Setkání s nimi totiž může vést zejména seniory a další zvlášť zranitelné spotřebitele k uzavření nevýhodné smlouvy o dodávkách energií. Jak se bránit, pokud jste těmto obchodníkům podlehli?
Spotřebitelská poradna dTestu dlouhodobě zaznamenává vysoké počty stížností na takzvané energetické šmejdy. I v současné době ovlivněné pandemií onemocnění covid-19 byste si měli dávat pozor na mile se usmívající podomní obchodníky, kteří vám prezentují, jak snadno můžete ušetřit na platbách za spotřebované energie. Výhodná nabídka totiž za vámi nepřijde sama, ale je třeba ji aktivně vyhledat.
Pokud byste nabídce podomního obchodníka neodolali a podepsali mu smlouvu, nevzdávejte se. Občanský zákoník umožňuje odstoupit až na výjimky od všech takto uzavřených smluv bez udání důvodu a bez peněžité sankce. Důvodem je právě okamžik překvapení a nemožnost si nabídku pořádně rozmyslet. Energetický zákon jde ještě dále, když vedle odstoupení upravuje i možnost výpovědi takové smlouvy. „Od smlouvy o dodávkách energií sjednané při podomním prodeji tak můžete odstoupit ve lhůtě 14 dní od jejího uzavření či ji vypovědět, a to až do uplynutí 15 dnů od zahájení dodávek podle nové smlouvy. Lhůty se dále prodlužují, jestliže jste nebyli s právem na odstoupení či výpověď ze strany prodejce seznámeni, a to o dobu, po kterou jste nebyli o takovém právu poučeni, maximálně však o jeden rok,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Stejné právo máte i v případě, že smlouvu o dodávkách energií uzavřete prostřednictvím telefonu či internetu.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva