dTest: Kdo líčí pasti na seniory

02.10.2019 21:43

V řadě životních situací je „ne“ kouzelným slůvkem, které nás chrání před obrovskými problémy. Mnoha lidem se ale neříká snadno. U příležitosti dnešního Mezinárodního dne seniorů je důležité připomenout, s jakými nástrahami se starší lidé běžně setkávají a proč je důležité umět odmítnout vnucovanou nabídku.

dTest: Kdo líčí pasti na seniory
Foto: dTest
Popisek: dTest

Na seniory se zaměřují mnozí neseriózní obchodníci a škála jejich nástrojů je široká: nabídky nejrůznějšího zboží po telefonu, předváděcí a pouliční prodej či podomní nabízení smluv o dodávkách energií. Také se objevují různé finanční produkty zaměřené na seniory, třeba takzvaná reverzní hypotéka.

Stačí jeden nečekaný hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. „Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky různých služeb, třeba mobilních tarifů se zlevněnými telefony či tablety,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A radí: „Byť existuje obrana v podobě odstoupení od smlouvy, je lepší naučit se tyto nabídky rovnou odmítat.“

Podomní prodejci si pak ve způsobech nezadají s pořadateli předváděcích akcí. Zneužívají nezkušenosti a důvěřivosti především starších lidí. Často uvádějí lživé informace. Třeba se představují jako zástupci stávajícího dodavatele energií, distributora nebo Energetického regulačního úřadu. Jinou záminkou k návštěvě je kontrola vyúčtování. „Jakmile vyúčtování předložíte, spočítají vám úsporu, které dosáhnete, pokud s nimi uzavřete novou smlouvu. Naučte se tedy nezvané návštěvy razantně odmítat,“ doporučuje Eduarda Hekšová.

Dalším trikem je podstrčení smlouvy o dodávkách energií k podpisu, přičemž podomní prodejce listinu vydává za neškodné potvrzení o své návštěvě. Smlouva se může vyklubat i z dokumentu, který byl prezentován jako nezávazná nabídka. Není tedy dobré cokoliv podomnímu prodejci podepisovat.

Zvláštní pozornost zaslouží i podomní nabízení účasti v energetických aukcích. Jejich podstatou je podpis přihlášky do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Často se však žádná aukce nekoná. „Podomní prodejce za vás jakožto zprostředkovatel uzavře na základě plné moci smlouvu o dodávkách energií. Odstoupíte-li od takové smlouvy či ji vypovíte, bude vám naúčtována smluvní pokuta,“ varuje Eduarda Hekšová.

Senioři také narážejí na nabídky v podobě reverzní či seniorské hypotéky. O co se jedná? Podstatou reverzní hypotéky je poskytnutí jednorázové nebo pravidelné renty seniorovi, který naproti této výplatě zastaví svůj domov. Slovo domov je použito záměrně, protože úspěch tohoto konceptu staví na psychologickém aspektu, a tím je láska k domovu. Spolu se smlouvou o výplatě renty je uzavřena zástavní smlouva k nemovitosti. Senior tedy zůstává jejím vlastníkem a je povinen hradit všechny náklady spojené s jejím provozem a udržovat ji tak, aby se nesnižovala její hodnota. Výše výplaty se pohybuje mezi 10 až 50 % z ceny nemovitosti, a to podle pravidla: čím je senior starší, tím vyšší výplata.

„Poskytovatelé reverzních hypoték lákají na slova, že vám vyplatí peníze a vy nic nesplácíte. Ve skutečnosti se ale jedná o spotřebitelský úvěr. Senior sice úvěr průběžně nesplácí, ale naskakují mu sjednané úroky. Společnost inkasuje peníze až následně ze zajištěné nemovitosti poté, co daný člověk zemře nebo poruší smlouvu,“ vysvětluje Hekšová. A doplňuje: „Aktuálně lze u reverzní hypotéky získat úrok ve výši cca 8,5 % ročně a RPSN ve výši cca 9,5 %. Srovnáme-li si úrokové sazby na trhu, zjistíme, že jde o předražený produkt.“

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Demokracie

Přijde vám demokratické někoho vyloučit ze strany a rozhodovat o tom bez toho, aniž by byl dotyčný na jednání pozván a měl možnost se hájit? A opravdu si myslíte, že to jak se vyjadřuje Svoboda je důvod, proč vám klesají preference? Já teda nevím, ale mě jste zklamali tím, jak nás necháváte na holi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SVS: Veterinární dozor se na jaře zaměřuje na začínající farmářské trhy

7:06 SVS: Veterinární dozor se na jaře zaměřuje na začínající farmářské trhy

S příchodem jara v České republice tradičně startuje také sezóna farmářských trhů a Státní veterinár…