lhůta na odstoupení od smlouvy běží až od převzetí věci.“
Téměř vše můžete během čtrnáctidenní lhůty vybalit a vyzkoušet. Sdělením prodejci, že věc budete vracet, odstupujete od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu máte od té chvíle dalších maximálně 14 dní. Zboží vracíte kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené, ale pokud nese stopy po vyzkoušení, právo odstoupit od smlouvy nezaniká. Prodejce vám musí vrátit peníze do 14 dnů od odstoupení, ale zpravidla to dělá rychleji.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva